FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Kvadratjakten 11 september

Pär Lydmark     



Det börjar dra ihop sig till höststräcktider och därmed höstupplagan av Kvadratjakten! Grundförslaget är att vi kör lördagen den 4 september - men visar det sig att många har förhinder just då är vi inte sämre än att vi kan ändra datum (men kom med förslag på bättre datum snabbt i så fall). Tillägg: Mycket riktigt inkom det andra förslag så nu kör vi den 11 september istället.

Regler och instruktioner är precis som tidigare år. I korthet: 3-5 personer i varje lag, rutan på 10x10 meter ska ligga inom Göteborgs rapportområde, ett lag som inte har stått på en viss lokal tidigare har företräde till den lokalen framför ett lag som stått där tidigare. Och sen gäller det förstås som vanligt att se/höra flest arter från midnatt fram till kl 13 från sin kvadrat, och alla i laget måste se/höra arten för att den ska räknas.

Anmälningar fyller vi på med i den här tråden på sedvanligt vis. Alla tidigare deltagare och nya kvadratsugna hälsas utomordentligt mycket välkomna till denna redan på förhand givna succédag i fält!

2010-08-16 20:32:05


Niklas Aronsson     



Det sammanfaller med Falsterbo Bird Show dit jag tycker att alla bör åka. Hur som helst ska jag dit och kan inte så jag skulle gärna se annan helg.

2010-08-16 21:17:04


Markus Lagerqvist     



Samma här...

2010-08-16 22:09:58


Pär Lydmark     



Jo det vore väl för enkelt om det gick på första försöket... När föreslår ni? Helgen före eller efter?

2010-08-16 23:31:54


Niklas Aronsson     



Jag kan både innan och efter. Spelar alltså ingen roll för min del.

2010-08-17 10:37:23


Markus Lagerqvist     



Förslag lördag 11 september, så blir det lite mer framförhållning.

2010-08-17 11:15:21


Niklas Aronsson     



Blir det den 11 eller vad? På nioårsdagen av 9/11 i så fall.

2010-08-23 16:57:50


Niklas Aronsson     



Eller tvärtom såklart. På svenska.

2010-08-24 11:49:27


Pär Lydmark     



Ja ingen verkar ju ha protesterat så då kör vi väl så! Det är bara att börja anmäla sig... Jag ändrar rubriken på meddelandet till rätt datum.

2010-08-24 12:08:13


Ola Erlandsson     



Det här var ju nåt nytt för mig, och det låter skoj (allt vad tävling heter är skoj :).
Är ju ganska ny i området så har inte så många kontakter bland skådare, men hänger gärna på i något lag.
Har inte tillgång till tub ska tilläggas...men kontrar med att vara en fullständig jäkel på allt vad läten heter.

Om någon nappar är det bara att hojta till =)

//Ola

2010-08-27 11:36:34


Hans Börjesson     



Anmäler lag eXtravaganza med följande medlemmar:
Niklas Aronsson
Per Björkman
Barbro Björkman
Hans Börjesson

En viss gaisare är även tillfrågad men eftersom transferfönstret fortfarande är öppet mörkar han ännu sitt lag!

Lokal meddelas senare....

2010-08-29 21:48:21


Martin Oomen     



Team Elegancia tänker förstås försvara sin guldplacering från i fjol!

laget bestående av:

Stefan Svanberg
Magnus Unger
Martin Oomen

lokal meddelas strax före avspark..

2010-08-30 04:22:55


Markus Lagerqvist     



Dellming, Lagerqvist & Nilsson kommer preliminärt att husera i trakterna kring Lagmansholmen/Öxnäs.

2010-09-01 10:27:26


Pär Lydmark     



För att sparka liv i den här tråden lite kommer här en anmälan av "Lag Alster Ego" (a.k.a. "Lag Kipp och välkomna till HAJK") bestående av:

Goliat Svedholm
Goliat Molin
Goliat Lydmark

Som framgår av lagnamnets alster ego har vi i år siktat in oss på Kippholmen och tänker försöka leva upp till samma fyra ledord som Bengt Alsterlinds klassiska HAJK-program gjorde (Helfestligt, Allmänbildande, Jätteintressant och Kunskapsorienterande). Om inte annat ska vi väl lyckas med H:et.

