FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
GBG 300

Christer Fält     



Hej!

Jag är inte medlem i Facebook och ännu så länge, i motsats till vad filosofen och sociologen Zygmunt Bauman skriver om den ”sociala död” som väntar de som inte anslutit sig, lever jag ett utmärkt fysiskt, socialt och psykiskt liv.

Nu till mitt ärende. Kan någon som är med i GBG 300 på Facebook delge viktiga och angelägna nyheter här på kustobsars forum vad gällande jubileumsjakten 2012? Är det ett möjligt och motiverat önskemål?

Vad människor i allmänhet har för åsikter och känslor om Facebook tänker jag inte spekulera om, personligen gillar jag starkt fenomenet men ändå valt att inte vara med, främst på grund av gränser när det gäller hantering av stress och generell internetkonsumtion. Förhoppningsvis är det godtagbara skäl som man kan ha förståelse inför.

/Christer


2012-01-09 13:52:38


Ola Bäckman     



Tjenare Christer!

I nuläget är det väl inget viktigt där som inte finns här utan bara lite gott snack. Angelägna nyheter kommer rimligtvis att postas även här?

Alt gott!

/Ola

2012-01-09 18:11:54


Christer Fält     



Hej Ola!

Tack för svar och förhoppningsvis kommer angelägna nyheter även förläggas här. Personligen har min önskan ingen relevans längre eftersom jag nu kliver av tävlingen. Upplever starkt att jubileumsjakten 2012 främst kommer att utspela sig på Facebook.

Lycka till!

/Christer


2012-01-09 19:10:04


Ola Bäckman     



Det var ju tråkigt att höra. Tycker denna satsning är en härlig gemensam sådan och jag upplever inte alls att den (till skillnad från mycket annat faktiskt) är särskilt knuten till fb.

Vi ses väl i fiskhamnen framöver! :-)

Mvh/ Ola

2012-01-09 19:30:02


Anders Johansson     



Christer,
Jag har under alla år valt att inte registrera ett facebook konto. Detta av många skäl. För en vecka sedan resonerade jag med mig själv och valde att skaffa ett medlemsskap. Jag ville helt enkelt vara delaktig i fågelsnacket, bl. a. det som tidigare gick att följa på den nu nästan helt slumrande Brevduvan.

Raskt ansökte jag om att få gå med i grupperna Vår fågelvärld och GBG 300. Nu är jag medlem och följer tyst intressanta diskussioner, deltar passivt i bestämningsproblematik, har sett en bild på mig själv när jag passerar "sundet" vid Kråkudden och får diverse mer eller mindre bra tips kring mitt fritidsintresse. Jag tänker i nuläget inte vidga mina grupptillhörigheter.

Till saken hör att jag har ett bra namn (inte direkt ensam i världen om det), inte lagt in någon profilbild, har ett tomt fotogalleri, noll namn på min cyberkompislista (så kommer det förmodligen att förbli) och skyltar överhuvudtaget inte med något som kan locka någon att "adda" mig som "vän".

Visst, jag fick leta upp ett litet hål i mina principer men konstigare var det inte. I nuläget anser jag mig vara lika anonym/offentlig på facebook som jag är med mina konto på t. ex. Svalan eller Kustobsar. Vidare har jag inte några som helst skyldigheter gentemot någon att regelbundet besöka sidorna, uppdatera mig eller svara på inlägg. Det blir helt enkelt vad jag väljer att göra det till.

Vad gäller Jubileumsjakten tycker jag snarast att du ska återuppta din registrering. I dagsläget finner jag kopplingen GBG 300 och Jubileumsjakten väldigt långsökt och avlägsen.

Nu skulle jag kunna avsluta med att skriva: "Lycka till Christer, vi ses på Facebook!" Men det gör jag inte. Däremot önskar jag dig lycka till med dina resonemang kring eventuell registrering!

Mvh Anders



2012-01-09 20:02:35


Fredrik Kronhamn     



Jag delar Anders inställning till detta fenomen. Man kan ha delade meningar om fejjan och man kommer förmodligen inte runt det faktum att man går miste om de positiva aspekterna om man väljer att stå utanför.

Det besvärande är bara att Facebook inte ger dig en lugn stund om du väljer att passivt ta del av nätverket. Man får helt enkelt välja (bort) sina vänner, eller utveckla små strategier för slippa assimilation.

Lycka till!

2012-01-09 21:43:58


Christer Fält     



Hej Anders och Fredrik!

