FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Upplevelser i fält 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Upplevelser i fält


Till
översikten
Alla gillar myror?

Nils Abrahamsson     



Igårkväll vid sextiden såg jag här på ön något som jag tycker var rätt anmärkningsvärt. Man brukar ju vid denna tid kunna se vitfågel, främst måsar kanske, som snappar insekter i luften. Vad jag sett förut har det handlat om rätt stora insekter då.
Jag fick se en rätt stor hop av fågel, såg närmast ut som en vråkskruv över Falsterbo. Mest bestod den av gråtrut och fiskmås, men även en del havstrut ett par skrattmåsar och t o m ett par fisktärnor och längst upp en av traktens labbar. Även en hop tornsvalor virvlade runt där.
Totalt var det mellan 50 och 75 fåglar och alla snappade frenetiskt.
Jag kunde dock inte se något annat än rätt små insekter, ngn sorts flygmyror möjligen och dom förekom i täta hopar. Det hela påminde lite om filmerna man sett med späckhuggare som plockar ur ett sillstim.
Kan det verkligen ha varit flygmyror som exvis havstrutarna åt? Onekligen en liten matbit för en som utan vidare sätter i sig en hel vattensork i en ”tugga”.
Och jag har aldrig förut sett tärnor göra så här. För att inte tala om labben…


2009-07-16 09:40:04

 
Stefan Oscarsson     



Jag har faktiskt sett detta vid ett par tillfällen men bara i skärgården och utan tornseglare, jag har också antagit att det varit flygmyror....visst är de små men tillräckligt många och rikligt med protein får väl ekonomin att gå ihop?
De är ju även känd överlevnadsmat för oss människor.

2009-07-16 18:39:32



Svara på
detta inlägg