Hur går det med lokalrekningen för Lag eXtravaganza och Lag Elegancia?

2010-09-07 21:53:37


Hans Börjesson     



Lag eXtravaganza tar preliminärt torslandaviken.

2010-09-09 08:41:59


Hans Börjesson     



Nog måste det väl gå att skrapa ihop lite fler lag än 4? Finns ju flera fina lokaler kvar som vunnit kvadrater (bla amundön och havsklinten). Lag eXtravaganza kanske även förstärker med en ungtupp (10k) alias Viktor. Vore kul om du Ola kunde skrapa ihop ett lag.

MVH
/Hans

2010-09-10 07:46:38


Martin Oomen     



Team Elegancia har i elfte timmen nu äntligen bestämt en hotspot!
Vi bokar Nötholmen (Hönös sydspets)

/Martin

2010-09-10 22:03:07


Ola Erlandsson     



Hade gärna gjort det Hans, men känner fortfarande ganska få skådare i området - därav min förfrågan ovan för 2 veckor sedan. Lite tragiskt att inte få något gensvar alls - det bidrar ju knappast till att bredda tävlingen om man inte vågar släppa in nya förmågor i sina järnlag...kanske något att tänka på i framtiden när andra frågar.

Men kontrade med ett fint sträck på Instön denna morgon istället, med dvärgmås, lappsparv, lärkfalk, stjärtand etc.

Howdee folks!

2010-09-11 12:17:21


Ola Bäckman     



Nästa gång Ola! Var sugen på att köra nu men det gick inte ihop tyvärr. Vi måste ju se till att det blir fler än fyra lag framöver. :-). Har ju dessutom en hedersvärd sistaplats att försvara från i våras. ;-)

Hoppas det blev en trevlig tävling för er andra.

Mvh/ Ola

2010-09-11 12:35:51


Pär Lydmark     



Du har helt rätt Ola E, vi måste bli bättre på att ta in nytt folk som vill vara med. Vi pratade en del om det på artgenomgången idag och det var flera som hade lite dåligt samvete. Nu ska jag inte försöka hitta bortförklaringar men jag tror att en del av anledningen den här gången var avsaknaden av tub. I en sån här tävling är det nästan omöjligt att vara tublös, men många av oss hade säkert kunnat ragga fram en extratub som du kunde lånat. Det kanske gjorde att det blev en sak för mycket att dra i och då föll du mellan stolarna. Men jag ska som sagt inte försöka förklara bort det hela med att skylla på tuben. Vi ska försöka bli bättre på det framöver. Hoppas du är sugen på ett nytt försök till våren!

2010-09-11 16:36:48


Ola Erlandsson     



Tar det inte jätteallvarligt personligen, tycker mest att det ett återkommande problem för nyinflyttade och framför allt nybörjare att få vara med, och att bli accepterade i skådarkretsar - när det egentligen borde vara precis tvärtom. Ju fler som förkovrar sig inom ornitologin desto bättre. Och roligare.
Våga kommunicera, är min åsikt - hade något lag hört av sig o sagt att 'om du kan få fram en tub är du välkommen att vara med oss', då hade det ju varit upp till mig att göra det, eller avstå. Det är den totala tystnaden jag reagerar emot.
Oavsett, bra att ämnet ändå togs upp idag, inte bara för min skull utan också för framtida tävlingssugna skådare.
Hoppas ni hade en fin dag i fält! Det hade jag =)

2010-09-11 19:01:00

 
Stina Thelander     



Hmmm
Håller med Hans om att det inte kan vara bristen på kvadrater som är orsaken till det låga deltagarintresset för kvadratjakten. Kanske dags att göra en benchmarking, dvs jämförelse mellan liknande företeelse och någon väsensskild. Det brukar inspirera till rätt verkningsfulla åtgärder i allt förändringsarbete.
Det tänkte jag på när jag i går satt vid datorn och växlade mellan vårt Forum och resultatlistan för Stockholms halvmarathon, där min son och sonhustru deltog. Båda kom in på platser strax efter 2000.
Nu menar jag naturligtvis inte att kvadratjakten ska jämföras med Stockholms halvmara. Men kanske med Göteborgsvarvet?


2010-09-12 07:59:13



Svara på
detta inlägg