FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Stormsvala!!!

Christer Fält     



Go em!

Grattis till alla er vid Kråkuden, Hönö idag!! Är det någon pelagisk art man själv önskat sig där förutom större lira så är det just pelagicus!! F-n vad häftigt!!

/Mvh

2005-01-08 13:15:28


Björn Dellming     



Säger det samma. Tänkte igår att nu i helgen borde det kunna blåsa in just stormsvala. Det är ju så här års de flesta fältfynden görs. Tyvärr hoppades jag att den kunde vänta tills imorgon (söndag), då jag ska dit, fast om det kan dra förbi en nu i nästan sydlig vind så är det väl nästan större chans imorgon då vindarna är bättre riktade. Jag lär nog inte vara ensam om att hålla tummarna :)

2005-01-08 14:04:42

 
Markus Lagerqvist     



Tackar! Ja, det var ruskigt häftigt. Åkte ut lite på vinst och förlust eftersom det var regnigt, dimmigt och väldigt mycket syd i vinden.
Morgonen var verkligen död. Några få havssulor, två tretåiga måsar och ett par dvärgmåsar var det enda vi hade de första tre timmarna!!

När vi alla börjar bli rejält uttråkade och jag börjar undrar varför jag egentligen åkte ut säger plötsligt Jan-Åke Noresson att han ser något stormsvaleliknande vid Södra Bolleskär.

Fågeln kajkar runt lite vid nordändan av skäret och jobbar sej sedan stadigt söderut och kommer samtidigt allt närmare oss. Till slut har vi den på max 400 meter, kanske närmare och man ser tydligt de vita banden på vingurndersidorna. Fågeln ser också påtagligt liten ut jämfört med en klyka och med ett helt annat flyksätt.

Dagen i övrigt tog sej efter lunch med bättre sikt och hyggligt med tretå och alkor. Framåt tretiden började det dock blåsa något vansinnigt och vi skyndade från vindskyddet för att komma därifrån innan vattnet helt skurit av udden, när vi lämade var det redan vatten upp till knäna att vada genom! Hur som helst, ännu en ruskigt häftig dag på Sveriges, jämte Vinga, bästa havsfågellokal!

2005-01-08 16:34:51



Svara på
detta inlägg