FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Tumlare i Göta älv

Leif Andersson     



När jag var nere vid Säveåns mynning idag fick jag en kort obs av en tumlare ute i älven, när den var uppe för att hämta luft. Är det någon mer som sett detsamma?

Det är i och för sig inget märkligt med denna företeelse. När Norrlandsälvarna fortfarande var outbyggda följde t ex både tumlare och gråsäl laxstegen i flera mil uppströms vid midsommartid.

Denna årstid kan det ju också handla om sent stigande lax och öring, eller kanske lekande sik? Eller kanske ett bra sätt att bli av med irriterande parasiter, som inte tål sötvatten?

2011-10-24 17:17:24


Daniel Gustafsson     



Kan bara uttala mig om löss: valar har inga. Sälar är de enda vattenlevande däggdjuren som har löss (släktena Echinophthirius, Antarctophthirius, Lepidophthirius, Proechinophthirius), och dessa skulle säkerligen klara en övergång från salt till sött vatten utan problem. De klarar ju att sitta på framför allt fenorna på sälar, och har oerhört speciella anpassningar till att leva stora elar av livet under havsytan. Vad jag vet saknar valar också de flesta typiskt parasitiska kvalster, men jag vågar inte svära på det. Kan dock ha parasiter från mer typiskt marina djurgrupper som t.ex. hoppkräftor eller liknande, men om de skulle klara en övergång till sötvatten vet jag inte.

2011-10-24 17:37:23


Roger Eskilsson     



Halloj Leif! under senaste veckan har jag därimot sett en säl vid flera tillfällen vid Säveåns myning, den har jagat fisk genom att slå med stjärten i vattenytan. Detta har jag sett vid flera tilfällen när jag har flugfiskat Havsöring utmed kusten. Det kan tyckas se ut som att en liten val gör ett utblås. Hoppas jag har fel, för ett sådant laxsteg skulle Säveån behöva. Tumlare saknar jag på Säveåns mynings- listan. :

Mvh Roger

2011-10-24 22:55:44


Leif Andersson     



Knubbsälen har inte vit undersida, så den har jag tyvärr missat. Det stärker ju teorin om näringssök i varje fall, när båda dessa arter går upp i älven.

2011-10-25 06:24:50

 
Hampus Lybeck     



Eftersom jag till skillnad från Daniel är positivt inställd till Wikipedia så har jag tagit reda på att valar parasiteras av "vallöss" som hör till ordningen märlkräftor. http://sv.wikipedia.org/wiki/Vallöss

Nu verkar det ju rimligare med födosök, men det är ju aldrig fel med lite extra information :)

2011-10-25 09:40:02



Svara på
detta inlägg