FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Dumsnutar på ingång

Martin Oomen     



Dumsnut, tjocksmock.. Kärt barn har många barn!

Hursomhelst verkar det vara en redig invasion på gång med tallbitar.. Från Finland rapporteras över 12000 ex senaste veckan, och från Värmland kommer enstaka rapporter, bla från idag med 6 sydsträckande vid Värmlandsnäs sydspets. Idag gjordes även höstens första observation i Danmark med 1 ex vid Skagen!
Så det borde inte vara någon vågad gissning att vi kommer att ha rapporterade tallbitar även i Göteborgsområdet innan denna veckan är slut!

Ställen med god bärtillgång är nog värda att besöka om man vill leta dumsnut, fast det verkar vara rätt tunnsått med rönnbär i våra krokar, inte sant? Mitt stalltips är annars Smithska udden, varför inte redan imorgon?! :-)

2012-10-30 23:41:22


Jan-Åke Noresson     



Låter lovande!
Jag googlade lite på tallbitens matvanor. Enligt Natruhistoriska riksmuseets gillar tallbitar även oxelbär. Fast oxel är ju inte heller så vanligt i våra krokar, men kanske finns det planterade träd här och var? Jag vill minnas att jag sett oxel som alléplantering längs nån gata i Kålltorp. Jag ska spana där.


2012-10-31 20:04:41


Magnus Lundström     



Runt Kyrkbyn finns en del oxel och rönn samt ganska många olika typer bärbuskar som hagtorn, nypon mfl. Jag hade idag ca 250 sidensvansar i området och ca 100 trastar. Även mot bräcke finns en del bärträd samt uppe vid eketrägatan.

2012-10-31 20:20:38


Jan Hellström     



4 tallbitar sträckte åt sv vid Vänersborgsviken igår morse.

2012-10-31 21:33:25


Peter Backman     



Hade 3 förbiflygande 99%iga Tallbitar vid jobbet idag. Jobbar på Forshällaskolan mellan Uddevalla och Ljungskile. Hördes ej tyvärr men storlek och flyktsätt utesluter allt annat. Grova i kroppen och långstjärtatde i svag bågflykt. Lugnt flyktsätt, storlek nästan som en typ björttrast. Såg ut att gå ner dalen, försvann bakom en liten trädridå.

2012-11-01 12:32:26


Jörgen Grahn     



Oxel: vid senaste invasionen 1998--1999 var en oxelplantering i Falköping väldigt populär. Upplever dessa bär som rätt populära. Men även oxeln verkar ganska renäten redan i år, i alla fall träden här utanför ...

2012-11-02 20:05:05


Jan-Åke Noresson     



Inspirerad av inläggen ovan åkte jag till Stobéegatan i Kålltorp i det envetet strilande regnet. Där finns en misstänkt oxellik allé med några återstående orangetonade bärklasar. Fann ca 40 björktrastar, men ingen tallbit. Hoppas trastarna inte hinner länsa allt innan tallbitarna hoppeligen hittar hit. Flockarna verkar tätare på ostkusten, iallafall än så länge.

2012-11-03 12:27:43

 
Martin Oomen     



För de som undrar varför tallbitarna dröjer, hav tröst!
Igår sträckte över 600 ex vid Landsort (som ligger S om Stockholm).
Låt oss bara hoppas att en del av dessa tallbitar har siktet inställt på sydväst så att inte alla hamnar i östra Småland/Blekinge!

Good hunting alla vardagslediga..

2012-11-07 04:06:34



Svara på
detta inlägg