FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Kustfoto 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Kustfoto


Till
översikten
KustFoto 2005 - nya regler

Pär Lydmark     



Inför årets omgång av KustFoto har vi valt att genomföra en del förändringar. I samband med genomförandet av dessa kommer vi att integrera KustFoto mer med Kustobsar än tidigare, och KustFoto kommer framöver att återfinnas som en avdelning på Kustobsar (i stil med listavdelningen och forumet).

De förändringar i tävlingen som kommer att göras är följande:

- Kategorin "Månadens Art" kommer i år att innehålla mycket vanliga arter. Först ut är skata. Den öppna kategorin är oförändrad.

- Antal poäng att utdela vid omröstningen utökas från tre till fem (1p, 2p, 3p, 4p och 5p). Detta eftersom det varit så många bra bilder att det ibland varit omöjligt att välja ut tre bilder.

- Vi öppnar omröstningen för samtliga personer som är registrerade på Kustobsar. Förra året var det ju bara deltagarna i KustFoto som kunde rösta. Detta känns som ett naturligt steg nu när vi integrerar KustFoto i vanliga Kustobsar. Förhoppningsvis kan det också leda till att fler personer deltar med bilder.

- Vid uppladdning av bilder kommer man att få ange om bilden är (1) tagen genom digiscoping eller (2) på annat sätt (digital/analog systemkamera, digital kompaktkamera utan tub m.m.). Detta kommer inte att synas under omröstningen, men när omröstningen är klar kommer man att kunna välja att visa resultat för alla bilder, enbart digiscopade bilder eller enbart övriga. Detta för att man som komplement till totalresultatet ska kunna se hur man stod sig jämfört med andra som använt sig av liknande fotometod. (Vi har fått en del förslag på att helt dela upp tävlingen i skiljda kategorier för digiscopingbilder och övriga, men det har vi inte velat göra. Bilden är ändå huvudämnet, oavsett hur den är tagen. Genom denna lösning hoppas vi tillfredställa alla.)

- Totala topplistan för hela året kommer att kunna räknas fram på två sätt: (1) sammanlagd poäng, dvs samma som förra året och (2) sammanlagd procent. I variant två räknar vi ut hur många procent av rösterna varje fotograf fått varje månad, och adderar sedan dessa procenttal. Detta för att även ha ett alternativ som inte är beroende av hur många som röstar i tävlingen en viss månad (eftersom den variationen nog kommer att bli mer avgörande nu när vi släpper omröstningen till alla Kustobsars användare).

- Vi kommer inte längre att ha några priser i form av förstoringar varje månad. Om någon känner sig manad att ragga fram priser är det naturligtvis fritt fram, men annars låter vi äran vara priset framöver.

På sikt kommer vi att knyta ihop Kustobsars bildgalleri med bilderna från KustFoto. Detta kommer i samband med en planerad uppfräschning av galleriet som vi har i bakhuvudet.

Har ni några synpunkter på upplägget och dessa nya regler får ni gärna svara här. Den nya KustFoto-sidan öppnar vi om 1-2 dagar.

2005-01-25 14:04:16


Mikael Nord     



Hejsan,

Försökte rösta men tror inte det gick så bra. Fick ingen bekräftelse. Tror dessutom att man kan rösta på sin egen bild? Det funkar i alla fall inte som tidigare. Kanske är läge att förklara detta för mig och andra och i så fall att alla börjar om med röstningen.

Hälsningar
Mikael Nord

2005-02-01 21:36:05


Mikael Nord     



Jag igen! Vete tusan vad jag gjorde men när jag loggade in mig igen så kunde man ej rösta på sin egen bild så nu verkar det vara som tidigare.

2005-02-01 21:57:18


Pär Lydmark     



He he, jag förstår om du blev förvirrad, men det var inte du som gjorde något annorlunda. Det var bara det att vi precis hade fixat det lilla misstag som gjorde att man har kunnat rösta på sin egen bild (efter att ha läst ditt felmeddelande).

