FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Stöld ur bilar på fågellokaler

Uno Unger     



Vi fick idag följande meddelande från en medlem i GOF:

"Jag var på Amundön i måndags och glömde min väska med plånbok i bilen. De slog in rutan och snodde väskan med nycklar och plånbok i. Så lämna inget av värde synligt!! Detta hände mig i måndags vid 12-tiden på dagen. Och det var en hel del bilar där då."

Det är tyvärr inte ovanligt med stölder ur fågelskådares bilar, när de står parkerade vid populära utflyktsmål. Tydligen händer det ofta på Amundöns P-plats, eftersom man där kan se flera högar med glassplitter på parkeringsytan.

Andra utsatta P-platser, där fågelskådare fått inbrott i sina bilar, är Gruvgatans P-plats vid gångvägen upp till Axlemossen i Änggårdsbergen, P-platsen S om Brudarebacken och P-platsen vid Fisketorpet i Vättlefjäll.

Är det någon som känner till fler platser som har blivit utsatta för stölder ur bilar så hör gärna av er hit till detta Forum.

Och kom ihåg - det bästa sättet att undvika stölder ur bilar är att inte lämna något värdefullt synligt i bilen.

2004-12-29 01:28:45


Björn Dellming     



Jag blev av med handkikare och digitalkamera som låg nerpackade i en väska tidigt en morgon på Kabelgatan i Majorna. Väskan låg nerklämd mellan baksätet och passagerarsätets ryggstöd för att minimera eventuella inbrottsförsök. Nu vet jag inte om detta istället gav motsatt effekt, men inbrott blev det och väskan forsvann.

Kabelgatan är väl förvisso inget direkt populärt utflyktsmål, men saken är den att just väskor och påsar som ligger synligt i en obevakad bil är för tjuvar precis som en princesstårta är framför en hungrig Björn (jag). Detta kan även bekräftas av statistik från polisanmälda bilinbrott.

Äger ni en bil av sedanmodell så se till att ALLTID lägga kikare och annat i bakluckan eller ännu hellre, ta mer er allt av värde. Lämna ingenting på sätet!

2004-12-29 12:36:24


Mikael Nord     



Hejsan,

Tyvärr har även besökare till Getteröns Naturcentrum drabbats under de senaste åren. Vi har satt upp skyltar till entrén att man inte skall lämna något synligt i bilen men alla lyder tyvärr inte detta. Som sagts tidigare LÄMNA ALDRIG NÅGOT SYNLIGT I BILEN! Även om det bara är en tom liten väska passar dessa idioter på. Kanske får man då inget värdefullt stulet men rutan krossas och .......:(

2004-12-29 18:13:42


Per Björkman     




Kan tyvärr fylla på listan med Hakereds naturområde vid Rödbo på norra Hisingen, där jag under eftermiddagen en dag i maj fick baksätesrutan krossad och min skolväska, vilken bl. a. innehöll oersättliga projektarbeten från mina elever stulna. Väskan liknade en laptopväska, men kom lyckligtvis till rätta igen, funnen på Rödbo kyrkas parkeringsplats.
Min adress och telefonnummer hittades tack vare en raritetsrapport på en vitnäbbad islom jag skulle skicka till Öland och som låg i väskan!
Allt fanns dock kvar och mina elever tackade islommen när de tog studenten i juni!

Mvh Per Björkman


2004-12-30 19:18:27


Leif Andersson     



Från tornet vid norra dammen i Hökälla observerades följande:
En vit bil parkerades längs Sävevägen mittemot tornet. Föraren plockade med sig en systemkamera och gick ner till dammen och drog sig sakta upp mot Skogomevägen.
En mörkröd bil av större modell (möjligen en Honda) stannade framför bil 1. Man + kvinna i fyrtioårsåldern (ca) klev ur och rensade den vita bilen på någon minut, bl a på något som verkade vara en tubkikare med stativ, och försvann därefter i hög fart norrut.
Det är nog lugnast att cykla eller åka kommunalt trots allt...


2006-05-03 14:00:31


Jan Hellenberg     



Fick inbrott i min bil vid Ragnhildsholmen idag vid 14-tiden. Som tur var slog de bara sönder en ruta och missade mitt 8000-kronors objektiv som jag hade gömt i bagageutrymmet. Extra irriterande är dock att jag antagligen såg vilka det var innan jag lämnade min bil.

