FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
GOFs resa till Grekland våren 1986

Per Gajemo     



Jag var med på GOFs resa till Grekland våren 1986 som leddes av Lasse Larsson. Min fråga är om någon som var med eller har en reserapport vet om vi såg medelhavslira? På den tiden endast en ras av mindre lira, puffinus puffinus yelkouan. Jag har bestämt för mig att vi gjorde detta och i fält dessutom fick en utförlig lektion av Lasse!
Själv har jag inte kvar vare sig reserapport eller fältanteckningar. Skådare behöver hjälp...

2016-08-10 15:06:25


Morgan Johansson     



Lustigt, på kort tid så är du den andra som undrar över denna resa. Även fast jag inte var med så råkar jag ha reserapporten hemma och där går att läsa att "det sågs mindre lira, Puffinus puffinus, ca 200 ex utanför Sunion på resans första morgon. I Asprovaltabukten räknades vid fyra tillfällen 400-500, 900, 25 resp 120 ex - de flesta fiskade några km ut från stranden. F ö sågs 1 ex över havet utanför Mitrikoysjön samt 10 ex utanför Vuliagmeni, söder Aten.
Häckfågel Ö, ev fastlandet. Aktuell ras i östra Medelhavet är P. p. yelkouan. Det har i sen tid har föreslagits att medelhavsformen av MINDRE LIRA bör urskiljas som egen art, Puffinus mauretanicus."
Hoppas detta hjälpte dig! Annars kan du komma in till Ekliden då det finns fortfarande ett antal ex kvar av rapporten.
Morgan

2016-08-10 21:24:04

 
Per Gajemo     



Stort tack Morgan!

2016-08-10 21:41:02



Svara på
detta inlägg