FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Svalan 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Svalan


Till
översikten
Larm på Svalan

Pär Lydmark     



Idag verkar något mycket märkligt råda över vilka larm som visas på Svalan (och därmed Kustobsar). Som synes har det ännu inte kl 11 dykt upp ett enda larm på Kustobsar trots att det larmats både lunnefågel och brednäbbad simsnäppa från Kråkudden. Tittar man på Svalans Dagens Fågel ser det likadant ut, bara ett larm från Skåne på en svartnäbbad islom finns med.

Nu till det skumma. Av en händelse fick jag för mig att klicka på den engelska flaggan på Dagens Fågel för att se hur den såg ut på engelska. Sidan laddas då om med engelska artnamn, och då dyker helt plötsligt alla dagens larm upp, inklusive Atlantic Puffin och Red Phalarope på Kråkudden. Växlar man tillbaka till Svenska försvinner larmen igen.

Intressant lösning... Vi ska kontakta Svalan och höra vad det beror på.

2005-01-13 11:07:35


Pär Lydmark     



Och för att göra det ännu mer förvirrat gick just det senaste larmet på ytterligare en lunnefågel in på Kustobsar men inte på Dagens Fågels svenska upplaga. Däremot på den engelska. Jag fattar precis ingenting :)

2005-01-13 11:10:11


Magnus Unger     



Nu har jag pratat med svalan och här följer förklarningen.

På dagens fågel och därmed också kustobsar ska det ligga en fördröjning av alla larm med en timma. Dock ligger inte denna fördröjning på den engelska varianten av dagens fågel. Club300 kräver denna fördröjning för att svalan skall få ta del av alla larm.

Det är dock uppenbart att det finns en bugg i detta system eftersom i stort sett inga larm dyker upp på varken dagens fågel eller kustobsar samt att vissa regionallarm slinker igenom till kustobsar.

Dom lovade att titta på detta så fort som möjligt.

2005-01-13 11:37:04


Per Flodin     



Hej!

Ni kanske redan har kontrollerat detta, men en detalj i sammanhanget är väl att lokalkoden i C-3-manualen måste vara registrerad på motsvarande lokal i Svalan för att den ska visas.

M.v.h.
/Per Flodin

2005-01-13 12:39:18

 
Magnus Unger     



Tack för tipset Per det skall vi ha i åtanke framöver, i det här fallet var det dock fel från Svalans sida då alla larm dök upp på deras engelska version men inte på den svenska.

2005-01-13 13:27:54



Svara på
detta inlägg