FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Utrustning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Utrustning


Till
översikten
Flyga med kikare!

Hans Börjesson     



Hej!

Jag har hört att man helst ska flyga med sina kikare (tub och handkikare) i handbagaget pga tryckkabinen. Hur är det egentligen med de nya kikarna/tubarna som är gasfyllda. Spelar det verkligen någon roll om man fraktar dessa i handbagaget eller väl nedpackad i en hård resväska som även tål relativt vårdslös hantering vid i-/ur- lastning? Handkikaren är väl iofs inte så stor men tuben tar ju en del plats speciellt om man reser med småbarn som ska ha med hela leklådan i handbagaget.....:).

MVH
/Hans

2005-01-14 11:48:10


Magnus Unger     



När jag reste till Madeira packade jag ner tub och handjagare i handbagaget medans stativ och huvud lades i resväskan. Jag hade en ganska stor ryggsäck som handbagage och till råga på allt hade jag min kameraväska också som handbagage.

Detta verkade inte vara några problem så det kanske kan vara ett tips att ta med både en axelväska och ryggsäck i handbagaget då kan du nog få plats med både leksaker och tub kanske.

2005-01-14 13:22:35


Peter Backman     




Det finns väl bara ett alternativ eller?
Lämna leklådan hemma!!
Skämt å sido.
Tub och handkikare placeras med fördel i handbagaget. Det gäller även kameror och dylikt.
Det har jag gjort utan problem på samtliga mina skådarresor. Vem vågar lämna något dyrbart i resväskan med tanke på hur dom behandlas.

/Peter

2005-01-14 21:42:13


Hans Börjesson     



Tjena!

Jo det är säkert bäst om man har plats att ta kikaren i handbagaget. Jag undrar bara om kikaren (alltså gasfyllda) tar skada av att fraktas i bagaget? Även om resväskor hanskas bryskt så borde det ju inte vara något problem att ha en kikare där såvida man har en hård resväska? Däremot är jag osäker på om trycket kan ha någon påverkan på dagens moderna kikare?
MVH

/Hans

2005-01-14 22:17:40


Jan Mogren     



Själv skulle jag inte skicka kikare i resväskan. Jag har sett alldeles för mycket för att gå på den lätte...
Trycket skall dock inte vara något problem då cargo hold också är trycksatta.

/JM

2005-01-15 12:18:55

 
Daniel Pettersson     



Jag har flugit till Egypten, Mallorca och Gran Canaria de senaste 12 månaderna och allting har gått problemfritt utom Egypten. Där MÅSTE stativet vara nerpackat i bagageväska eller så skickas det helt enkelt på bandet som det är. Mitt tips är att alltid ha åtminstone tuben och handjagaren i handbagaget. Blir flygpersonalen sur, ja, då är det bara att väsa tillbaka.

2005-01-15 15:08:52



Svara på
detta inlägg