FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fågelskydd 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fågelskydd


Till
översikten
Surrogatpappa till en tornseglare

Fredrik Kronhamn     



Jag var nyss och hämtade en tornseglarunge som fallit ur boet. De senaste dagarnas extrema värme (här i Thüringen runt 35 grader) kan tydligen förmå ungarna att söka svalka och på så vis ramla ur boet.

Han äter duktigt av insekter framhållna med pincett och dricker även vatten droppvis. "Boet" består av en mindre kartong med hushållspapper som bolster. Fjäderdräkten är ganska välutvecklad men halsen är ännu naken.

Den lille snedseglaren överlämnas sannolikt imorgon eller övermorgon till någon som kan det här bättre, men tills dess skulle jag vara tacksam över råd och tips som kan bidra till hans välbefinnande.

Nu ska jag ut på insektsjakt :-)

2010-07-13 23:53:41


Daniel Gustafsson     



Kolla om den har löss! Det bör finnas Dennyus hirundinis på den, och kanske -- om du har extrem tur -- också Eureum cimicoides, men de tycks finnas på typ en på 10.000 tornseglare eller nåt.

2010-07-14 10:58:00


Fredrik Kronhamn     



Det har jag inte hunnit ägna en tanke åt Daniel ;-) Jag har fullt sjå med att mata fågeln och hitta barnvakter när jag är på jobbet.

Jag köpte småsyrsor i djuraffären och även en ask fluglarver. Syrsorna smakade tydligen riktigt bra, men fluglarverna var ingen höjdare. Han spottar mest ut dom. Jag har även med framgång konstruerat en "flaskmjärde" med en lampa i botten för insektsfångst. In med flaskan i frysen några minuter när den är full och sedan kan man mata buntvis med nattflyn.

Någon sa till mig att även kött skulle vara lämplig föda, men det låter tveksamt tycker jag. En hel del handfasta tips finns här:

http://www.commonswift.org/Hand_rearing_Swifts.html


2010-07-15 12:03:33


Martin Alexandersson     



Det var en på mitt jobb som lyckades få en tornseglare flygg på i huvudsak lyx-kattmat och köttfärs. Fast jag tycker din diet verkar mer "naturlig". Ungen var även med i en big pac kartong på en fjällresesemester på en vecka. Det finns en del solskenshistorier men ofta går det åt andra hållet...

2010-07-17 20:20:31

 
Fredrik Kronhamn     



Tornseglaren har vuxit till sig något (i vård hos vänner). Jag tog några bilder igår och vi spekulerade hur länge det kan dröja innan den är flygfärdig. Tyvärr, måste jag säga, verkar den ganska klen och inte riktigt vid hull. Å andra sidan ska det vara normalt beteende att dom slutar äta strax innan dom lämnar boet för att reducera ballast.

http://i.imgur.com/Nzil3.jpg
http://i.imgur.com/okjNj.jpg



2010-07-26 09:07:25



Svara på
detta inlägg