FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Atlantpetrell

Stefan Malm     



Hej

Såg i dagens GP i artikeln om de strandade skådarna på Nidingen att Uno sett en atlantpetrell i söndags på Hönö. Om inte jag missminner mig går det ej att skilja atlant-/madeirapetrell från varandra och med tanke på att denna fågel sågs på mer än 1 kilometers håll så kan väl denna knappast bestämmas.

PS: Kan ju vara journalisten som skrivit fel

2011-12-01 07:42:44


Ola Bäckman     



Hej Stefan!

Det går att skilja arterna åt men det krävs mycket goda förhållanden. Den petrellen vi såg i söndags lär mycket riktigt aldrig bli säkert bestämd även om det är mycket troligt att det rör sig om just atlantpetrell (peterodroma feae/deserta). Dessa raser kommer troligen att splittas framöver och då kan man nog glömma helt att arta en atlantpetrell i sverige.

Journalisten skrev nog rätt utefter sin kunskap eftersom fågeln trots allt är rapporterad som atlantpetrell i nuläget.

Mvh/ Ola

2011-12-01 08:08:56


Fredrik Kronhamn     



Jag läste artikeln och fann en viss inbyggd komik. Uno stjäl showen med sina heta obs :-) Nejdå ingen fara med skådarna som sitter och knaprar stearinljus i beckmörker till ljudet av ett hackande dieselaggregat.

Artikeln:

http://www.gp.se/nyheter/halland/1.787515-fagelskadare-fast-pa-nidingen

Sen är det väl kors i taket att en journalist kan stava till petrell.

2011-12-01 09:33:00


Markus Lagerqvist     



Ja det finns en hel det komik i artikeln, tycker det är generöst att SOF lånar ut sina skådare till oss ;)

"De båda fågelskådarna på ön är med i Sveriges ornitologiska förening men utlånade till Göteborgsföreningen"

2011-12-01 10:50:26

 
Uno Unger     



När jag rapporterade denna petrell på Artportalen fanns inte alternativet ob. atlant-/madeirapetrell utan jag rapporterade den som atlantpetrell men skrev i kommentaren att det rörde sig om antingen atlantpetrell eller madeirapetrell. Jag tillskrev Johan Nilsson på Artportalen och påpekade detta och han har nu gjort det möjligt att rapportera aktuell petrell på rätt sätt. Så idag har jag ändrat så petrellen är rubricerad på Artportalen som sig bör - alltså som ob. atlant-/madeirapetrell.

2011-12-11 12:48:47



Svara på
detta inlägg