FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Tretåiga måsar.

Kristoffer Nilsson     



Hej,

Tyvärr kunde man inte åka till Hönö igår och man fick nöja sig med att läsa om alla härligheter som flög förbi utmed kusten. Grattis till er som var där.

Jag förvånas dock över de enorma skillnaderna som rapporterna avseende tretåig mås visar. I båda fallen var det väl tyvärr inget ordnat räknande, men kan uppskattningarna mellan Hönö och Rörö verkligen diffa på 4300 fåglar? Det känns enormt mycket, tycker jag, så därför frågar jag om något kan vara galet. En dagssumma på 5000 tretåiga vid Hönö är ett enormt antal under 2000-talet och är exempelvis en bra bit fler än hela höstsumman 2002! Jag funderar också lite på detta i ett perspektiv där man jämför med Nidingen som normalt har högre antal än Hönö. Vid Nidingen sågs "bara" 3600 tretåiga igår... Det vore kul att höra hur uppsattningarna vid Hönö gjordes. Räknades intervaller? Må väl!



2005-10-27 22:17:11


Magnus Unger     



Som sagt räknades inte en enda tretåg mås på Rörö den nämda dagen, utan uppskattningen gjordes i bilen på väg hem :)

Dock snackade jag och Uno en del om hur det kändes på Hönö respektive Rörö och kom fram till att det borde varit många fler tretåiga på Hönö än på Rörö. T.ex. nämde Uno att det ofta kom stora flockar på 30-40 ex vilket vi inte noterade alls på Rörö utan mestadels ensamma fåglar eller möjligen två och två.

Frågan var alla tretåiga kom ifrån kan jag inte svara på utan det kanske ger sig vid fler jämförelser lokalerna emellan framöver.

Uppenbart var det i alla fall att just denna dag hade Rörö en fördel på Grålira och Brelle vilket också kändes mycket konstigt.

Att Nidingen normalt skulle ha högre siffror än Hönö kan jag inte förstå vad du fått ifrån, det kan möjligen ha hänt någon gång men borde inte höra till vanligheterna.


2005-10-28 14:22:24


Kristoffer Nilsson     



När det gäller frågan om var jag har fått min uppfattning om att Nidingen skulle uppvisa högre antal för en del arter vid gynnsamma sträckförutsättningar så är mitt svar Kustobsar. Tyvärr är det ju inte så ofta man kan göra jämförelser eftersom bevakningen på Nidingen varit lite sämre fram tills i fjol, men jag kan rada upp några exempel nedan och det är dessa jag baserar mitt uttalande på. Jag vet inte hur det har sett ut tidigare, för jag tycker att det är svårt att finna information, men det vet säkert du, Magnus. Det vore kul om du kunde presentera lite siffror från tidigare år med jämförelser.

Nidingen 29 oktober 2003: 1200 ex.
Hönö 29 ktober 2003: 13 ex. (iofs bara under morgon/fm)

Nidingen 22 oktober 2004: 200 ex.
Hönö 22 oktober 2004: 500 ex.

Nidingen 23 oktober 2004: 650 ex.
Hönö 23 oktober 2004: 116 ex.

Nidingen 25 oktober 2004: Många individer.
Hönö 25 oktober 2004: 350 ex. (inte många individer) :)

Nidingen 26 oktober 2004: 5700 ex.
Hönö 26 oktober 2004: 760 ex.

Nidingen 5 november 2004: 3300 ex.
Hönö 5 november 2004: 600 ex.

Samma mönster ses även ibland för alkor och stormfåglar. Jag vill efter Magnus inlägg självklart reservera mig för mitt uttalande och jag avvaktar statistik som visar att Hönö också kan visa upp sådana skillnader i positiv bemärkelse som Nidingen uppvisar ovan. I jämförelsen ovan har faktiskt Hönö bara en dag som är bättre, men materialet är så klart litet. Var hittar man statistik från Nidingen avseende vanligare arters sträckrörelser utanför ön från förr? Trevlig helg!

2005-10-28 15:18:47


Magnus Unger     



Var idag ute på Rörö och observerade ett ganska kraftigt sydsträck av alkor och tretåiga måsar samt mycket trut på insidan av Rörö. Detta kanske kan vara en del av förklarningen till varför Hönö hade så mycket mer tretåiga framförallt på nära håll.