Kloka tankar men mitt beslut står fast. Kopplingen GBG 300 och jubileumsjakten 2012 är måhända litet ”långsökt och avlägsen” men litet märkligt ändå att evenemanget diskuterats flitigt några veckor på GBG 300 men inte en rad vid detta forum förrän nyårsnatten? Dessutom står följande att läsa vid nyheten om Jubileumsjakten 2012:

”För att få ut mest - gå med i GBG 300. Tävlingen har diskuterats flitigt de senaste veckorna i gruppen GBG 300 på Facebook, och det är troligen där det mesta runtomkringsnacket kommer att ske under året. Så vill du få ut så mycket som möjligt av tävlingen (tips, skådarsällskap, löpande eftersnack m.m.) är det hög tid att gå med i den gruppen om du inte gjort det än.”

Och varför dirigeras till exempel januarijakten 2012 till GBG 300 (se tråden Januarijakt 2012?)? Personligen hade jag litet planer på att samla ihop en ”eko-grupp” som kunde tänka sig genomföra tävlingen utan bil. I nuläget känns den idén helt poänglös eftersom tävlingen inte dryftas här.

Ha det gott!

/Christer


2012-01-09 21:50:29


Magnus Rahm     



Jubileumsjakten kommer varken utspela sig på Facebook eller i Kustobsars forum, vi ses i fält Christer! :)

2012-01-09 22:19:34


Magnus Unger     



Som jag ser det utspelar sig Jubileumsjakten med fördel i fält, sitter man framför Facebook lär man inte få några årskryss. Som jag ser det är Pärs formuleringar angående den viktiga kopplingen till Facebook överskattad och olycklig.

Facebookgruppen är bara ytterligare en kanal, det är ganska många som inte aktivt hänger i detta forum och därmed får man ofta snabbare respons i gruppen än här. Sedan väljer man ju vilka kanaler man vill följa, men för att vara med i tävlingen behöver man ju bara vara ute i fält och skåda.

Det är självklart upp till var och en om man vill vara med i denna tävling men det skulle vara en förlust för oss andra om du inte är med Christer.

Sedan kan jag tycka att det inte är särskilt konstruktivt med denna sorts protester, jag har sett många liknande exempel t.ex. utträde ur Club 300 på grund av att man inte gillar att någon annan räknar en viss art man inte själv tycker man skall räkna osv.

Kom istället med önskemål om hur vi kan förbättra saker, t.ex. Slopa Facebook och förbättra detta forum så det passar alla. Det är ju deltagarna som kan komma med det bästa synpunkterna på vad som är bra och vad som kan förbättras, det är svårt för oss som ansvarar för Kustobsar att veta vad ni vill ha. Facebookgruppen fick jättemycket positiv kritik så därför körde vi på med det spåret men det har hörts väldigt lite negativt förrän nu.

Angående januarijakten se mitt svar på den forumposten, inget har dirigerats om, precis som med all typ av reklam måste man ju använda alla kanaler för att få ut budskapet

2012-01-09 23:08:22


Elon Wismén     



Jag reagerade också på att Jubileumsjakten togs upp mycket tidigare på Facebook/GBG 300 än i detta forum. Det är nog viktigt att hålla igång diskussionerna samtidigt på båda ställena. Just för att använda alla kanaler för att få ut budskapet, som sagt.

2012-01-10 11:06:28


Christer Fält     



Hej Magnus!

”Använda alla kanaler för att få ut budskapet” – knappt en rad om januarijakten eller om jubileumsjakten här på kustobsars forum innan nyårsnatten. Varför? Är det konstruktivt?

Som sagt har jag inga problem med varken GBG 300 eller Facebook. Och jag uppmuntrar inte att man skall överge den kanalen som förefaller tagit över kustobsars forum. Det är helt okej men jag vill inte delta under de förutsättningarna.

/Christer

2012-01-10 11:15:26


Pär Lydmark     



Jag tycker det vore synd om det här forumet och GBG 300/Facebook hamnade i krig med varandra. Det gagnar ju ingen. Anledningen till att jag över huvud taget skapade GBG 300 i höstas på Facebook var att trafiken här i forumet hade minskat rätt mycket under det senaste året, och jag kände att man inte nådde ut till lika många som förr med ett foruminlägg. Att bestämma datum för tävlingar genom en forumpost här har blivit svårare och svårare. Känslan av att man nådde ut till en stor del av Gbg-skådarna den här vägen har helt enkelt sakta men säkert försvunnit, vilket är synd, men jag tror det är svårt att ändra på.

I GBG 300 har lite av den gamla Gbgskådarkänslan som rådde här i forumet för några år sedan återupplivats tycker jag, och jag tror det är väldigt positivt för Gbg-skådningen på det stora hela. Att folk kommunicerar med varandra före och efter de skådar. Det skapar gemenskap. Sen är det jättesynd att det nya ställe som tagit över en stor del av fågeldiskussionen både i Gbg och i Sverige är ett ställe som inte alla känner sig bekväma med att vara registrerade på, men det är svårt att göra något åt. Det går inte att säga "nu släpper vi Facebook och diskuterar allt på forumet igen" och tro att det skulle innebära en massrörelse tillbaka hit.

