FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Ensam sidensvans

Åsa Wallin     



Hej!
Jag hoppas att jag postar den här frågan under rätt rubrik, annars får ni säga till. :)
Jag heter Åsa och bor i Torslanda. Jag är inte medlem utan har en fråga som fågelintresserad privatperson.
I februari hade vi besök i trädgården av en hel flock sidensvansar under ca 2 veckors tid. Vi satte ut äpplen till dom.
Efter dess har vi inte sett till flocken mer men vi har en ensam sidensvans som kommer dagligen och äter äpple fortfarande.
Vi är lite bekymrade över den här lilla kompisen och undrar över varför han är kvar här själv och om vi ska fortsätta ge äpple eller om det bara gör att han missar att "flyga ikapp" sin flock ännu mer?
Om någon vet mer om sidensvansar så vill vi jättegärna veta mer. De är så fantastiskt fina!
Tack snälla på förhand!
Med vänlig hälsning,
Åsa

2015-03-28 11:25:46


Christer Fält     



Håller med. Sidensvansen är en fantastiskt vacker fågel.
Jag bor i Sandvik och häromkring har det knappt varit någon sidensvans alls under hela senhösten, vintern och nu under vårvintern.

Nu är vi strax inne i april och sidensvansen börjar så sakteligen röra sig mot norra delen av Skandinaviens barrskogar där de häckar.

En ensam sidensvans befinner sig i större fara mot exempelvis sparvhök och katter eftersom en flock har flera ögon och öron, större kognitiv uppmärksamhet skulle man kunna säga.

Det är nog inget fel på din sidensvans och kanske kommer det en grupp på genomresa som den sen hänger på.


2015-03-28 11:52:22


Christer Fält     



Och fortsätt mata. Ekologiska äpplen naturligtvis :-)

Om du är med i Facebook så kan du gå med i gruppen GBG300 som administreras av Pär Lydmark. I gruppen kan du få snabba svar (om du har bråttom vill säga) eftersom detta forum inte är så välbesökt numera.

Vår skådarvärld (tror jag den heter) är en annan grupp på Facebook som administreras av SOF-BirdLife (tror jag).




2015-03-28 18:37:05


Åsa Wallin     



Tack snälla för dina svar! Vi får hoppas att den hittar en ny flock att haka på så att den slipper vara ensam här hela sommaren.

2015-03-29 11:00:45

 
Christer Fält     



Det finns nog sidensvansar som skulle vilja ta semester härnere, fjärran från mygg och familjebestyr :-)

Förresten så är det väldigt ovanligt med sidensvans härnere under perioden maj-september.

Glömde tipsa att Göteborgs ornitologiska förening (GOF) också har en Facebooksida/grupp.


2015-03-29 11:35:50



Svara på
detta inlägg