FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Vitkindad gås-hybrid

Pär Lydmark     



Hej!

Jag håller för närvarande på att inventera en rad strandängar i Bohuslän, och befann mig under dagen bl.a. vid Tannamskilen i Tanums kommun. Där hittade jag en avvikande gås bland grågässen som jag efter en liten stunds betraktande bestämde till en hybrid mellan vitkindad gås och grågås. Den var tydligt mindre än grågässen och kroppen var tecknad som ett mellanting mellan vitkindad gås och grågås. Ansiktsteckningen var i grunden som vitkindad gås, men kinden var inte rent vit och resten av huvudet inte helt kolsvart. Alltså som ett mindre kontrastrikt vitkindad gåshuvud. Näbben var bara delvis svart. Allra mest markant var kanske att kroppssidorna var mycket mörka, inte alls som på vitkindad och snarare ännu mörkare än på en grågås.

När jag nyss skulle rapportera denna hybrid i Svalan visade det sig att denna artkombination inte fanns, så jag lade in den som vanlig vitkindad gås med en kommentar istället. Alternativen som fanns att välja på var grågås x kanada-, snö-, strip-, bläs- eller sädgås och vitkindad gås x kanada-, prut- rödhalsad eller fjällgås.

Är det så att kombinationen grågås x vitkindad gås inte är särskilt vanligt förekommande, eller är det bara så att alternativet saknas i Svalan? Är det t.ex. någon som har erfarenhet av vitkindad gås x fjällgås som kan säga hur de ser ut? Men det känns å andra sidan inte som det var en sådan jag såg, man borde väl åtminstone ana lite bläs på en sådan?

Jag fick några dåliga bilder (regn, imma, för långt avstånd) på gåsen, som jag inte ens har laddat in i datorn än. Om de visar sig dugliga kanske jag kan lägga upp en i bildarkivet om någon är intresserad.

Förutom denna gåshybrid sprang jag också på en spetsbergsgås i inre delen av Sannäsfjorden, lite oväntat såhär i juni. Den var dock inte någon hybrid :)

2005-06-02 22:50:10

 
Pär Lydmark     



Bilderna blev faktiskt inte riktigt så dåliga som det kändes när jag tog dem, så nu har jag lagt två av dem i galleriet + en på spetsbergsgåsen.

Passade dessutom på att fylla på med en drös bilder vi fått inskickade senaste veckorna men inte hunnit lägga ut, så nu finns det bl.a. riktigt läckra bilder på fjällpipare från Åseby att vila ögonen på...

2005-06-03 00:49:27



Svara på
detta inlägg