FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Föreningsfrågor 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Föreningsfrågor


Till
översikten
Holkar i Härryda

Kristian Thisted     



Gott nytt år!

Jag tänkte sätta upp en hel del holkar på vår golfbana. Mest starholkar. Är det något som GOF kan sponsra? Finns det annars någon annan förening som kan bistå?

/K

2009-12-30 18:18:40


Björn Dellming     



Golfklubben kanske?

2009-12-30 19:49:45


Kristian Thisted     



Himla kul!

Nu var det ju inte "birdies" utan holkar denna gång. Ej heller "eagles" ... ;-)

2009-12-30 23:41:20


Stina Thelander     



Hej Kristian!
Nu har du öppnat en tråd igen där det kan bli diskussion om vad vi gör med våra pengar. ;-)
Vill gärna vända den till ”varifrån får GOF sina pengar?”. Fågelräddningen på Hög ägnar sig bland annat åt att tillverka och leverera holkar till företrädesvis golfbanor. I gengäld brukar golfbanorna skänka en summa pengar till föreningen.

Kanske är just din golfbana en fattig golfbana? Då finns det nog många andra sätt att finansiera holkar.
Ett exempel: GOF har i höst – och framåt – ett projekt i Varla-skogen i Kungsbacka tillsammans med en annan förening. Där får människor i ”allmänheten” köpa sina holkar, får vara med och sätta upp och senare ska de också få veta vad som finns i holkarna. Det kräver en hel del jobb, men det är ju roligt att få fler personer att göra mer för fåglarna. Ni är många i golfförenignen som kan hjälpa till med den typen av jobb?

GOTT NYTT ÅR!

/Stina


2009-12-31 09:04:32


Kristian Thisted     



Tack för ditt svar!
Kul att du gillar mina inlägg ;-)

Jag spelar ej golf och är således ej medlem i slik klubb. Dock vet jag att golfklubben är urfattig.

Kanske kan Naturskyddsföreningen bidra?

Gott slut!

2009-12-31 13:08:36


Gunilla Jarfelt     



Idén med att få privatpersoner att sponsra en holk, som sedan blir "deras" och att de sedan får återrapportering om/vad som häckar i deras holk tycker jag har helt lysande.

Pröva att sätta upp ett anslag på klubbens anslagstavla och kolla responsen.



2010-01-05 09:34:59


Kristian Thisted     



Stina!

Vad kostar det att köpa holkar av GOF?

Finns det mängdrabatt för golfbanor?

/K

2010-01-14 08:39:32


Stina Thelander     



Hej Kristian!

Mesholkar kostar 75 kronor
Starholkar kostar 100 kronor
Uggleholkar kostar 300 kronor

Näe, vi ger inte mängdrabatt.
Är det Chalmers-banan du pratar om? År 1999 köpte man 50 holkar från GOF.

Du skulle kunna söka pengar från LONA-anslaget, som ska finnas på nytt i år. Se Naturvårdsverkets hemsida. Söks via kommunen.
Vi fick ju anslag därifrån i förra omgången för att trycka ATLAS-boken. Det blir en del administration, förståss. Och för att få pengar till ”saker” är motprestationen arbete i samma projekt
Snart är det vår!
/Stina


2010-01-14 10:57:48


Kristian Thisted     



Tack!

Ja, det är Chalmersbanan.
Jag har redan pratat med Christer J. om LONA.

/K

2010-01-15 07:55:06


Kristian Thisted     



Stina! (eller annan)

Har du någon kontaktperson på Chalmersbanan?
Vem du om någon sköter dessa holkar? Vem?

/K

2010-01-20 10:08:55


Stina Thelander     



Nä, jag vet inte om jag känner någon. Men ibland dyker det upp gamla bekanta som jag inte sett på länge . Och då visar det sig att orsaken till att vi inte setts är att personerna i fråga börjat spela golf. Golf tar mycket tid från fågelskådandet har jag förstått.

Vi behöver fler som sköter de holkar man köpt. Kanske är det ingen som sköter Chalmers-holkarna. De flesta golfbanor behöver nya holkar i vår!
Min Atlas-ruta innehöll del av Mölndals golfbana och där var det verkligen dags...Jag får ta mig dit och kolla.

/Stina

2010-01-20 12:47:35

 
Kristian Thisted     



Yo!

Jag har nu fått kontakt med rätt man på golfbanan!
Tråden avslutad!

/K

2010-01-21 15:43:45



Svara på
detta inlägg