FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Torslandaviken 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Torslandaviken


Till
översikten
Bäversafari i Torslandaviken

Niklas Aronsson     



I dag när jag guidade ett gäng Preem-anställda runt i Torslandaviken simmade en bäver omkring i Södskärsdammen. Lite oväntat. Gissar att den måste ha simmat nerför Göta Älv och in i Arendalsviken.

2010-05-26 12:02:15


Björn Dellming     



Coolt. Bäverkött ska vara rätt gott.

2010-05-26 12:58:08


Niklas Aronsson     



Då får du köra bävern till Västerbotten och vänta till 1 oktober. Det är bara där den är jaktbar nämligen. Till skillnad från de kanadagäss som olyckligtvis ställt sig på Torslanda Golfbana och där plägat uträtta sina behov. Dessa har tagits av daga medelst skjutvapen för olämpligt bajsande. För jävligt, enligt mig, men enligt Jaktförordningen okej. Nyckelordet där är Sanitär olägenhet. På badstranden tycks det inte vara någon tvekan att de får skjutas, men på en golfbana har saken aldrig prövats enligt Naturvårdsverket, som jag talat med. Enligt mannen där så ska Sanitär olägenhet vara en fara för människor att bli sjuka och då borde det vara tveksamt. Men polisanmälan måste göras i så fall för att pröva saken.

2010-05-26 13:15:41


Björn Dellming     



Det skjuts bäver i stora delar av landet mig veterligen..? Men jag äter inte gnagare så det är skit samma för min del :)
Kanadagås infördes väl till Sverige för jaktens skull? Och med hänvisigen sanitär olägenhet borde man kunna decimera antalet sluskar och slashasar inne i stan under valborg och kulturkalaset.. Allt går att lsöa med krut (eller?)

2010-05-26 15:28:14


Daniel Gustafsson     



Om golfarna bara slutar äta allt de hittar på marken så är infektionsrisken för det mesta oerhört liten.

En tumregel om man hittar något på marken är: är det bajs så ät det inte; i alla andra fall kan man konsultera med en vuxen. Kan vi kanske sätta upp det på en lapp vid golfbanan?

2010-05-26 16:00:53


Niklas Aronsson     



Helt fel av mig ang bävrar och jakt. Läste fel på Jägareförbundets sida. Bäver får skjutas i hela landet mellan 1 oktober och 10 eller 15 maj beroende på län.



2010-05-26 16:09:38


Bo Brinkhoff     



Bävern är kvar i Torslandaviken!
Vid 7-tiden i morse såg jag den komma simmande i Hästholmskanalen. Därifrån tog den sig genom rören och in i Södskärsdammen och försvann ur sikte. Trevlig nykomling i området.

2010-06-02 11:24:58


Kerstin Martinsson     



På kvällen 2/6 kom bävern alligatorlikt simmande ut ur cementröret i norra Södskärsdammen. Jag satt och fikade vid röret och fick några fina närobsar.

http://naturbilder10.vgof.se/#51.43

När den såg mig dök den och försvann österut i Södskärsdammen.


2010-06-06 16:44:04


Nils Abrahamsson     



Häftigt! För mig var det en överraskning att bäver förekommer i saltvatten. Ovanligt, men inte helt unikt tydligen. Jag googlade på bäver+saltvatten och fann en del rapporter, bl a uppätna bryggstolpar på Orust...
Den verkar ju dock förekomma i andra ändan av Hisingen för det finns en hel del bäverfällda träd längs älvstranden söder om Jordfallsbron.

2010-06-06 20:09:43

 
Magnus Persson     



Lördagen den 2/4 kunde man beskåda bävern i Syrhålakanalen. Med tanke på all trafik och militärövning i helgen, visar djuren stor tillvänjning på stora störningar (ljud/rörelse).

Kul sällskap!

2011-04-04 16:50:10



Svara på
detta inlägg