FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Svalan 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Svalan


Till
översikten
Mellanskarv / Raser

Simon Hofverberg     



Jag har några frågor, varav åtminstone en hör hemma i den här kategorin. Jag rapporterade en Mellanskarv Phalacrocorax Carbo Sinensis till Svalan för nån timme sedan (låg vid Packhuskajen/Stenpiren), men den dyker inte upp på Kustobsar. Är det meningen eller har jag gjort något fel?

Sedan undrar jag hur vanligt det är med Mellanskarv här på västkusten? Kan inte minnas att jag sett någon på länge i alla fall.

2005-02-16 11:25:24


Pär Lydmark     



Det kan bero på att den inte har ett engelskt namn i Svalan, det har varit så med några andra raser/former tidigare under året. Dessa syns då inte på Kustobsar alls, av någon dum anledning. Vi ska kolla upp saken.

2005-02-16 13:31:39


Uno Unger     



Det finns gott om återfynd av ringmärkta skarvar på svenska Västkusten från kolonier i Danmark och dessa ligger helt inom det geografiska område som rasen sinensis anses häcka i. Även om det troligen är dåligt känt anses vidare alla häckande skarvar i Sverige tillhöra rasen sinensis (mellanskarv), vilket således bör gälla även för kolonierna här på Västkusten. Många av de svenska fåglarna övervintrar också runt södra Sveriges kuster inkl. Västkusten

Nominatrasen carbo (storskarven) anses häcka närmast på norska Atlantkusten och många av dessa övervintrar på svenska Västkusten.

Enligt min mening finns det ingen anledning att separat rapportera enstaka fåglar med typiska karaktärer för rasen sinensis, dels för att många fåglar av rasen carbo så här års i det närmaste kan likna sinensis, och dels för att troligen större delen av samtliga skarvar här på Västkusten faktiskt tillhör rasen sinensis (mellanskarv) utan att det går att avgöra i fält.

Raskaraktärer som metallglansens nyans och mängden vitt på huvudet strax före häckningssäsongen varierar starkt och bör inte användas för rasbestämning. Per Alström har någonstans framfört att det finns en säkrare raskaraktär i utformningen av gränslinjen mellan naken och befjädrad hud på hakan, men den karaktären är näst intill oanvändbar vid bestämning i fält.

Så mitt tips är att nöja sig med att rapportera alla exemplar av arten storskarv i fält som enbart storskarv utan att försöka sig på en rasbestämning.

Men det skulle vara intressant med fler inlägg hur man skall ställa sig till rasbestämning av storskarvar. För tillfället finns flera adulta skarvar i Göteborgs fiskhamn med mycket vitt på huvudet, så där är nog bästa platsen i Göteborgsområdet för att testa om rasbestämning är möjlig.

2005-02-17 12:34:37


Jonas Grahn     



Angående gular poach-karaktären så skriver Per Alström om den i sin artikel om fältbestämning av toppskarv i VF 1985 (nr 1 eller 2?), och den har numera verifierats av skarvforskare i England som en säker karaktär (se t ex www.paxton-pits.org.uk/images/gular.jpg; en liten andel går dock inte att bestämma). Den *går* bra att se i fält (om man har skarvarna nära, förstås), så lycka till i fiskhamnen. Kanske något för en noggrann fältstudie?

Även om det är dåligt studerat är mellanskarvarna möjligen en kommande "splittad" art, eftersom de verkar skilja sej från storkskarven på flera sätt.


2005-02-20 17:25:53


Niklas Aronsson     



På avsaknad av stor klarglänsande röd näbb och ett litet bylte i näbben kanske? ;-)
/Hälsar Niklas, som liksom en viss Pär Lydmark inte alltid kan hålla sig.

2005-02-20 19:40:37


Uno Unger     



Tack Jonas för din referens till teckningar av huvuden på sinensis och carbo. Efter mitt förra inlägg hittade jag teckningar som visar huvuden av nämnda raser även i Per Alströms egen bok "Sällsynta fåglar" sid. 39. Så kolla in dessa avbildningar och gå ut och försök praktisera rasbestämning av skarvar i fält!

Till Simon, som började denna tråd, vill jag ställa frågan vilken eller vilka raskaraktärer du använde vid din rasbestämning?

2005-02-21 01:04:32

 
Simon Hofverberg     



Det jag främst använde som karaktär var att vinkeln i det övre-bakre hörnet av den gula fläcken på hakan låg på 86,4 grader...

Höhö.

Skämt åsido så hade jag en minnesbild från någon gammal fågelbok (Bertel/Bruun kanske) där (om jag nu över huvud taget minns rätt) carbo var "svart" och sinensis var, tja, den såg helt enkelt ut som den skarven jag hade framför mig. Jag hör till den grupp av slöskådare som först tittar på bilderna och sedan läser texten, så om ni tittar på Storskarv i Jonssons Fåglar i Europa så finns det en bild på "häckande sinensis" som stämmer väldigt väl med fågeln jag såg, även om jag har för mig att den hade vita fjädrar längre ned på halsen.
Jag tittade lite i Jonsson och lite i Fågelguiden och så läste jag lite i dem också (kors i taket) och i ingen av dem framgick det på något tydligt sätt vad Storskarvar på västkusten brukar vara för ena och jag hade helt klart för mig att sinensisarna bara skall finnas i Östersjön(!) Däremot läste jag i Fågelguiden att mängden vitt på huvudet inte var någon tillräcklig karaktär för rasbestämning mellan carbo och sinensis. Då gick jag in på Svalan och sökte efter Mellanskarv. Inte för att jag är nån Svalan-wizard men allt jag hittade var rapporter från Östersjön, så jag tänkte (eftersom jag inte noterat de vithövdade skarvarna i fiskhamnen när jag varit där och slökryssat Vitvingad trut) att det kanske kunde vara intressant för andra att kolla upp detta, det kanske är jättehett? Vem vet? (Tydligen inte jag i alla fall... :) Jag borde så klart angett osäker rasbestämning på något sätt... förlåt!

Men det har i alla fall fört med sig det goda att jag nu lärt mig en hel del nytt om Storskarven. Framförallt att det förmodligen inte alls är carbosar som vimlar omkring här hos oss utan sinensis.

Lite roligt är det också att jag förmodligen (om än av misstag) artat just den rapporterade skarven till rätt ras (om än inte 100% säkert, men det verkar ju knappast gå med några individer alls av något släkte nuförtiden) men att jag däremot förmodligen fel-ras-bestämt varenda en av alla andra Storskarvar jag sett här på västkusten genom åren...!!


2005-02-21 19:50:19



Svara på
detta inlägg