FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Kejsarens nya kläder

Olof Armini     



Stort tack till kustobsar och alla ni som gör inlägg där. Det finns en ödmjukhet och omtanke samtidigt med en strävan efter nya djärva mål som jag vill stödja och visa mina uppskattning inför.

Men samtidigt är jag den jag är.

Statistiskt/fenologiskt verkar det märkligt att ifrågasätta litet tidiga trädpip och drillsnäppor, bland Sveriges vanligaste när det dräller av fullständigt osannolika kungsfågelsångare, brunsångare m.m.
Borde inte den ödmjuke/omtänksamme/kreative tänka, vilken ny strategi, vad händer?
Tänk på koltrastar som anpassar sig till staden! Tänk på rödhakar som i allt större omfattning övervintrar!
Balansen mellan besserwisser och kreatör.
Kejsarörnen i Halland, hur faen!
Eller ismåsen, en stackars inmatad (skadad?) individ på ett båtdäck från Svalbard!
Varför inte kamskraken, kanelårtan eller den tidiga piplärkan????
Ibland är det svårt att hålla styrseln mellan vad som är vad. Då spelar det ingen roll om du är rörmokare eller professor. Det spelar ingen roll om foto, optik, video …
Det är vårt val.
Vill vi öppna eller sluta!!
Gå ut och njut våren. Dela med dig. Jag suger in det i fulla drag!!!!!
OLOF



2005-04-08 22:50:12


Stefan Oscarsson     



Skål på dig Olof! ;-)

2005-04-09 07:41:00

 
Olof Armini     



Hej Stefan.
Alldelse riktigt finns en lekfull "skål"touch i inlägget. Men också en mer allvarsam. Jag menar då den svåra balansgången mellan det vi som betraktare "väljer" och "verkligheten". Vad är val eller verklighet när efter ett visst datum på 80/90-talet vattenpiplärkor ses regelbundet och innan dess alls inte!?
Valet/verkligheten styr också skådarbeteendet. Kejsarörnen kan ju vara ett bra exempel. Hur väl kartlagd hade den blivit om auktorerna i ett tidigt skede bestämt och basunerat ut att, "Med till visshet gränsande sannolikhet härrör den från någon voljär i Tyskland/Danmark!"?
Själv menar jag att man som betraktare påverkar sin betraktelse. Man tar inte bara in. Detta faktum är inte begränsat till ornitologin utan förekommer i det mesta. Högst påtagligt i naturvetenskaperna och matematiken.
Att det har lett till och kommer att leda till många "Kejsarens nya kläder" är helt klart för mig. Var jorden platt en gång i tiden eller...?
Varför detta filosoferande. Jo jag menar att ovanstående är ganska oväsentligt vid den intagande och njutningsfyllda aktionsskådningen. Då tittar, upptäcker och bestämmer vi i fulla okomplicerade drag. Däremot spelar ovanstående en avgörande roll när vi kommenterar varandras obsar för att inte tala om när RK och andra institutioner kommer in i bilden.
Då kan ett eget filosoferande i valet/verkligheten skapa en förståelse och större fördragsamhet. Påhopp, underkännande m.m. ord som bara vid sitt nämnande skapar dåliga vibbar kan då få en litet mjukare touch och vi deltar alla i utvecklingen antingen vi har "rätt" eller "fel"!
Som en liten knorr kan jag nämna att jag i mina anteckninger, litet på kul och för att hitta noterar domherrar med det här "andra" lätet Kaukasisk Domherre utifrån en notis i GP(!). Tänk om...!?
Till slut förväntar jag mig inte svar på detta för jag inser (och tycker själv) att detta framförallt är ett forum för diskussioner kring aktionsskådningen. Det är bara fantastiskt roligt och förnämligt att det också finns utrymme för litet filosoferande!
Ha´de´gött
Olof


2005-04-09 09:14:50



Svara på
detta inlägg