Jag skulle vilja uppmana folk att ha för vana att ta en liten kik vid parkeringen innan man lämnar bilen. Det skadar inte att ta registreringsnumret om man ser något som verkar skumt. I detta fallet var det en man och en kvinna som satt i bilen bredvid och bara väntade medan jag gjorde mig i ordning för fotograferandet och jag var på vippen att ta deras registreringsnummer men det gjorde jag såklart inte denna gången. Jag var inte borta särskilt länge så det är troligt att det var dessa personer som gjorde inbrottet.


2006-06-03 17:05:50


Peter Strandvik     



Precis där-vid Ragnhildsholmen, blev min bil, tömd på bensin f 2 år sedan.
Det cirkulerar mycket folk!
Alla inte med ärliga avikter!!

Peter S

2006-06-03 18:07:17


Uno Unger     



Jan, kan det finnas ett samband mellan den stöld du utsattes för och den Leif skriver om i inlägget före ditt. I Leifs fall var det också en man och en kvinna. Kan du erinra dig om färg och ev. bilmärke kan överensstämma i de två fallen?

2006-06-04 15:25:32


Tom Ekman     



Hej.
Det är för j-vla tråkigt. Jag bor ju i Rödbo och vi har haft mycket skumma bilar på vägarna samt mycket inbrott i både hus och bilar. En vit saab 900 80-talsmodell har setts vara inblandad i ett inbrott. Håll koll efter den och ring hellre polisen en gång för mycket om man ser nåt skumt. Det är väl det enda man kan göra tyvärr.

2006-06-04 15:39:29


Jörgen Olsson     



Hej!

Var vid Ragnhildsholmen nu ikväll mellan kl. 19-20, och när
vi kom tillbaka så var sidorutan krossad. Fast inget av värde låg synligt hade de gått igenom bilen.

Jörgen O

2006-06-06 22:13:27


Magnus Unger     



Jag var också vid Ragnhildsholmen igår den 6/6 vid 05:00 och såg då en bil som uppträdde mycket misstänkt med en man och en kvinna i. Bilen var en mörk volvo av lite mindre modell, typ mörkgrön 440 kanske.

Detta var vid grusvägen, det stod en skådare parkerad alldeles vid infarten till grusvägen. Den mörka volvon kom då i mycket hög fart och sladdade in på grusvägen och körde kanske 50 meter och tvärstannade när dom plötsligt såg oss stå där. Mannen gick ut ur bilen en sväng och hoppade sedan in och så drog dom vidare.

Tyvärr kan man ju inte koppla dessa till nåt av brotten men jag tog i alla fall deras registreringsnummer och jag skulle nog känna igen mannen i alla fall.

2006-06-07 09:08:26


Ingemar Åhlund     



Jag var med Jörgen Olsson igår kväll vid Ragnhildsholmen. Även bilen bredvid fick sin sidoruta krossad. Man blir ju så j-vla arg. Skulle man inte kunna ställa en gammal bil (som min!) med en tom plånbok och en gammal mobil (som min gamla) i, och rigga upp kameror osv. Det vore ju för gött att få fast dom här personerna, eller åtminstone någon av dem.

2006-06-07 11:56:05


Per Norberg     



Ingemar Åhlunds inlägg om bilen kan tolkas både som ett skämt och allvar.

Jag har för mig att det finns någon lagparagraf som säger att man inte får "uppmana" till stöld.
I ett TVprogram för något år sedan visade man en stöld av en motorcykel som polisen eller någon annan ställt på en gata just i syfte att den skulle stjälas och man på så sätt skulle få tag på tjuvarna med hjälp av bl a bildbevis.
Jag har för mig att de här ljusskygga personerna som först åkte fast ändå till slut blev friade.

Det finns väl någon jurist i församlingen som kan rätta mig om jag har fel. Helst har jag fel.

2006-06-07 12:42:20


Jan Hellenberg     



Jag kan tyvärr inte erinra mig mer om bilen än att den var mörk men paret kommer jag nog att känna igen. Mannen var smal och av utländsk härkomst men kvinnan såg svensk ut. Stämmer detta med de du såg, Magnus?

Tydligen måste man vara två för att fågelskåda på Hisingen nu för tiden; en som skådar och en som passar bilen.


