FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Nattsångarinventering på Hisingen

Niklas Aronsson     



I går var jag och Martin Magnusson ut och nattsångarinventerade på västra Hisingen. Vi hade väl inget anmärkningsvärt men totalt 16 näktergalar, 8 kärrsångare, 4 sävsångare, 1 rörsångare och 1 nattskärra.
Jag har skapat ett nytt syfte i Artportalen som heter Nattsångareinventering på Hisingen, som jag tror ska vara synligt för alla. Rapportera med det syftet så blir det lätt att se resultatet. Tänk då på att bara rapportera nattsångare på det kriteriet och inte övriga fågelobservationer.
Ta kontakt med Johan Svedholm om ni vill vara med och inventera.

2010-06-05 07:58:46


Ola Bäckman     



Vill ni ha in även observationer från oss/mig som inte deltar officiellt under det kriteriet? Anmälde mig inte då jag inte kunde lova att jag hade tid men igår natt tog jag ändå en liten runda på Hisingen. Dock har jag ju då som sagt inte varit i någon speciell ruta.

Mvh/ Ola

2010-06-05 11:55:28


Niklas Aronsson     



Det är väl jättebra, men det finns en risk som måste tacklas och det är man lägger in samma näktergal två gånger från snarlika lokaler. Nu har Johan Svedholm skickat över kartor som vi printat och där vi anger exakt vart vi hört en viss fågel. Svalans system är ju aningen trubbigt, eftersom man, i de flesta fall, inte orkar göra lokaler för varenda liten avvikelse från de som redan finns.
Men summa summarum är det väl alltid bra med kompletteringarm, eller vad säger ni andra och Johan?

2010-06-05 22:49:08


Johan Svedholm     



När vi sammanställer resultatet av inventeringen kommer vi att utgå från inventerarnas kartor, men sedan också komplettera med obsar inlagda på Svalan. Jag vill därför uppmana alla att rapportera alla nattsångare på Svalan, och gärna ange i kommentaren mer exakt var fågeln satt.

Jag har nu kollat lite hur det fungerar med syften i Svalan, och dessvärre verkar det som om syftet Niklas skapade inte är möjligt för andra användare att begagna sig av hursomhelst. Då måste skaparen av syftet lägga till de användare som skall ha tillgång till syftet, och det verkar ju lite krångligt. Alternativt kan man kontakta Johan Nilsson på Artportalen och be honom lägga upp det som ett officiellt syfte, men det kanske är lite overkill.

Jag tror det inte skall vara några större problem att sortera ut rapporterna ändå för den som skall sammanställa inventeringen sedan. Jag är nämligen rädd att det blir jag, och jag sitter varje år och räknar alla jämrans näktergalrapporter till fågelrapporten, så jag har vanan inne...


2010-06-07 11:54:48


Niklas Aronsson     



Var rädd för att det inte var så lätt som jag trodde att lägga in ett syfte, gick liksom för lätt.



2010-06-07 12:15:37


Magnus Rahm     



Gött initiativ det här! Hur är det med uppslutningen, stora områden kvar att inventera?

2010-06-07 12:55:43


Ola Bäckman     



Ja det undrar jag också. Är det dåligt med folk kan jag nog ställa upp även om jag fortfarande har svårt att binda upp mig.

2010-06-07 14:45:20

 
Johan Svedholm     



Faktum är att vi har fått ansvariga till samtliga områden, så jag tror det är hyfsat under kontroll! Är det någon områdesansvarig som känner att ni skulle behöva lite assistans så kan ni väl hojta till i denna tråd eller kontakta mig.

2010-06-07 16:20:13



Svara på
detta inlägg