FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Väddnätfjärilskoloni?

Sverker Hultengren     



http://2.bp.blogspot.com/-0YsIlfVUhe8/Tkf4IwfRRRI/AAAAAAAAIrE/E784ccLBl2A/s1600/1234.jpg



2011-08-14 18:31:16


Sverker Hultengren     



Hoppas det är ok med lite andra artfrågor än fåglar - lägger även ut fråga till entomologiska föreningen! :)

2011-08-14 18:32:37


Aimon Niklasson     



varför inte använda artportalens insektsdel där får du säkert svar men det var kanske det du menade??

2011-08-15 09:04:25


Jörgen Grahn     



När kommer själva frågan?

2011-08-15 20:17:11


Sverker Hultengren     



Aimon: De vill inte att man lägger ut osäkra fynd (med frågor om vilken art det är) utan säkrast möjliga fynd.
Enotmoligiska föreningen har en frågelåda på bildfragan@sef.nu så använder den. Skall inte lägga ut mer icke-fågelrelaterade frågor här.
Jörgen: Frågan är som rubriken dvs om det var en Väddnätfjärilskoloni :)


2011-08-15 20:46:27


Max Allan Pihl     



Sverker: Jo det tycker jag att du ska göra! Det står inte någonstans att det måste vara fågelrelaterat.
Angående larverna... Är inte väddnätfjärilens larver mörka?

2011-08-17 09:14:33


Aimon Niklasson     



Sverker: I varje fall den bild som publicerats i "fick"versionen av Nationalnyckeln är väddnätfjärilens larver svarta men det kanske finns olika stadier.
Angående artportalen är det verkligen en uttalad policy att man inte bör eller får lägga ut osäkra arter om man har bra bilder? Jag trodde (och ser dagligen) bilder som först varit svårbestämda och som någon mer kunnig gett förslag på artnamn. Det vore väl synd om sällsynta eller ovanliga och inte helt lättbestämda arter inte publiceras pga att den som sett den inte riktigts säkert kan artbestämma den.
Var hittade du detta uttalande?
Naturligtvis är entomologernas frågelänk utmärkt och tack för tipset.
Mitt förslag om artportalen var inte menat som kritik mot att det finns fjärilar på kustobsar så skriv gärna hit svaret när du fått reda på vad det är så lär vi oss något på köpet!
Att söka svar på frågorna är ju livets mening om man nu får vara så högtravande att man travesterar Stephen Hawking

2011-08-17 19:32:11

 
Sverker Hultengren     



Aimon: Jag skickade en fråga (då jag hade 20-30 svårbestämda nattfjärilar) o de önskade att man lade in rätt art från början och jag kan förstå det.

Det hade ivf varit bra med ngt slags forum där man kan lägga ut vilka slags artfrågor som helst. Det enda jag kan tänka mig är Flashback men det är ju inte direkt ngt naturforum.

Jättekul ivf med alla svar så det är rolig att naturdiskutera:)

2011-08-18 20:13:28



Svara på
detta inlägg