FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Föreningsfrågor 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Föreningsfrågor


Till
översikten
Ungdomsgrupp

Daniel Gustafsson     



I skuggan av Christers intressanta debatt om hur (och om) man ska dra på rariteter, vill jag komma med en något försenad nyhet, som tidigare antytts.

Med start i slutet på januari i år sattes en ungdomsgrupp igång i anslutning till GOF. Hittills har vi haft fyra exkursioner (Hönö+Torslandaviken, Göta Älv+Botan, Öxnäs, och Öxnäs+Hökälla), och tanken är att vi ska ha något att göra varje helg, för att få lite kontinuitet i det hela. Alla exkursioner företas med lokaltrafik, cykel, eller till fots, med undantag av t.ex. att följa med på GOFs exkursioner och liknande.

Under våren kommer vi dessutom försöka samarbeta med Göteborgs Botaniska Förening, Västsvenska Entomologerna (om de bara ville svara på mail...) och vad nu svampföreningen heter, för att göra exkursioner där vi tittar på allt vi hittar, och inte bara fåglar.

Ledare för exkursionerna (med mera) är i nuläget jag och Hampus och Jennie Svedén (mer som moralisk ledare, eftersom hon bor utsocknes). Nu på söndag ska vi ut till Jonsereds fabriker och leta efter strömstare, och sedan vandra upp lite i Bokedalen. Känner du att du är yngre än 25 någonstans är du välkommen att följa med, och känner du att du är äldre än 25 men vill engagera dig i alla fall är du välkommen att hjälpa till. Jag nås enklast på Zoologiska institutionen (1), eller via mail: daniel.gustafsson@zool.gu.se

---
(1) Kom och titta på min unika lussamling, innehållande ett 60-tal nya arter!

2010-03-04 09:01:25


Hampus Lybeck     



Noga räknat är det folk under 26 som är målgruppen, inte under 25 :)

2010-03-07 23:34:42


Daniel Gustafsson     



Efter ett hyfsat intensivt år med ungdomsgruppen är det nu dags för avslutning. På lördag samlas de som är intresserade på Ekliden 09:00 och diskuterar året som varit, planerar för nästa år, och tittar på fågelbilder, dels från året som varit, men också från Japan, Thailand, Indonesien, Australien, Canada, USA och annorstädes.

Alla som känner att de är fågelintresserade och mellan 15-26 år är välkomna, även om vi glatt välkomnar också andra intresserade, t.ex. yngre människor som vill vara med nästa år, folk som kan tänka sig att vara med och leda under nästa år, folk utan vänner och bekanta som åldersmässigt befinner sig i utkanten av det angivna spannet och vill ha någon att skåda med, samt folk som bara vill se på vackra bilder på blåstjärt, rubinnäktergal och så vidare.

Om jag/vi inte redan vet att du kommer får du gärna höra av dig tll mig enligt metoderna som är listade ovan.

2010-12-07 13:08:39

 
Daniel Gustafsson     



Vill bara dra uppmärksamheten hos alla under 26 till att det numera finns ett preliminärt vårprogram för ungdomsgruppen på GOFs hemsida från nu i helgen till i början av maj. Liksom förra året kör vi i stort sett varje helg, och eftersom vissa väldigt regelbundna medskådare har inkompatibla scheman kommer många helger ha planerade exkursioner både lördag och söndag. Programmet innefattar dessutom fyra lite längre resor (Skåne + Halland, Store/Ko/Dumme Mosse, Hornborgasjön och Öland), samt en del ännu inte inplanerad småskådning i stan längre fram.

Intresserade som ännu inte är med på vår mailinglista kan anmäla sig till daniel.gustafsson (at) zool.gu.se. Många detaljer står inte med i programmet, utan meddelas efterhand på mailinglistan. Vi försöker igen att använda oss så mycket som möjligt av kollektivtrafik och cyklar.

Och, igen, om någon annan är intresserad av att vara med och leda exkursioner är ni välkomna att höra av er också. Annars är målgruppen 15-16, men båda gränserna är ungefärliga. Vi har tre tubkikare till utlåning, men tills vi har ett system för det lånar vi helst bara ut dem under exkursioner.

2011-02-17 13:44:33



Svara på
detta inlägg