FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Spetsbergsgåsen i Slottsskogen

Andreas Hagström     



Var just och tittade på gåsen i Slottsskogen. Kul att kunna titta på en Spetsbergsgås lite närmare - man är ju inte bortskämd med ett så kort avstånd till denna art i annat fall.
Det är ju en nog så ovanliga lokal för Spetsbergsgås och därför undrar jag om den räknas som spontant förekommande?
Kan jag räkna med den i årets Göteborgsjakt?

2005-09-30 16:52:48


Magnus Unger     



Har inte själv varit där och kollat men om jag minns rätt hade dom för ett par år sedan 3-4 sädgäss/spetsbergsgäss i fågeldammen, dessa var vingklippta.

Dessutom var det troligen hybrider mellan spetsbergsgås och sädgås. Det troligaste är väl att någon av dessa är kvar?

Nån som har bättre koll, Uno eller Stig?

Har sett att det de senaste dagarna rapporterats en hel del från Slottsskogen, bland annat skedand, stjärtand, vigg, brunand, snögås och vitkindad gås. Samtliga dessa ingår i parkens tama fågelbestånd och dessa bör inte rapporteras såvida man inte med säkerhet sett att de är vilda med båda vingspetsarna i behåll.

2005-09-30 17:22:34


Uno Unger     



Det stämmer som Magnus skriver. De spetsbergsgäss som länge funnits i Fågeldammen nära Linnéplatsen (nu kanske bara en kvar), är vingklippta (stäckta) på ena vingen, vilket innebär att bara en vingspets syns. Även om de huvudsakligen ser ut som spetsbergsgäss lär de även ha lite sädgåsblod i sig.

Andreas, du bör således inte räkna med nämnda gås i Göteborgsjakten.

Till de fågelskådare som rapporterat de arter Magnus räknat upp ovan (gäller även knipa, storskrake och sädgås), föreslår jag att dessa tas bort i Svalan. Tills vidare markeras de åtminstone som ej spontana. Det vore dock lämpligt att kolla upp de rapporterade skedänderna, vilka möjligen skulle kunna vara vilda.

Jag hoppas så snart som möjligt kunna besöka Slottsskogen för en kontroll av vilka arter av de aktuella som är vilda och återkommer med upplysningar i ämnet under denna tråd.


2005-09-30 23:23:04


Andreas Hagström     



Tack för era svar!
Jag visste inte att Slottsskogen höll sig med Spetsbergsgås - har inte sett någon tidigare så det var därför jag reagerade.
Jag försökte se efter om den var stäckt men jag måste säga att jag är osäker. Fast med tanke på hur orädd den är så tyder ju allt på att det är en parkfågel.


2005-10-01 12:45:58

 
Uno Unger     



Jag har nu som utlovat varit och kollat Slottskogens dammar med avseende på tama (stäckta) och vilda änder och gäss.

När det gäller gäss är samtliga tama och stäckta i de båda aktuella dammarna - Fågeldammen nära Linnéplatsen och Hjorthagsdammen. I Fågeldammen har gässen nyligen utökats med 4 unga stripgäss och 2 unga snögäss. I övrigt finns i Fågeldammen minst 9 vitkindade gäss, 1 spetsbergsgås, 2 snögäss av den "blåa" morfen samt 2 hybrider mellan snögås och vitkindad gås.

Inga tama krickor, bläsänder och skedänder finns kvar i dammarna, så de exemplar av dessa arter som uppträder i de två ovan nämnda dammarna är vilda fåglar. Vid mitt besök igår sågs en adult bläsandhane i eklipsdräkt och en honfärgad skedand i Fågeldammen samt 2 honfärgade skedänder i Hjorthagsdammen (kolla bild på Svalan som visar deras karuselliknande födosök).

När det gäller stjärtand finns det 2 tama hanar i Hjorthagsdammen och inga i Fågeldammen. Vid mitt besök igår hittade jag en vild honfärgad fågel i Hjorthagsdammen.

Av dykänder finns tama knipor, viggar, brunänder, ejdrar och diverse skumma hybrider samt en storskrake i Hjorthagsdammen och vilda artfränder av dessa arter ser man sällan eller aldrig där.

I Fågeldammen finns ca 10 knipor och 2 vigghanar som är tama men ibland kan man hitta vilda artfränder till dessa i denna damm. Vid mitt besök såg jag vardera en ungfågel av vigg och knipa där.

Som framgår av ovannämnda kan det alltså löna sig att skåda änder i Slottsskogen bara man är medveten om att det finns tama och stäckta fåglar också. Titta bara noga på vingspetsarna - en vild fågel har alltid två lika långa vingspetsar i kors över ryggslutet. Om man tycker det är svårt att urskilja vingspetsarna (svårast på dykänder) så är det bara att vänta ut fåglarna tills de vingar sig - då syns tydligt om den ena vingen är stäckt (kortare än den andra) eller inte.

2005-10-09 05:41:40



Svara på
detta inlägg