2006-06-07 14:02:51


Mikael Nord     



Om du har tagit deras registreringsnummer Magnus så kontakta polisen så kan dom säkerligen se vad för skumma typer det är eller om det är en stulen bil eller.....

2006-06-07 14:31:50


Tom Ekman     



Det där med att fota tjuvarma låter väl inte så dumt. Det kan väl inte vara olagligt att råka digiscopa några biltjuvar när man är ute och skådar fågel?
Om ni ser nåt som verkar vara pågående brott prova och ring direkt till ledningscentralen, 031- 7392300. Om det är någon bil i närheten och de inte har andra prioriteringar så kanske de kan komma.

2006-06-07 17:26:02


Magnus Unger     



Kvinnan såg jag tyvärr mycket dåligt hon satt kvar i bilen och såg ut att vända sig om eller titta ner som om hon försökte skydda sitt ansikte. Mannen däremot var ganska lång ca 180-190 cm mörkbrunt eller svart hår halvlångt men inte ner till axlarna. dock uppfattade jag honom inte som utländsk, i så fall från östeuropa för han var ljushyad, och han hade militärbyxor på sig.

2006-06-08 08:29:44


Magnus Unger     



Föresten har ni som fått rutorna krossade vid Ragnhildsholmen anmält detta till polisen? I så fall kan jag ju ringa in och komplettera er anmälan med mina iaktagelser och reg-nummret.

När jag skådar vid Ragnhildsholmen håller jag alltid en extra koll på bilen varje gång jag hör att det kommer en bil körande längs stora vägen, står man då uppe vid ruinen så kan man ganska lätt digiscopa tjuvarna om dom ger sig på bilen.

Angående Ingemars inlägg om att uppmana till brott så är ju det inget man behöver tala om för polisen när man väl fått dem på bild. Men behöver ju bara säga att man märkte att dom gjorde inbrott och skyndade sig med att fotografera dem.

2006-06-08 08:34:35


Tom Ekman     



Jag hörde av en kollega som också bor i området att polisen har igår eller idag gripit en man och en kvinna för inbrott i en villa i Rödbo! Förhoppningsvis är det slut på tråkigheterna ett tag.

2006-06-08 09:05:23


Tom Ekman     



Gött! Hoppas det inte är fler!
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=279889

2006-06-08 09:51:37


Peder Kinberg     



Även om polisen tagit tjuvarna, så släpps de ofta i väntan på rättegång. Ofta är de missbrukare o därmed oberäkneliga, varför de ofta lyckas med sina avsikter. Så fortsätt att bevaka edra bilar. För att försäkringen skall gälla av stöldbegärlig egendom i bil, krävs att den förvaras utan att synas utifrån, dvs i handskfack eller bagagelucka.
Har ni bilen försäkrad i samma bolag som lösöret, dras bara en självrisk-den högsta. Men med åldersavdrag på kamera mm så blir det ändå inte så mycket i ersättning efter att självrisken är dragen.
OBS! De flesta bolag ersätter numera inte alls stöldbegärlig egendom i bil annat än på resa med övernattning!
Man menar att det inte är en oförutserbar skada (vilket framgår av alla inlägg ovan).

2006-06-08 10:44:54


Leif Andersson     



Jag cyklade förbi stället där det här paret togs på fm och träffade de inbrottsdrabbade. Dom blockerade helt enkelt sidovägen där tjuvarnas bil stod med en bautastor trädstam och ringde polisen!
Av beskrivningen att döma så kan det vara samma par som jag observerade vid Hökälla för några veckor sedan. Men dom tas ju inte ur cirkulation särskilt länge, så fortsatt aktsamhet är tyvärr nödvändig.

2006-06-08 16:54:19


Tom Ekman     



Telefonnr jag uppgav i ett tidigare inlägg var inte till ledningscentralen, jag trodde det men jag måste ha blandat ihop det.
Ja, tyvärr är det ju bara att beklaga hur det förfars i sådana här ärenden. De hittade fullt av grejer i tjuvarnas bil som kom från div. innbrott och även om det är solklart att det är de här personerna som är skyldiga så släpptes de efter några timmar. De är alltså ute igen...

2006-06-08 17:35:14


Jan Hellenberg     



Yep, jag polisanmälde direkt när jag kom hem. Även om det inte går att binda någon till brottet så är det viktigt att anmäla. Detta kan då kanske leda till t ex ökad patrullering av området.