I fallet med jubileumsjakten kom det upp lite sent på Kustobsar, det håller jag med om. Men jag hann inte lägga ut något innan jul och sen var jag knappt uppkopplad förrän vid nyår, därav den sena nyheten. Januarijakten däremot togs först upp här i forumet (redan för två veckor sen), och inte förrän i förrgår ställde jag även frågan på FB eftersom det var så dåligt med svar här i forumet. Det innebär ju precis som Magnus sagt inte att diskussionen har flyttats dit permanent. Vi kollar läget där med och skickar en post igen i forumet när vi har sonderat terrängen hos de som svarat på FB. Sedan spikar vi ett datum. Det kommer vara så vi är tvungna att göra framöver.

Men även om jag tycker FB är jättebra och att vi faktiskt når ut på ett bättre sätt till många nu än förr gillar jag inte att det samtidigt innebär att vi når ut sämre till andra. Jag vet bara inte hur man ska lösa det. Tävlingar, inventeringar och andra fasta arrangemang är naturligtvis inga problem att ventilera på två ställen, men andra diskussioner kommer oundvikligen hamna där folk känner att de får mest respons. För tillfället är det hur man än vänder och vrider på det på Facebook. Det tycks finnas möjlighet att spegla innehållet från en FB-grupp på en extern sida så att även övriga skulle kunna ta del av innehållet via Facebooks API, men det verkar ganska krångligt. Jag har tyvärr inte tid att undersöka en sådan lösning, men kanske någon annan känner sig manad? Det finns t ex ett plugin till Wordpress som heter WPbook som möjligen verkar ha den möjligheten, och där man även skulle kunna skriva svar på den speglade bloggen som hamnar i GBG300-gruppen på FB. Är det någon som har lust att undersöka den saken så kan vi naturligtvis ordna med webbplatsutrymme och installera en Wordpress-GBG300-spegel i en underkatalog till Kustobsar. Hör av er i så fall!

Annars hoppas jag som sagt att vi kan försöka hålla den allra viktigaste informationen aktuell både i forumet och på FB, men då får vi som är på båda ställena då och då hjälpas åt allihop!

2012-01-10 14:41:12


Ola Bäckman     



Ja! Är man inte med på fb så missar man en del. Det är så det ser ut idag och det får man nog leva med om man gör valet att stå utanför. I övrigt tycker jag nog att vi kan föra diskussioner (åtminstone det viktigaste) både där och här. Om någon kan fixa en spegling så är det väl finfint iofs. I övrigt sker skådningen, som någon vis man sade, i fält! :-)

Skåda på!

Mvh/ Ola

2012-01-10 16:30:16


Thomas Samuelsson     



Jag jobbar heltid med IT-frågor, men vill så länge som möjligt stå utanför FB, helt enkelt för att jag redan tillbringar för mycket tid framför datorskärmar. Jag förstår att många väljer FB, det är enklare att ge "småtrevliga" kommentarer och känns säkert friare och med mer möjligheter. Forumet här är mer "stelt" i formen och lämpar sig nog mer för "fackmässiga" kommentarer.

Förslag: Lägg "myset" på FB och lägg de viktiga faktadiskussionerna här på Kustobsars forum. Då kan jag som känner att jag (än så länge) klarar mig utan myset, men inte vill vara utan andra människors djupa kunskaper i olika ämnen delta. Inget hindrar de som föredrar FB att titta in här och ge kommentarer och bidra i längre faktadiskussioner.
Vad tror ni om denna uppdelning?

2012-01-10 16:52:43


Eva Åkesson     



Tummen upp för Christer Fält som starta denna tråd och för Pär Lydmark som försöker hitta en lösning. Ser fram emot "myset" på wordpress-GBG300 spegeln.

Tills dess, Vi ses i fält.

Eva
Våga vägra facebook

2012-01-10 19:16:25


Björn Dellming     



Varför våga vägra? Facebook kan man ha i mobilen så det behöver inte stjäla dyrbar tid i fält. Både detta forum och FB fyller sina funktioner, men FB är så framgångsrikt för att det är så mycket mer än bara ett diskussionsforum för fågelfrågor, vilket man märker ganska snabbt när man väl är där. Det är helt enkelt en väldigt tilltalande och smidigt programmerad webmiljö som man gärna återvänder till.

Man lägger givetvis ribban själv. Vill man bara läsa på ett ställe så begränsar man sig. Likaså missar man invasioner av sibiriska piplärkor om man väljer att bara skåda på västkusten...

Huvudsaken är att vi alla är flitiga med att rapportera på svalan så ingen missar något som ses. Då kan man tävla vidare utan att behöva hänga med på vare sig Kustobsars forum eller Fejan. Rapporterar man inte så finns det inte.

