FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Brudarebacken

Leif Andersson     



Den här veckan har Brudarebacken varit helt outstanding. Så inte idag dock. Men jag hörde i alla fall både gäss, sångsvan och ormvråk, så sträcket hade nog varit väldigt bra, om jag hade sett nå't...

2005-03-24 18:22:58


Leif Andersson     



Onsdag 29 mars 2006 måste ha varit en av de bättre sträckdagarna någonsin för Brudarebacken? Proppen åkte ur och alla andra metaforer man kan tänka sig för att nu lossnade det verkligen på sträckfronten denna sega vår! Fast det bör ha varit ganska kallt och eländigt att stå där, för det blåste ju en hel del, så tro inte att jag är avundsjuk muttrar en som inte tar sig någonstans på grund av ryggskott. Mutter, mutter...

2006-03-30 17:32:34


Leif Andersson     



Nu får ni snart ge er! Hur ska vi vanliga dödliga också kunna hänga in fjällabb på backen? Snacka om skamart!!!

2006-08-24 16:35:01


Christer Fält     



Hej Leif!

Fjällabb på en inlandslokal i södra Sverige är man inte bortskämd med. Är det måhända första inlandsfyndet i Göteborgsområdet?

För den nyfikne lite om händelseförloppet:

Regnet öste ned när jag cyklade till backen. Roger slöt upp med sitt "gubbåk" (Volvo). På plats vid toppstenen sänkte regnet garden. Helios skymtade i öster. Ortolan och rosenfink passerade. Surjava och ostmacka uppvaktade magen. Roger samlade örter i dricksglas medan änglarna fällde tårar i väster.

Plötsligt ser jag en mörk jizz i norr. Motljus. Skuggbilden försvinner ned mot backen och är försvunnen. Saktfärdig som alltid tänkte jag "det där såg ut som en labb". I nästa sekund är silhuetten vid skidliften och då ropar jag till Roger "här kommer en labb".

Pausmusik…………….FJÄLLABB!!!

Kameran i midjebältet och fumlig som en AIK libero hinner jag skjuta iväg en bild när den passerar strax bortanför toppstenen (bild 2 i galleriet - avstånd ca 25 meter). Oväntat stannar labben plötsligt upp, stegrar och ryttlar vid två tillfällen, försöker plåta den genom handkikaren. Misslyckas.

Pausmusik…….

Kameran nu mot tubokularet, skjuter iväg en bild i blindo (bild 1 i galleriet). Labben tar nu lite höjd och försvinner bort mot horisonten…

/Christer


2006-08-25 14:26:47


David Lundgren     



Sjukt.. stort grattis!

2006-08-26 17:47:33


Leif Andersson     



Minst 6 ringtrastar på backen idag! Jag såg själv 4 hannar i en grupp på morgonen och andra såg också två honfärgade under förmiddagen. Minst 6 individer således. Borde väl vara något slags rekord ändå?

2007-04-12 16:47:15


Magnus Unger     



Ledsen om jag gör dig besviken Leif, men 6 ringtrastar är långt från rekord på backen. År 2000 och 2002 var toppnoteringarna 11 ex på samma dag, samt även någon dag med 10 ex och 9 ex. Har för mig att det setts 13-14 ex nån gång men kunde inte hitta något om detta på 2000 talet, kanske var det innan dess?

2007-04-12 19:49:29

 
Leif Andersson     



Idag hade vi en förbiflygande parakit på backen, en lysande blåfärgad fågel med lite tornseglarstuk över apparitionen. Men när man äntligen får ett kryss, som inte så många lär ha eller kunna få på backen, så går det inte att lägga in i Svalan. Det är då alldeles !@£((([[[@@@!!!

2007-09-06 15:05:15



Svara på
detta inlägg