Jag kollade också precis igenom de röster som kommit in, och det är ingen som har utnyttjat möjligheten att rösta på sig själv så vi kan lugnt fortsätta omröstningen utan omstart.

2005-02-01 22:03:29


Pär Lydmark     



Just det, en sak till. Angående att du inte fick någon bekräftelse första gången. Detta berodde troligen på att du missat att att dela ut något av de fem poängen. Som det är nu läggs då inga poäng in och man hamnar tillbaka på röstningssidan utan att förstå någonting. Inte vidare smart lösning alltså. Magnus håller precis på med ett script som ska kolla poängen och ge en tydlig varning om något är fel. Förhoppningsvis fungerar det senare ikväll. Men det går alltså utmärkt att rösta redan nu, så länge man inte glömmer något poäng.

2005-02-01 22:07:41


Daniel Gustafsson     



Hej!
Jag fick nån sorts felmeddelande när jag försökte rösta:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] You cannot add or change a record because a related record is required in table 'Users'.

/kustfoto/vote_confirm.asp, line 33

Det säger mig ingenting, egentligen, men tänkte bara rapportera det.

2005-02-02 08:23:21


Markus Lagerqvist     



Hej,

Försökte också precis rösta. Jag markerade de fem betygen och kom sedan till sidan där jag skulle bekräfta mitt val. När jag då försökte rösta, fick jag meddelandet:

The page cannot be displayed
There is a problem with the page you are trying to reach and it cannot be displayed.

Betyder detta att min röst inte registrerats?

2005-02-02 08:27:45


Pär Lydmark     



Hej!

Här kommer två svar på en gång.

Markus: din röst är inte registrerad, jag kollade precis i databasen. Vet faktiskt inte vad som hände efter det du beskriver, sidorna verkar fungera som det ska. Kan du göra ett försök till och se om samma sak händer igen? Du kan alltid kontrollera om rösterna registrerats genom att efteråt gå in på röstningssidan igen. Det ska då stå "Du har redan röstat i denna kategori" längst upp, och inga röstningsmöjligheter ska finnas.

Daniel: Ska kolla upp vad det där berodde på och åtgärda det.

2005-02-02 09:31:10


Johan Frölinghaus     



Hej!

Får samma fel som Markus när jag försöker rösta.
Försökte igår kl. 20:00, 00:00 och idag kl. 10:00 men fick detta felmedelande:

The page cannot be displayed
There is a problem with the page you are trying to reach and it cannot be displayed...

Hoppas du fixar det snart Pär =)

/Johan Frölinghaus


2005-02-02 10:19:40


Pär Lydmark     



Nu är det fixat!

Det berodde på ett fel som gjorde att det inte gick att rösta om man inte själv hade laddat upp någon bild. Nu är det löst och röstningen fungerar för alla registrerade användare på Kustobsar.

Daniel: Det var samma fel som gjorde att du inte heller kunde rösta.

Varsågoda att gå in och rösta igen! Den här gången ska det funka...

2005-02-02 10:50:09


Daniel Gustafsson     



Tusen tack!


2005-02-02 16:05:57


Ove Ferling     



Hej

Vad har hänt med deltagarlistan? Det var ju trevligt att läsa om de olika deltagarnas utrustning,länkar till hemsidor med mera.

2005-02-02 20:39:10

 
Magnus Unger     



I och med förändringen att alla som har inloggning på Kustobsar kan vara med och rösta så har vi inte hunnit koppla ihop utrustningssidan med årets tävling ännu.

Vi kommer på sikt flytta över den information som skrivits in på Kustfoto förra året till Kustfoto 2005.

Vill du däremot kolla på listan nu kan du ju alltid gå in på förra årets tävling på

http://www.kustobsar.st/kustfoto2004

2005-02-03 10:21:15



Svara på
detta inlägg