FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Fågelsjön Svarttjärn nära Skatås i Delsjöområdet

Per Åkesson     



Hej! Jag är nästan helt novis inom området men med ett nyvaknat intresse för fåglar.
Min fråga är: Vart har alla fåglar tagit vägen som förr fanns vid Svarttjärn? För 20 år sedan fanns det gott om fåglar och fågelarter vid denna sjö, såväl sommar som vintertid. Nu är det mycket sparsamt, främst änder, kanske en och annan sothöna finns kvar. Svarttjärn var känd som en mycket fågelrik sjö med ett observationstorn i ena änden av sjön samt skyltar uppsatta med tillhörande fågelkarta så man kunde se vilka fåglar som fanns att observera.
Tacksam för svar.

2013-02-16 12:04:23


Peter Strandvik     



Hej Per!
Svarttjärn har tappat lite av sin fågelfauna från 1970-o -80-talet, men det handlar nog mest om att smådoppingarna försvunnit. Här fanns som mest fem häckande par. Smådoppingarna sågs senast 1990, liksom rastande viggar, senast iakttagna samma år.
I övrigt håller nog sjön sin ställning, även om det mest rörhöna, sothöna, nattskärra, gran-o grönsångare som syns och hörs.
Den troligaste teorin är nog att det mycket näringsrika vattnet från Brudaremossens soptipp upphört. Tippen lades ner 1978, men hade säkert närings-"effekt" även efter detta år.
En annan mindre trolig teori är att fiskar (gädda) kanske numera finns i sjön. Fast detta vet jag inget om egentligen. Gäddor o smådoppingar är ingen bra kombination.
Men så "dålig" har inte tjärnen blivit utan där går att hitta fina arter och obsar även kommande år!
Hälsn Peter S

2013-02-18 20:29:25


Bengt Andréasson     



Det vatten som rinner i bäcken från brudaremosseområdet ner i Svarttjärn var förr ganska näringsrikt. Det renas nu sedan ett tiotal år i en meanderanläggning söder om stigen (Vildmarksleden) som viker av norrut mot Härlanda tjärn halvvägs upp till Brudaremossen från Svarttjärn räknat. Det är nu mer naturligt för skogstrakten. Det är inte lakvattnet från tippen – det går i rörledningar till Ryaverket – utan en del förorenat, näringsrikt ytvatten från området runt tippen, som tidigare rann ohejdat ner i Svartjärn.

Sedan är det också så att det numera finns en hel del fisk i den tidigare fisklösa, syrefattiga sjön. De konkurrerar sannolikt med fåglarna om födodjuren i vattnet, som nu är mycket klarare.

I dessa dagar borde man kanske också ta reda på hur det är med blyföroreningar från den sedan mycket länge nedlagda pistolskyttebanan längs gångvägen mot Kvarnstensvägen i Sävedalen. Den avvattnas mot Svarttjärn.

Fågellivet i sjön har ändrats drastiskt det senaste tiotalet år. Fördelen med fisken är dock att man nu kan få se både gråhäger och fiskgjuse istället, men visst var det myllrande sjöfågellivet trevligare förut.

2013-02-21 21:38:19


Sven-Olof Martinsson     



Hej,
I samband av husköp i Sävedalen fick vi av säljaren utskrifter som handlar om Svartttjärn och fågellivet.
Av 39 A4 sidor fanns det 10 sidor.
Kortfattat handlar det om.
Områdets läge och terrängförhållande.
Djupangivelser och analys av strand och bottenvegetation.
Förteckning över samtliga vid Svarttjärn iakttagna arter, 108 iakttagna fågelarter, 31 anträffats som häckande plus ytterligare 10 arter antas dock har häckat i området utan att detta har konstaterats, samtliga 108 arter är namngivna, häckande är markerade med H, övriga 10 med H?.
Inlämnade uppgifter sträcker sig från 1953- 1974. Ex: Mellan 1953-1970 av K-G Arkelsjö…totalt 8 personer och GAKO.
Två sidor handlar om Smådopping, totalt 7 bon, bonr, kläckningstid, antal ägg, ungar och rötägg. Boplatserna finns markerade på en bra ritad karta.
Sammanfattning av de vid Svarttjärn regelbundet iakttagna fågelarternas förekomst under olika tider på året finns på 3 A4 sidor.
Avslutas med en kort text ” eventuella felkällor ”.
Om intresse finns kan jag scanna och mejla.
Hälsningar
Sven-Olof Martinsson


2013-02-22 11:28:25


Per Björkman     



Sven-Olof

Det låter spännande att få ta del av för Rrk Göteborgs del.
Du får gärna mejla över sidorna till mej som rapportmottagare.

per.bjorkman@gof.nu

Mvh Per Björkman

2013-02-22 22:55:19


Sven-Olof Martinsson     



Hej

Roligt att det kommer till användning.

Jag ordnar detta i början av nästa vecka.

Mvh
Sven-Olof

2013-02-23 08:52:55


Per Åkesson     



Hej igen! Tack för era initierade svar. Det förklarar det betydligt glesare fågelbeståndet idag. Lte synd men samtidigt ett tecken på att marken och vattnet blivit betydligt renare med åren om jag förstått saken rätt.

2013-02-28 22:20:37


Per Åkesson     



Mvh. Per Åkesson

2013-02-28 22:22:09

 
Sven-Olof Martinsson     



Hej igen,

Gjorde en sökning på nätet och hittade " resten av mina
utskrifter " mycket intressant läsning.


http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/SiteCollectionDocuments/Sv/djur-och-natur/skyddad-natur/Naturinventeringar%20O-l%C3%A4n/1983_3.pdf

Mvh
Sven-Olof


2013-03-03 20:31:13



Svara på
detta inlägg