FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Svalan 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Svalan


Till
översikten
Svalan + Netgear, no good

Nils Abrahamsson     



Som en del av er vet så har det inte gått att nå Svalan från datorerna på Ekliden. Märkligt har det varit och jag har trott att det haft med vår tfnoperatör att göra eftersom det varit lite stökigt.
Men nu har jag lyckats isolera problemet till den WLANrouter vi har på Ekliden. Det är en vit bordsmodell som heter WGR614 V7 (den senaste heter V9)
Jag har med hjälp av Netgearsupporten testat lite olika versioner av routerns pgmvara men det har varit samma resultat. Ända tills nu! Nu kör vi på en version 23, istf för den senaste som har nummer 30. På dom andra funkar det inte... mycket märkligt.
Anledningen till att jag skriver detta är mest att det skulle vara väldigt intressant att höra om ngn av er använder en WGR614 V7 hemma. Och om Svalan isåfall funkar, vilket den ju inte borde göra...

2010-09-14 18:14:20


Fredrik Kronhamn     



Routern i fråga har möjlighet att blockera adresser som innehåller särskilda nyckelord. Se här:

http://documentation.netgear.com/wgr614v7/enu/202-10178-01/WGR614v6-05-3.html

Kanske är det ordet "birds" (= brudar) som spökar? :-)


2010-09-17 11:22:42


Nils Abrahamsson     



låter ju inte helt orimligt men jag, och jag tror inte ngn annan heller, har knappat in ngt sånt och det verkar ju som att det är ngt man adderar själv. Jag tycker deras support skulle huggt på det då.
T v kör vi på den gammelgamla versionen av pgmvaran. Blir det ngt problem med det så får vi väl köpa en nyare router (som man kan lämna tebkas om det inte funkar....)

2010-09-17 22:54:51


jocke     



Jag gör en bump och välkomnar mig själv hit. Anledninge till min registrering är att jag har EXAKT samma router och kommer inte åt Svalan. Har aldrig fungerat. Jag kan ladda den men inte klicka, visa bilder, info eller byta landskap.


Hur ändrar jag programvara? Måste jag kontakt Netgear?

2011-03-27 17:13:48


jocke     



Efter snabb googling hittade jag v.12 och nu går Svalan i ett rasande tempo. Mycket underligt men väldigt skönt att det fungerar.

2011-03-27 17:26:23

 
Nils Abrahamsson     



Intressant Jocke.
Det undanröjer ju alla eventuella tvivel på att det var firmware-versionen som var problemet.
Ngn därute som har en WGR614 senare än version 7 och har en senare firmware än ver 23 men där Svalan funkar ???

2011-03-27 19:19:22



Svara på
detta inlägg