FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Storken till Göteborg?

Rolf Björklund     



Hej på er!
jag satte en intressant rubrik för att dra till mig uppmärksamhet, Hoppas ni läser inlägget och har synpunkter, kanske kan ni även göra något?

Min älsklingsfågel är vit stork. En fantastisk fågel, vacker och ståtlig, ej skygg för människor. Kan leva och ha bo på gårdsplanen. Klarar även tät bebyggelse.
Under mina arbetsresor i Polen hade jag prickat in storkbona på bilkartan, och varje år jag och min kollega passerade på försommaren, stannade vi och tittade hur har det gått för storken i år? Hur många ungar har den? En fantastisk upplevelse.
I Baltikum har jag sett, att när bonden slår gräset, går det mer än 5 storkar och letar mat. Som åskådare kommer man 5-10 m ifrån dem, och traktorn är de inte alls rädda för. Vid infarten till byn finns det ett storkbo på en stolpe vid huvudgatan. Kanske också något för oss? Varför skulle vi inte också kunna ha det så?

Nu är frågan till experterna kan vi få storken till Göteborg? Jag tror vår biotop är lämplig, vi har våtmarksängar utmed Göta och Nordre älv. Vi har Kvillebäcken, Torsviken och övriga jordbruksområden på Hisingen.

Skulle det kunna byggas ett storkhägn? Kanske vid Fågelcentralen, Hökälla eller någon 4H gård där man ändå har bemanning att sköta djur? Skulle ett sådant projekt redan kunna börja till våren? Vad säger ni som skulle kunna tänka er att åta er det? Med vad kan GOF bidraga? Det behöver ju inte bli särskilt dyrt! Storkar kan man säkert få från Sklåne. Och hägnen kostar nog inte så mycket

Den som drar igång något sådant projekt skulle få mycket uppmärksamhet i media, få sponsorer, kanske bidrag från kommunen.
I Skåne går det ju att finansiera, det kanske går även i Göteborg. Men skulle den sprida sig på naturlig väg kanske skulle det kanske ta 100 år innan den kommer hit.

Ni med inflytande, som har insyn, och som kanske kan göra något, hör av er med era synpunkter. kanske är inte projektet genomförbart? Ni som är inovativa och har i9nflytande, något att ta tag i?

Jag har fått en ide, kanske någon som kan realisera den. Hoppas att ni hör av er med inlägg, initiativ och aktivirteter





2015-01-13 17:19:45


Rolf Björklund     



Tiill mitt tidigare inlägg efterlyser jag gärna synpunkter från John Thulin och Tommy Järås. Vad kan göras?
/Rolf

2015-01-13 17:50:11


Björn Dellming     



Kul idé men den kräver såklart tid och engagemang och inte att förglömma - tillstånd. Jag antar att det krävs ett miljötillstånd för att uppföra ett vilthägn och denna tillståndsprocess börjar med ett samråd med länsstyrelsen. Detta är alltså om man planerar att driva det som storkhägn likt Skåne. Orkar man inte dra igenom den processen så kan man ju alltid sätta upp ett vagnshjul och anlägga våtmarker intill och hoppas på det bästa.

2015-01-15 13:27:12


Rolf Björklund     



Hej Björn!
Tack för ditt inlägg! Jag trodde i min enfald inte att problemen skulle vara praktiska eller ekonomiska, och inte byråkratiska.I så fall hade det vara lättare att lösa.
Jag tänkte att någon organisation med referenser från tidigare projekt av uppfödning av pilgrimsfalk eller berguv skulle kunna genomföra det nu när övriga projekten är färdiga och avvecklas.
Att jag som privatperson skulle få ett sådant tillstånd är nog otänkbart. Men att sätta upp ett hjul tar nog 100 år innan den naturligt kommit hit från Skåne och häckar.. Storken flyttar nog inte hit förrän det blir trängsel i Skåne. Och det dröjer nog.
Våtmarker har vi och hjulet kan sättas upp. Vad som behövs är en population som präglas på orten. Den skulle kunna leva här och sprida sig både norr och söderut, och så småningom skulle populationerna växa samman. Kanske också bättre än att ha många på ett ställe, och sedan tomt runt om?
Projektet behöver nog inte kräva så mycket tid och engagemang, men framför allt kunskap och projektledning. Det borde kunna inlemmas i någon övrig verksamhet där man redan sköter djur. Dessutom tror jag att storken är mer anpassbar än både berguv och pilgrimsfalk. Men någon med kontakter och kunnande måste driva det. Kanske Nordens Ark, men det vore trevligare att ha dem här i Göteborg där fler kunde få glädje av att se dem. Storken störs ju inte av människor och behöver därför inte vara i glesbygd.
Jag tycker vi har allt här utom storken och en organisation som kan driva projektet.
/ Ro0lof

2015-01-15 20:13:52

 
Björn Dellming     



Hej Rolf.
Ja rent tillståndsmässigt skulle kanske ett sånt projekt kunna införlivas i t.ex Fågelcentralens verksamhet, med deras tidigare erfarenheter av uppfödning och utplantering av fåglar och skötsel av desamma. Men det skulle nog krävas en del stöttande bidrag och ytterligare arbetskraft på plats. Skadar ju dock inte att skriva till Skånes storkprojekt och höra hur de gått tillväga och fått ihop finansieringen?

Jag skrev till någon i skåne och undrade lite om hur man borde gå tillväga om man ville starta ett tornuggleprojekt här uppe men fick som svar att de redan i Skåne var på gränsen av sin nordliga utbredning.. Kanske gäller nåt liknande för storken och man kanske bör fundera över till vilken nytta man lägger ner tid och resurser. Tanken är ju att det skall vara en självuppehållande population även efter att man avvecklat verksamheten och inte att de finns här tillfälligt bara för att man släpper ut dem här. "Finns förutsättningarna så finns arten" brukar man ju säga ibland.. och lite så kan det ju vara. Eller så kan det vara så att vi ligger tillräckligt långt ifrån den nuvarande gränsen för utbredning att interaktionen med övriga kärnpopulationen blir för svår att upprätthålla med häckningar här uppe. Lite som ängshökarna på Öland, Gotland och i Östergötland.. eller rödspovarna i Sverige. De är en satelitpopulation i sammanhanget och lider av det geografiska glappet till övriga artfränder.

Just storkarna i Skåne flyttade ju dock inte på vintern i projektets linda och vissa av dem gör väl fortfarande inte det, medan vissa har börjat fatta galoppen och flytta söderut? En sådan sak kan ju lätt bli förödande för ett projekt om alla individer fryser ihjäl vid en hård vinter. Skall man få finansiärer till ett projekt så kan det vara bra att höra sig för med erfarenheter om utsikterna för att projektet skall lyckas.

Jag är i grunden positiv till fågelskyddsprojekt av allehanda slag, men detta blir ju ett inplanterande av en art som inte funnits här på många herrans år. All påverkan man tillför ett ekosystem ger också upphov till direkta och indirekta effekter med därpå följande konsekvenser. Skall man plantera ut storkar på Hisingen så gissar jag att länsstyrelsen kommer vilja att man utreder konsekvenserna med det hela och även redogör för tänkt utfall av projektet.

Med detta sagt vill jag påpeka att jag absolut inte är negativt inställd till idén. Jag försöker bara spåna lite på vad man ger sig in på :-)

2015-01-16 14:11:48



Svara på
detta inlägg