FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Sädgäss över Göteborg 11/3.

Uno Unger     



När man kollar Artportalen/Kustobsar för den 11/3 slås man av alla flockobsar av sädgäss. Uppenbarligen har bl.a. en flock på 42 ex setts på flera ställen. Själv såg jag 42-flocken passera över Kannebäck N om Välen 08:50. För att följa enskilda flockar behövs dock noggrannare tidsangivelser än de som angetts för övriga obsar. Tyvärr har övriga obsar denna dag i bästa fall endast start- och sluttid för sträckbevakningen. För att kunna summera hur många sädgäss som passerat över Göteborgsområdet den 11/3 behövs preciserade tidsangivelser för de olika flockarna. Det skulle bl.a. vara intressant att veta när 42-flocken passerade över Brudarebacken och var det samma flock som sågs från Kobbehall och Storeberget. Vidare skulle det vara värt att veta om flocken vid Fridhemsberget har angetts med rätt sträckriktning och om man i så fall missade den flocken på Brudarebacken.

2012-03-12 02:04:20


Johannes Löfqvist     



Vad gäller sädgässen på Fridhemsberget kan jag svara direkt. Dessa var uppdelade på fyra flockan med 4, 5, 9 och 13 gäss. Min gissning är att ingen av dessa flockar gick att se från Brudarebacken då de kom ganska nära väster om berget eller öster om. Riktningen på sträcket var ssådant att gässen drog rakt norrut medan sångsvanarna hade klar riktning nordost. /Johannes

2012-03-12 06:44:20


Roger Eskilsson     



Ca kl 09:00 sågs 42 flocken både från Backen och Storeberget sträckande mot O.

/Roger


2012-03-12 08:17:31


Markus Lagerqvist     



Flocken som sågs från Kobbehall, var på 40 ex; hann inte få en exakt räkning. Såg den alldeles i början och började skåda ca vid 8.45, så låter rimligt att det var samma flock som sågs från Kannebäck.

2012-03-12 09:08:07


Markus Lagerqvist     



Tillägg; fick det till 41 ex när jag räknade, men koncentrerade mig på att kolla karaktärer mer än att räkna dem noga, då jag hade en rätt kort obstid innan jag tappade flocken.

2012-03-12 09:36:47

 
Magnus Rahm     



Vill även passa på att uppmuntra så många som möjligt att notera tidpunkt för alla sträckande mindre sångsvanar, helst tillsammans med en notering om hur många vanliga sångsvanar som ingick i flocken. Det underlättar mycket när svanarna ska summeras, och dessutom kan vi få intressant information om vilka rutter svanarna följer över Göteborg, och hur fort de flyger.

2012-03-12 11:51:45



Svara på
detta inlägg