Slutligen så är ett forum aldrig mer aktivt än dess medlemmar. Starta diskussioner så svarar folk! Likaså är det knappast Pärs ansvar att se till att det tas initiativ till kvadratjakter, januarijakter, cykeljakter, kustfototävlingar... eller jubileumsjakter för den delen.

Fler initiativtagare och konstruktiva synpunkter/lösningar/satsningar välkomnas!

2012-01-10 20:01:22


Christer Fält     



Håller med Björn, det är inte enbart Pär Lydmarks ansvar att ta goda skådarinitiativ men jag finner det rimligt och passande att åtminstone NÅGON på GBG 300 kunde ha presenterat den roliga nyheten om jubileumsjakten 2012. Eller andra angelägna ärenden som dryftas och har ett allmänintresse för kustobsars forum.

Sen håller jag med Magnus Unger, mitt avhopp är inte särskilt konstruktivt, fjantig överreaktion varför jag kliver in i tävlingen.

Vad gäller Facebook och GBG300 har jag inte mer att säga, men jag lovar gå med när jag ersätter Måns Zelmerlöw i Allsång på Skansen :-)

/Christer


2012-01-10 20:23:18


Ola Bäckman     



Det, Christer, är en tv-debut vi alla ser fram emot. ;-)

2012-01-10 21:12:32


Pär Lydmark     



Gött att du är med igen Christer. Och jag ser precis som Ola redan fram emot Allsången. Vi kan väl ordna en på Skansen Lejonet under kvadratjakten till våren så slår vi flera flugor i en smäll :)

2012-01-10 21:15:02


Pär Lydmark     



Och tack Björn förresten för påpekandet om att det inte bara är mitt ansvar att det ska bli några tävlingar. Ibland känns det nästan så, men jag skulle önska att det kunde bli ett betydligt mer kollektivt ansvar. Det är ju knappast så att jag är den som är absolut mest tävlingssugen ... jag hinner ju knappt ens skåda nuförtiden :D

2012-01-10 21:18:05


Björn Dellming     



Haha! Gött snack där Christer! :D

Cykel borde förresten gå alldeles utmärkt att använda sig av under en januarijakt en vinter som denna. Fler som är sugna på detta?

2012-01-10 22:33:18


Jörgen Grahn     



Jag är inte med i några jakter och vet inte vad GBG300 är för något, så jag blandar mig inte i det.

Ett par ord om Facebook bara. De negativa åsikterna ovan verkade handla mest om att FB är för mysigt, intimt och tar för mycket tid.
Men det finns annat också. En sak som oroar mig lite är att man inte kan hitta gamla inlägg på ett pålitligt sätt. På så sätt är FB jämförbart med snack i fält, och olikt alla andra sätt att kommunicera: mail, mailinglistor, artiklar i tidskrifter, inlägg på Kustobsar.

Sånt man vill kunna referera till en vecka, ett år eller ett decennium senare bör man ta nån annanstans än på Facebook!

2012-01-10 22:37:47


Magnus Unger     



Bra sagt Jörgen, t.ex. resultatgenomgångar av tävlingarna bör göras i detta forum eftersom det kan bli svårt att hitta dem i efterhand i FB. (Nu är det ju inte så lätt i detta forum heller men vi äger iaf datan och skulle kunna göra den sökbar i framtiden)

Kul Christer att du ångrat dig och är med igen och tack för att du tog upp detta till diskussion, även om du överreagerade lite ;)

Jag lovar att undersöka möjligheten att göra GBG 300 tillgänglig för alla även utan FB-konto så alla kan följa det snacket. Och förhoppningsvis skall jag även hitta en lösning så man kan delta i snacket där utan att vara med i FB. En sådan lösning kanske kan tillfredställa de flesta?

2012-01-11 16:31:56


Fredrik Kronhamn     



Vill inte grusa några förhoppningar men vill någon utomstående (ej FB-ansluten) med ovan föreslagna lösning göra en inlägg i FB-gruppen måste det ske genom en FB-användares identitet. Om t ex Magnus "lånar ut" sin identitet för detta ändåmål skulle alla utomstående inlägg se ut att vara författade av honom själv. Detta kanske är en detalj i sammanhanget, men följer man Facebooks TOS (terms of service) måste en FB-identitet vara kopplad till en verklig fysisk person. Gästkonton, anonyma användare eller dubbla identiteter existerar inte.

Däremot är det nog en smal sak att återge FB-diskussionen här. Dom som känner sig frestade att ge sig in i diskussionen får vackert anmäla sig på fejjan..

2012-01-11 18:00:38

 
Eva Åkesson     



Hej,
Finns det något behov av någon som samordnar datum (typ januarijakt) statestik osv i framtiden kan jag göra det.

eva/
evaakesson@hotmail.com

2012-01-14 14:57:05



Svara på
detta inlägg