FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Gymnasiearbete - etolog

Tove Ahlström     



Hej

Jag bor i centrala Västra Götaland och hoppas här kunna hitta en fågel att studera, då jag gör en väldigt enkel etologisk studie i en breddningskurs inom biologi. Detta arbete ska lämnas in nästa vecka, så det handlar alltså om de allra enklaste sakerna.

Vissa fågelhannar är tydligen väldigt noga med att inte hamna för nära varandra. Jag undrar om det finns en sådan fågel som ni har tips på? Eller har ni tips på ett annat beteende hos någon art som jag kan undersöka?

Framförallt verkar det för mig smidigt att undersöka en fågel som håller till i parker vid sjöar eller vattendrag.

Tack för hjälpen
Gymnasist

2012-05-09 15:37:42

 
Aimon Niklasson     



Hej!
Om du vill kunna se skillnad på hane och hona är kanske knipa inte helt fel annars är ju sothöns väldigt aktiva på att försvara sina revir men lite svårare att veta vilken som är hona resp hane.
Knölsvan är ju kanske oxå en art att tänka på och hannen har ju ofta så mycket större svart näbbknöl att man kan hålla koll på vem som är hannen.
Annars hävdar ju många fågelarter revir men det är ju ofta lite lätter om man har dom på en vattenyta.
Hoppas du hinner med detta när det inte är så mycket tid kvar men å andra sidan har du ju hela livet på dig att bli intresserad av fåglarnas beteende för det är nästan lika häftigt som människans! Lycka till!
Du vet kanske att Niko Tinbergen som bland annat studerade måsars beteende delade nobelpriset för sina etologiska studier. En av hans böcker som säkert finns på biblioteket heter Nyfiken i naturen om jag inte kommer ihåg fel
Aimon

2012-05-09 21:04:34



Svara på
detta inlägg