FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Rapportering/RRK 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Rapportering/RRK


Till
översikten
Individmärkta toppskarvar

Per Björkman     



Med anledning av att jag såg en toppskarv med vad jag uppfattade som röd ring flyga förbi Kråkudden idag på morgonen hittade jag detta i en bildkommentar på Svalan.

"Tommy Järås färgmärkte 27 ungar och två vuxna på Väderöarna i juni 2013. Orange ring med svart text (bokstav+siffra). Toppskarvar med orange ring (en del har beskrivit ringfärgen som röd) har visat sig på flera platser efter Västkusten under hösten och vintern. Jag hittade tolv fynd på Svalan vid en snabb genomgång. Bara vid två fynd har koden kunnat läsas av, och då via foton (Nidingen 4 sep och Väderöarna 22 nov). Det fanns drygt 50 häckande toppskarvpar i Bohuslän 2013. Vi kommer att fortsätta färgmärka i år också. Dessutom kommer vi att märka storskarvar med blå/vit ring och vit/blå text (två bokstäver). Rapportera gärna fynd av färgmärkta fåglar i Svalan med aktiviteten individmärkt, då blir de lättare att hitta. /Matti (och Tommy)"

Så ni som ser dessa toppskarvar, följ gärna uppmaningen ovan så vi kan hålla koll på vart våra skarvar tar vägen.
Kanske kan Tommy eller Matti ge ytterligare information om hur det gått med märkningen av årets fåglar.

Per Björkman

2014-08-13 15:39:45

 
Tommy Järås     



Här kommer lite info om årets märkningar av toppskarvarna.
Vi har i år märkt 60 ungar med färgringar och tre äldre fåglar varav två var kontroller på tidigare enbart metallmärkta. Vi hittade i år 93 bon men har åtminstone en lokal kvar att kolla nu efter häckningen.
Populationen var i år sannolikt väldigt nära 100 par.
Av förra årets 27 färgmärkta har vi nu fem individavlästa, alla på västkusten.
Även årets ringar har varit orange, de kan uppfattas röda i vissa lägen, och de har en bokstav och en siffra i svart.
Vi hoppas och tror att ett antal kommer att ses även framöver och att dessa då rapporteras. Undertecknade tar tacksamt emot observationer.
Även ett antal storskarvar (78 st) har färgmärkts och fått blåvita plastringar och dessa har två bokstäver. Av förra årets 50 färgmärkta storskarvar har vi inte fått en enda fältavläsning. Tommy och Matti

2014-08-25 22:54:52



Svara på
detta inlägg