FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Berguv?!

Henrik Jansson     



Hejsan! Var precis ute och skulle köra hem svärmor från Gråberget, Majorna ca 22:30. Då observerar jag en väldigt stor siluett uppe i en mast uppe på ett av hustaken längs Kabelgatan. En väldigt stor kråka tänkte jag först, men när jag kommer närmare huset och ljuset från gatubelysningen avtagit får jag en klar siluett. En kraftigt byggd fågel större än en bitig kråka. Dock utan karaktäristisk stjärtfjäder, Men med två karaktäristika tofsar på huvudet. Jag är till nittio procent säker att detta var en Berguv som satt på taket. Finns det fler observationer i området av Berguv? Har hört att ett par häckar på nya Ullevi. Kan det möjligtvis vara en av dessa individer?

Hursom helst är det roligt att veta att de finns här omkring! Hoppas på fler obsar, gärna dagtid även om ugglor är som oftats natt/kvällsaktiva.

Vänliga hälsningar Henrik

2010-01-22 23:16:41


Jörgen Grahn     



Satt den stilla, och sitter den fortfarande kvar?
Det kanske är uppenbart för dej eller kanske inte,
men husägare sätter ofta upp uvbulvaner, i hopp om
att hålla borta trutar och kajor.
I annat fall var det en berguv (eller möjligen en väldigt
stor katt).

2010-01-23 09:40:02


Fredrik Kronhamn     



Se upp för dom här också (förväxlingsrisk):

http://imgur.com/cTtQ9

2010-01-23 12:41:27


Henrik Jansson     



Hallå där, nej då det ar ingen plastkopia detta den rörde på sig och fokuserade på mina försök att skapa uppmärksamhet. Den stirrade på mig som ugglor brukar göra och vinden lät skruden röra på sig. Så den var livs levande. I övrigt så undrar jag om det är vanligt att se dessa djur såhär i en stad. Jorduggla har jag sett mycket av då jag bott i Kirunatrakten i några år. Hur många häckande par finns det i denna region?



2010-01-27 22:42:03


Elon Wismén     



Det finns ett berguvspar på Ullevi och det har väl hållit till ytterligare en uv i Slottsskogen. Man kan kanske misstänka att det var Slottsskogsuven som gjorde ett litet besök på Gråberget...

2010-01-28 07:48:07


Jan Mogol     



Jag fick nyligen en muntlig rapport om ett nattfynd av berguv vid Hagakyrkan. Beskrivningen var klockren. Hur stora områden har stadsuvarna egentligen? Var det månne slottsskogsuven som tagit sig en sväng till Haga?

2010-01-28 09:57:41


Henrik Jansson     



Ja precis! Hur stora revir kan en uv ha generellt? Finns det någon studie i detta?

2010-01-28 11:15:41


Björn Dellming     



Det finns fler uvar än fåglarna från Ullevi och Slottskogen i området. Ut och lyssna in dem nu i februari! :)

2010-01-28 17:14:39


Peter Strandvik     



Hej !
Reviren är ca 3-5 km i radie, och finns relativt tätt ( med 5 km:s mellanrum), där bytestillgången är som bäst.

Så det finns plats för fler revir i Göteborg.
Tyvärr är dödligheten stor, där vägar, tågtrafik och oisolerade transformatorer finns, dvs bla i tätortsmiljö
(även om det finns fler tranformatorer som inte är isolerade på landbygden!).

Ut o lyssna nu stilla fina kvällar, men om ni rapporterar, dölj gärna "nya" par, då de är störningskänsliga från feb-juni, och vi har ju redan ett par som villigt visar upp sig på Ullevi !

Häckningframgången har varit begränsad sedan 2000, och riksinventeringen 2009, kommer att visa att minskningen varit ännu större i andra delar av Sverige än Västkusten, här har beståndet minskat med ca 35% sedan 2000.

Vi väntar på ett sorkår!!!

Peter S

2010-01-28 21:29:00

 
Stig Fredriksson     



Jag har utan att göra någon större enkät ramlat på uppgifter om spelande berguv nyligen vid Matrosgatan i Masthugget, på Skansen Kronan och vid Godhemsgatan. Från andra vintrar vet jag bara en spelobs i området. Kan bli en spännande vår.. kanske kolla med Park och Natur om de kan tänka sig att sätta ut uvlåda någonstans i Hjorthagen i Slottsskogen...

2010-02-04 01:11:43



Svara på
detta inlägg