2006-06-08 20:26:06

 
Heikki Rauhala     



Hejsan!

Det här inlägget kommer sent. Problemet är fortfarande aktuellt. Eftersom jag hållit ett föredrag om "vad, när och vad får jag filma?" för ett par år sedan så kände jag att några aspekter här bårde få ett förtydlignde.

Polisen (som har brottsbekämpning som myndighetsuppdrag) får i Sverige inte provocera brott, men kan bevaka riktiga objekt för att ta gärningsmannen " i aktion". Privatpersoner, företag, fastighetsägare, etc som inte har brottsbekämpning som myndighetsuppdrag har rätt (eller rättare sagt inget förbud)att rigga mer "konstruerade" fällor. Man får inte använda falsk information, lura dit gärningsmannen med andra lockbeten, etc.

Du har tillåtelse att fotografera, även personer, på allmän plats. Du får inte vara så närgången att Du hindrar den fotograferade i sina rörelser. Däremot får Du inte på allmän plats, eller inom privat fastighet så att del av allmän plats syns i kameran eller där allmänheten har fritt tillträde, sätta upp en automatisk övervakningskamera utan tillstånd från Länsstyrelsen. På privat tomtmark bestämmer den som förfogar över fastigheten vad Du får göra. Om Du står på allmän plats och den misstänkta befinner sig på privat tomtmark är det fortfarande inte förbjudet att fotografera dem. Om Du befinner dig inom privat tomtmark eller sk skyddsobjekt ( t ex militär anledning) skall det vara skyltat att fotoförbud råder. I annat fall kan Du fotografera tills Du blir tillsagd att det är förbjudet att fotografera här. Ingen kan lagligt beslagta din fotoutrustning eller be dig förstöra bilderna Du redan har tagit. (Inte ens polis. Militär "skyddsvakt" har vissa begogenheter, dock inte förstöra bilder för då försvinner bevisvärdet både mot Dig och för Dig om det skulle vara "tillåten" fotografering). Det har ingen betydelse att Du fotograferar via tubkikaren.

Ett oklart rättsläge råder t ex om en konsertarrangör som fått allmän plats upplåten för konserten, t ex i Slottsskogen, kan hindra en åskådare att videofilma konserten.


Sammanfattningsvis: Du får i princip fotografera vem som helst var som helst då länge Du är utomhus. Inomhus måste Du veta att det är förbjudet att ta bilder. Alla "arenor", sjukhus, köpcentra, museer, etc i Göteborgstrakten har anslag om detta.

Kuriosa i sammanhanget är att det är fotoförbud i Nils Ericson-platsen nya terminal medan det är tillåtet (utan stativ, elkablar, etc som hindrar folks gångväg) på Centralstationen.

OBS! Det är förbjudet att lägga upp en bild, där det går att känna igen en viss person på en svensk hemsida på Internet, eller att använda bilden i reklam. Förbudet gäller inte nyhetsrapportering. Går alltså att visa bilden i journalistiskt syfte i tidning eller TV och berätta att fågelskådare utsätts för stölder.

Personligen tycker jag att militära myndigheter ska städa bort både taggtråd de lagt ut och ogiltiga fotoförbudsskyltar på områden som inte är militära längre, åtminstone inte på samma sätt som den ursprungliga prövningen. Det gäller t ex Ramsvikslandet, öar i Göteborgs Skärgård, Säve, Etc.
Utöver att taggtråden irrriterar människor så skadas många vilda djur, som t o m kan dö när de fastnar.

Ett rättsfall om fotograferande som kan intressera naturvänner. En person hittade förbjudna bekämpninsmedel i en olåst lada. Han gick in och fotograferade några av behållarna. Ägaren hämnades och anmälde fotografen för egenmäktigt förfarande för att han gått in i byggnaden utan tillstånd. Fotografen fick dagsböter. (Ägaren till ladan erkände att det var hans egna kemikalier och att han hade använt dessa nyligen. Han fick dagsböter för användningen).

Ny, mer etiskt riktig, lagstiftning är på gång i Sverige. Det berör knappast fågelskådare eller brottsbevis.

Samma regler gäller för fotografering och videofilmning.

Dessa ämnen (lockbete resp. fotografering) har många aspekter.

2009-02-15 19:39:00



Svara på
detta inlägg