Detta sträck verkade röra sig söderut öster om Rammen, en teori är att de kanske blåser in norr om Rörö och sedan tar sig ut i sundet mellan Hyppeln och Burö. Vi får se om jag kan säkerställa detta när det blåser från västsektorn nästa gång.

Angående jämförelser med Nidingen som du tar upp så talar ju siffrorna sitt tydliga språk att det verkar bättre på Nidingen. Dock beror det ju helt på vem som räknar och hur man räknar huruvida skillnaderna verkligen är på det viset. Anledningen att jag tror det är tvärtom grundar sig på egna erfarenheter när jag haft telefonkontakt med Uno på Nidingen och jag själv stått på Hönö, då har det alltid visat sig att Hönö haft "mer fågel" överlag och i synnerhet liror som sällan kommit fram till Nidingen.

2005-10-31 21:48:04


Kristoffer Nilsson     



Intressant läsning. Helt klart är det värt att undersöka om det är som du spekulerar om mellan Rörö och Hönö. Jag åker till Hönö på fredag så om du är på Rörö då så kan du väl slå en signal så får vi "räkna och se"... Må väl!

2005-11-02 21:59:43


Kristoffer Nilsson     



Hej igen,

Har du (Magnus) eller Uno några konkreta antalsuppgifter från de gånger när ni jämfört sträcket mellan Nidingen och Hönö?

2005-11-07 22:16:48


Magnus Unger     



Nej :)

Men som exempel kan jag nämna att vi under gårdagen söndag 6 november hade kontakt med Nidingen och frågade vad dom haft. Då hade dom bara sett 2 havssulor medan vi haft över hundra. När man kollar antalen på Svalan denna dag blev det 9 ex på Nidingen och 166 ex på Hönö.

Detta speglar en typisk fördelning så som jag uppfattat det hela när Uno och jag jämfört.

2005-11-07 22:53:21


Uno Unger     



Det är väldigt svårt att jämföra sträcket mellan Hönö och Nidingen eftersom man på Nidingen i regel bara har koll på vad som flyger V om ön. Dagar med mycket sträck nära kusten passserar förmodligen stora mängder havsfåglar innanför Nidingen som man missar och dagar med en stor andel havsfåglar långt ut till havs ser man sannolikt en större andel av det totala sträcket från Nidingen, eftersom Nidingen ligger ca 5 km utanför kusten.

2005-11-08 07:57:19


Annika Rastén     



Det var väldigt roligt och trevligt att skåda hos er på Hönö i helgen! Tack för trevligt sällskap och god stämning i vindskyddet! Jag har lagt in mina obsar från lördagen (5/11) i Svalan - räcker det eller ska jag lägga in dem här på Kustobsar också? Det blir bara error när jag försöker se de senaste obsarna på Kustobsar så jag kan inte se om min Svalanrapport kommit in automatiskt på Kustobsar.

Det jag räknade i söndags har jag inte rapporterat eftersom Uno skötte räkningen då. Blev därför lite förvånad när jag här ovan läser att "endast" 166 havssulor sågs på Hönö i söndags. Jag räknade nämligen 209 sydsträckande sulor den dagen (mellan 07:50-14:00). Kanske skulle jag ha hojtat till på sulorna också? Jag tyckte ni verkade ha bra koll på alla fåglar och tänkte att det räckte att jag sa något när jag fick syn på mer svårhittade fåglar såsom alkekungar.

Kan tillägga att jag är noggrann när jag räknar fåglar - jag tog bara med de sulor som verkligen rörde sig söderut, de som lallade fram och tillbaka eller höll till borta vid Bolleskären räknade jag inte. Kanske ska lägga in några av mina söndagssiffror på Svalan också då? För övrigt var det inte många sulor som kom efter att ni (U+M Unger) hade gått, max 5 kanske.

2005-11-08 09:16:34


Kristoffer Nilsson     



Ok, tack för svaren. Lägg gärna in dina obsar från söndagen, Annika. Det kan ju aldrig bli för många obsar i Svalan... ;)

2005-11-08 10:20:12


Magnus Unger     



Alla obsar som läggs in på svalan dyker automatiskt upp på kustobsar.

Eftersom Uno långa perioder enbart använde handjagaren kan han ha missat att räkna en del sulor framförallt om ingen uppmärksammade honom på dem. Räknade själv lite slarvigt alla arter den dan och fick utan ansträngning ihop 175 sulor så Uno missade nog säkert fler.

