FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Lundsångare vid Chalmers var lundsångarna!

Niklas Aronsson     



Måste berätta om den högst oväntade vändning som min lilla exkursion till lundsångaren vid Chalmers tog i dag. Jag kom dit strax efter 12 med en sovande tvååring i bilen och en 13-årig barnvakt. Jag gick ut och knallade omkring på Kolonigatan, kring nummer 4-5 typ. Efter en tio minuter hör jag en lockläte som känns helt rätt. Jag går dit och plötsligt hör jag en lundsångarstrof från en helt annat håll, cirka 30 meter bort. Okej tänker jag, men inser plötsligt att jag fortfarande hör det andra locklätet. Eftersom buktaleri inte är mig bekant från fågelvärlden bestämmer jag mig för att jag hör fel och sätter mig i bilen igen. Vi kör iväg, men så blir 13-åringen lite sorgsen för att hon inte fick lyssna, och vilken far kan strunta i något som liknar ett fågelintresse, dessutom får jag en möjlighet att titta närmare på om det var två individer. Vi kör tillbaka och går ut. Nu sjunger lundsångare högt och intensivt. Återigen hör jag ett lockläte från en annan plats. Plötsligt börjar fåglarna jaga varandra. Jag hinner dock inte se om det är två lundsångare. Efter att det varit tyst en stund, börjar en av dem åter att sjunga. En andra fågel dyker upp och jag ser vingband även på denna. Det lutar åt att det är två med andra ord. De sitter nu bara tio meter från varandra. Den ena slår intensivt med vingarna. Jag fotar snabbt båda två. Kort därefter flyger den ena fram emot den som slår med vingarna och båda försvinner sedan. Antingen två hannar som är aggressiva eller möjligen en hona och en hanne, men absolut två individer. http://www.artportalen.se/artportalen/gallery/images/swe/birds/2011/small/305046.jpg

2011-06-19 23:01:28


Ola Bäckman     



Kul!

Undrar om det var två hela tiden? När jag upptäckte fågeln förra torsdagen så hörde jag ju lock i samma riktning men också kort därefter rakt ovanför mig vilket gjorde mig lite fundersam över hur den hade rört sig egentligen. Hm! :-)

Att man hela tiden bara hört en kan ju tala för att den andre är en hona (om den nu varit där hela tiden).

Lundsångarhäckning vid Chlamers vore ju något. ;-)

2011-06-20 07:57:46

 
Fredrik Kronhamn     



Postar här rätt länk till Niklas obs http://artportalen.se/birds/gallery_imageinfo.asp?imageid=305044

2011-06-20 21:20:01



Svara på
detta inlägg