FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Svalan 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Svalan


Till
översikten
Rastande, stationär och födosökande

Uno Unger     



Lasse Svensson tog upp begreppet överflygande i en annan tråd i detta Forum, vilket fick mig att spinna vidare på temat "Aktiviteter". Jag har funderat på de aktiviteter som jag listat i rubriken. Det skulle vara intressant att höra synpunkter på hur dessa aktiviteter används. Det känns inte alltid självklart vilken aktivitet man skall välja. T.ex. vad skiljer en stationär fågel från en rastande dito och kan man använda rasta om en fågel som även födosöker.

2005-09-03 22:44:01


Björn Dellming     



Jag skulle nog säga att det beror lite på vilken fågel det handlar om. Skulle det handla om en raritet så kanske det kan vara intressant att lägga till "aktiviteten" stationär, förutsatt att den är på samma ställe en bra stund... en timme eller så. Vad skiljer den då från att vara en vanlig rastare kan man ju undra? Alla har väl sin tolkning av det men jag skulle nog säga att en rastande fågel är en temporär besökare på marken. Vad den sen gör på marken är ju en annan sak... putsar den sig, sitter och surar i ett buskage eller står och sover med huvudet under vingen på en vadarstrand så skulle jag nog rapportera fågeln som rastande. Vadare och småfåglar födosöker dock rätt så frekvent även under "korta vistelser" (rastande fåglar) så skillnaden kanske är hårfin?
Födosökare å andra sidan kan ju vara stationära inom ett visst matrikt område, men jag skulle nog ändå lägga ett visst mått av ickestationär/rörlighet i det begreppet. Maten tar ju slut på det ena stället när man har ätit upp... :)

2005-09-03 23:51:13

 
Jörgen Grahn     



Och för att säga det uppenbara: man har ju också möjligheten
att inte ange nån aktivitet alls. För de flesta fåglarna man ser
är det kanske det bästa alternativet.

2005-09-04 08:24:20



Svara på
detta inlägg