Skall man räkna alla arter nogrannt tycker jag det inte blir särskilt roligt eftersom man i stort sett får skriva hela tiden och förlorar då värdefull obstid, därför anstränger jag mig sällan utan räknar lite slarvigt istället. Det blir sällan eller aldrig för många individer på det sättet åtminstone.

2005-11-08 15:37:45


Johan Frölinghaus     



Kan nämna att vädret den 6.11 inte var det bästa på Nidingen! Då det larmades ut gråliror på Hönö så drog regnskurar in från sydväst så vi missade en hel del på Nidingen den dagen tyvärr! Kan också nämna att jag hade stenhård bevakning den dagen och att inte mycket fågel sträckte öster om Nidingen denna dagen heller.

2005-11-08 19:19:00


Kristoffer Nilsson     



Jag håller med Magnus om att det kan bli en massa skrivande om man ska räkna så exakt som möjligt, men samtidigt är det ju en förutsättning för att få ett så korrekt antalsunderlag som möjligt.

För egen del har jag skaffat flera räkneverk som ligger i fickorna och därmed tar man bort mycket av skrivtiden. Tre räkneverk plockar lätt bort alkor, tretåiga måsar och havssulor eller stormfåglar som ibland kan komma i höga antal och sedan är det inte så mycket kvar att skriva... På samma sätt kan tre räkneverk på en tättinglokal nu i november ta bort bo/bergfinkar, grönfinkar och kajor och sedan är det ju inte så mycket kvar där heller. Jag vill med detta slå ett slag för räkneverket. En glimrande uppfinning... :)



2005-11-08 20:29:33


Magnus Unger     



För att svara på Johans ursäkt angående vädret så hade vi samma usla väder på Hönö större delen av dagen, fåglarna kom helt enkelt mellan skurarna som dom brukar göra.

2005-11-08 21:03:21


Uno Unger     



Tyvärr har jag inte följt denna tråd under några dagar, så därför denna sena kommentar. Det stämmer, som Magnus nämnde, att min havssulesiffra från den 6/11 blev i lägsta laget beroende på att jag själv stod för räkningen som till stor del enbart utfördes med handkikaren. Bra Annika att du hade räknat mera noggrannt, så därför har jag nu justerat upp antalet till 214 ex i stället för 166 ex. Jag gjorde så att jag till din siffra på 209 ex drog ifrån de ca 5 ex som ni såg under tiden 13:30-14:00 och lade till de ca 10 ex som vi såg tidigt på morgonen innan du började räkna.

Med de 16 ex som noterades efter 13:30 enligt Tina Widén blir söndagens totalsiffra 230 ex, som förhoppningsvis är ett mera korrekt antal.

2005-11-11 12:17:31


Annika Rastén     



Ja det låter som en vettig siffra. Sedan är ju frågan om sulorna verkligen är sydsträckande, eller om de svänger runt längre ner och därmed kan räknas igen påföljande dag från Hönö. Vet ni hur det ligger till med den saken? Jag blev extra misstänksam när jag på lördagen såg en ung sula med något hängande från näbben (det såg ut som att den flög runt med en liten fisk i näbben men det lär det inte ha varit) eftersom jag dagen innan hade sett en precis likadan sula.

Jag tycker det är roligt med sådant här kollektivt fågelräknande. Det blir mer socialt så. Jag brukar skåda på Nabben, Falsterbo en vecka varje höst och även om det är Nils Kjellén och hans assistent som ska stå för räknandet brukar vi vara en klick "inofficiella assistenter" som hjälper till. För en "utomstående" kan det förstås låta lite roligt när man säger "en sparvhök i väster" samtidigt som det kommer tjugo sparvhökar rakt över oss.

2005-11-12 10:51:04


Magnus Unger     



Det har hänt flera gånger att samm sula setts flera gånger samma dag, dock har dom då alltid känts någorlunda stationära och setts flyga både norr och söderut.


2005-11-12 13:13:39


Annika Rastén     



Den här "fisknäbbsulan" sträckte söderut båda dagarna och vi såg den bara vid ett tillfälle respektive dag. Det kan förstås ha varit två olika individer men i såna fall var det ett lustigt sammanträffande att båda fått något som fastnat i näbben och att de var av samma ålder.

