FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Sidensvans

Hans Petersson     



Jag har en flock Sidensvansar i skiftande antal som kommer varje dag och kommer på morgonen och fullkomligt vräker i sig äpplen i ca en timme, sen försvinner dom för att sedan komma tillbaks på sena eftermidagen och äter lika myck igen. Det går åt ca 6 till 8 äpplen vid varje tillfälle. Det är en regäl färgklick när dom kommer men vr tar dom vägen i mellantiden? Är det någon som har nån förklaring? / Hans.

2013-04-06 18:27:49

 
Ingemar Åhlund     



En bra gissning är väl att de letar föda? : ) Det lär väl inte finnas så mycket för dem att äta så här års. För någon vecka sedan såg jag tillsammans med Rune Hixén hur en flock sidensvansar frenetiskt åt av ruttna äpplen i en trädgård nära Kämpersvik i Tanum. Andra vårar minns jag hur jag sett sidensvansar äta enbär vid precis den här tiden. Dina färska äpplen är nog rena raketbränslet för dem; snabb energi som säkert behövs mer än väl. Antar jag. Insekter finns det ju inte så gott om än, annars kunde de kanske börja gå över till sin sommardiet redan nu. Man ser dem ju ibland på hösten fånga insekter under milda dagar, även om det är gott om bär.

Någon som sett andra födokällor för arten så här års?

2013-04-07 18:32:51



Svara på
detta inlägg