FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Kustobsar 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Kustobsar


Till
översikten
Hybriden döck inte upp!?

Andreas Hagström     



Jag la in en svartkråka/gråkråka-hybrid för en stund sedan på Svalan och den dyker inte upp på Kustobsar.
För övrigt såg jag den 9:15 i morse vid Tysklandsterminalen.

2005-01-06 11:29:34


Magnus Unger     



Detta beror troligen på att den hybriden inte har ett engelskt namn i svalan, detta kommer att åtgärdas på sikt, men tills vidare får vi klara oss utan en del hybrider, vilket kanske inte är så farligt ;)

2005-01-07 06:58:15


Andreas Hagström     



Nej det är inte så himskans farligt.
Däremot undrar jag om den svartkråka som rapporteras in från Klippan både idag och igår kanske kan vara den som jag artade som hybrid. Den jag såg var nämligen väldigt svart och jag trodde först det var en svartkråka men den hade antydan till ljusare bröst som gick i närmast en rödbrun ton istället för grått.
Men samtidigt är det ju också möjligt att den svartkråka som rapporteras är den ena föräldern till hybriden.

2005-01-07 11:15:01

 
Uno Unger     



I området mellan Tysklandsterminalen och Klippan samt vid Jaegerdorffsmotet håller det till två hybrider mellan svartkråka och gråkråka samt deras föräldrar. Oftast har den ena eller båda hybriderna setts i sällskap med den föräldern som är en gråkråka.

Eftersom en av hybriderna är mycket mörk och svartkråkelik, så bör de som hittills i år har rapporterat svartkråka från området rannsaka sitt minne huruvida de verkligen sett att hela fågeln varit kolsvart. Om man inte varit medveten om att den ena hybriden är mycket mörk så kan den lätt ha gått som en svartkråka när man sett den tillsammans med gråkråkeföräldern.

2005-01-07 17:26:09



Svara på
detta inlägg