FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Grågässen

Magnus Eriksson     



Var på väg förbi fågeldammen vid linneplatsen imorse då jag plötsligt ser en flygande grågås på 10-15 meters höjd. den flyger fint ca 3-4 varv över dammen utan till synes några problem innan den landar med de övriga gässen (8 allt som allt såg jag idag) Min första förhoppningsfulla tanke var ju vild gås men senare tänker jag mer, måste man vingklippa gässen då och då för att de inte ska bli "flygkunniga" igen. Eller kan de vingklippta gässen flyga några varv normalt (då borde de väl rymt vid detta laget eller?). Eller var det en vilding?

2010-03-08 19:08:04

 
Uno Unger     



De "tama" grågässen (och vitkindade gässen) i Fågeldammen är vingstäckta (vingspetsen amputeras på nykläckta ungar) och saknar därför alltid de längsta handpennorna på ena vingen. De kan omöjligen flyga, så det troligaste är att din flygande grågås var vild. Det vore bra om någon vet hur många grågäss det finns i dammen, vilket skulle underlätta att avgöra om det tillkommer vilda fåglar. Men det går att se ändå om en fågel är vild då de två vingspetsarna är lika långa och ligger korslagda över stjärten/övergumpen. De vingstäckta gässen har bara en vingspets. Det kanske kan vara bra att veta i sammanhanget att det även finns stäckta knipor i Fågeldammen. I Hjorthagsdammen finns vidare stäckta brunänder, viggar och ejdrar samt en hybrid vitögd dykand x vigg.

2010-03-09 06:08:23



Svara på
detta inlägg