FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Var är svalorna

Peder Kinberg     



Jag inventerade svalor i Väjern och Grosshamn (Bohuslän) igår. Hussvalor såg jag två par. Brukar vara runt 20.
Tornseglare 2 par. Brukar åxå vara runt 20.
Ladusvalor upp till 10 par.
Vad har hänt? Har inte alla kommit? Det verkar katastrof.
Någon som har en förklaring?
/Peder Kinberg
Grosshamns Fältstation

2017-05-24 18:13:03


johan karlström     



Bor på en gård i Landvetter.
Förra året blev vi av med både hus och ladusvala. 4 resp 6 par och tornseglarna minskade från 3 till 2 par. I år inga hussvalor osäkert hur många ladusvalor men det känns som färre.Tornseglarna uteblev pga takomlägning holkarna sattes upp för sent . Inga övriga förändringar av byggnader eller närmiljö.
/ Johan Karlström Skalmered

2017-05-30 21:35:14


Lars Thorén     



På Amundön i Göteborg har det varit gott om ladusvalor de senaste veckorna.

2017-06-02 21:46:25


Rolf Björklund     



Jag sitter och tittar från mitt köksfönster över ett obetat oslaget fält. Gräset är 30-40 cm högt. Nu när det är varmt är det mycket insekter som jagar över fältet. Jag har aldrig sett så mycket svalor som jagar förut. Alla tre sorterna och tornseglare. Kan se ett 50 tal åt gången under hela dagen. Såg att ladusvalornas ungar lämnat, men jagar inte utan sitter och blir matade. Jag tycker det ser ut som ett bra svalår.
Även mycket starflockar som slår sig ned och söker föda i gräset.

2017-07-05 15:03:05


Per Undeland     



Följande står att läsa i Årsrapport för 2016 från Svens Fågeltaxering:
"Tornseglare. Kanske, kanske, har den långvariga minskningen hos arten börjat plana ut? Minskningen har ju pågått sedan starten 1975, men nu går det faktiskt att ana en period om 6–7 år utan klar minskning."
"Ladusvala. Detta är en av få småfåglar knutna till jordbrukslandskapet som det faktiskt går bra för i Sverige. Preliminära analyser tyder på att det kan vara den ökande mängden hästar i Sverige som bidragit till detta. Ladusvalan trivs i stallmiljö." Ökning med 1.2 % per år sedan 1998 enligt standardrutterna.
För hussvala går det dock inte bra. Standardrutterna visar på en halvering av beståndet sedan 1998. Minskning med 3.3 % per år sedan 1998 enligt standardrutterna.

2017-07-07 13:04:59

 
Morgan Johansson     



Tornseglare och hussvalor kan man ju hjälp genom att sätta upp holkar för dessa arter. Det finns holkar att köpa till båda arterna men det brukar ta tid innan fåglarna etablerar sig om inte arten redan finns i närheten. Viktigt är ju att sätta upp holkarna på platser där det också finns föda. Själv har jag satt upp tolkkar av båda slagen och resultatet har bliva häckning i alla hussvaleholkar men osäkert om det blivit häckning av tornseglare i någon holk. Rödstjärtar, starar, gråsparvar och pilfinkar gillar holkarna i alla fall.
Sedan startade vi i GOF ett hussvaleprojekt i år. Vi står för holkar om ni sätter upp på lämpliga platser (i första hand inom vårt verksamhetsområde) mot att vi får en återkoppling med resultat varje år. Hör av dig till fsk@gof.nu om du är intresserad av några holkar.

2017-07-31 22:16:26



Svara på
detta inlägg