FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Svalan 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Svalan


Till
översikten
Om lokaler

Daniel Gustafsson     



Jag var på exkursion till Dalsjöfors idag och såg en hel del som jag tyckte att jag ville rapportera. Det fanns dock inga lokaler i svalan alls i området (vi var strax söder om och tittade på kalhyggen), så jag skapade en inne i skogen. Dock är det två problem. Jag är inte hundra på att jag satt lokalen helt rätt. Det tycks stämma med kartan både i Svalan och i eniro.se, men eftersom jag aldrig varit där innan vet jag inte helt säkert. Dessutom vet jag inte vad stället heter. Killen från Skogsvårdsstyrelsen som guidade oss runt berättade att det torp som legat nära där vi fikade (av vilken endast jordkällaren och lite annat fanns kvar) hette Slätteås, men jag vet inte i vilken utsträckning detta namn är representativt för lokalen som sådan.
Min första fråga är ifall det är fel att skapa en lokal om man vet så oerhört lite om den? Den andra är om det finns något bättre ställe än eniro.se och svalan för att hitta kartor på nätet så att jag kan kolla upp ett bättre namn och försäkra mig om att den ligger på rätt ställe? Den tredje blir följdaktligen, om jag hittar en bättre karta och finner att lokalen ligger fel eller heter fel, vart vänder jag mig för att få det ändrat? Kan jag göra det själv?

När jag ändå håller på:
Jag saknar en del namn på ställen i området där jag brukar skåda (Välen till och med Amundö), och undrar om någon som har bättre kartor än jag skulle kunna sätta namn på en del av dem. Jag tänker främst på de tre öarna utanför Järkholmen (N om Brottkärr), men också om det finns något käckt namn på dels viken mellan Brottkärr och Lilla Amundö, och dels den stora viken i södra Stora Amundö (är det denna som kallas Kungsviken?). Dessutom kunde det ju vara kul att inte behöva skriva "I viken mellan Lilla och Stora Amundö" i kommentaren varje gång, men jag vet inte vad en sådan lokal skulle heta heller...

2005-04-25 23:27:05


Magnus Unger     



Angående bättre kartor än Eniro och Svalan kan jag rekomendera Lantmäteriets sajt.

Testade söka på Slätteås utan att hitta något, men testade sedan Slättås och kommun Borås och fick då två träffar, varav den ena strax söder om Dalsjöfors var den du menade.

De andra lokalfrågorna överlämnar jag till Uno som är expert på lokaler i Svalan.

2005-04-26 09:31:26


Daniel Gustafsson     



Ja, det är den första (Fornlämning) som är den jag menade. kan jag själv ändra från Slätteås till Slättås eller måste jag kontakta nån sorts ansvarig?

2005-04-26 21:54:46


Uno Unger     



Man kan skapa nya lokaler, men det är bra om det blir rätt från början, för man kan sedan inte gå in och ändra namn eller placering av lokalen. Blir det i alla fall fel, så får man vända sig till aktuell rrk i området. Jag har rrk-behörighet för Vg, så jag fixar senare idag det som behövs för lokalen Slättås.

När det gäller nya lokaler i området Välen-Stora Amundö så skall jag skapa de nya lokaler som kan behövas och jag rapporterar här när det är klart.

2005-04-27 07:16:07


Daniel Gustafsson     



Tusen tack!

2005-04-27 13:03:56

 
Uno Unger     



Platsen Slättås, Dalsjöfors är nu inlagd med rätt namn och på rätt plats.

2005-04-28 00:21:50



Svara på
detta inlägg