2005-11-12 17:01:07


Per Björkman     



Ja, vart tar fåglarna vägen när de smitit bakom berget vid Kråkudden?
Att få fram "säkra" siffror är alltid ett knepigt kapitel, men om vi använder den räknemetod vi alltid gjort, borde vi göra samma fel hela tiden, och då bör ändå dagssummorna bli jämförbara.
Men visst undrar man ibland på våren om det inte är samma kentska tärnor som flyger runt Hönö varv efter varv.
Ha det gott i höstmörkret.

2005-11-12 18:35:21


Magnus Unger     



Martin Oomen som jobbat på Stena färjan har vid något tillfälle sett att ca 2 mil från kusten flyger alla fåglar norrut dagar då fåglarna flyger söderut förbi hönö. Det innebär kanske att dom flyger i stora cirklar, men möjligen är cirklarna så stora att dubbelräkning samma dag inte är ett problem.

Ytterligare en sak som stödjer cirkelteorin är att det oftast inte kommer ner så mycket stormfågel/havssula/tretå till halland och skåne, eller också flyger dom för långt ut där.

2005-11-12 22:40:14


Kristoffer Nilsson     



Verkligen kul att se jämförelserna mellan Rörö - Hönö - Norde älvs fjord idag när det bl a gäller tretåig mås. Idag var det ju väldigt jämnt fördelat mellan Rörö och Hönö. Hur var vädret idag i förhållade till den 26 oktober då den stora differensen finns? Vad säger ni som var på plats båda gångerna? Det vore kul att få lära sig mer om detta så om någon har tid att svara så är det så klart kul. Säg till om ni tycker att jag börjar bli tjatig... :)

PS Grattis till en fin gårdag vid Hönö, men vad hönde med sillgrisslor, tordmular och "sillmular" igår vid Hönö? Jag hittar inte en enda rapport! DS

2005-11-14 22:04:01


Uno Unger     



Hej Kristoffer!

Jag rapporterade alla alkfåglar på Hönö tillsammans med övriga havsfåglar och obsarna syns i alla fall på min dator. Hoppas det var något tillfällligt fel så att du kan se siffrorna idag.

2005-11-15 06:14:06


Kristoffer Nilsson     



Hej Uno!

Nej, jag ser bara en sillgrissla som du har rapporterat från Nordreälvstranden. Däremot finns det en rapport om 19 tordmular, men både sillgrissla och "sillmule" saknas fortfarande på min dator. Detta var ju märkligt... Jag ska kolla på min andra dator senare. Må väl!

2005-11-15 09:01:17


Johan Svedholm     



Kristoffer!

Kan det vara så att du råkat kolla på söndagens alkrapporter i stället för måndagens, då de rapporter du anger finns inlagda från just söndag 13/11. Men visst är det skönt att förlänga helgen lite ;)

2005-11-15 13:40:33


Markus Lagerqvist     



Kristoffer,

Var på plats i söndags och jag tror att Stefan räknade sillmularna, han har nog bara inte hunnit lägga in dem än.

2005-11-15 13:48:45


Kristoffer Nilsson     



Halloj igen,

Jag efterlyste ursprungligen alkobsarna från söndagen. Kan det vara så att jag uttryckte mig fel så att jag uppfattades efterlysa måndagens alkobsar? Ursäkta mig, i så fall...

2005-11-15 15:00:26


Magnus Unger     



Satt i måndags på plats på Rörö och skillnaden i vädret mot den 26:e var som följer.

14/11: SV ca 15 m/s
26/10: V-VNV ca 12 m/s

Tretåiga och havssulor hade jag ganska lika siffror mot Hönö, detta beror på att de är stora och ofta flyger högt över vågorna. Alkor som oftare flyger i vågdalarna missade jag en hel del. Generellt sett får jag längre avstånd på fåglarna på Rörö än på Hönö samt att Bolleskären fungerar som vågbrytare och ger lägre vågor än de enorma vågor som går in mot Rörös väststrand. Kanske kan även bottendjupet påverka vågorna på de bägge lokalerna.

2005-11-15 16:09:49


Johan Svedholm     



Sorry Kristoffer, läste visst bara med ett öga, nu ser jag ju att det var söndagens siffror du efterlyste. Kanske är jag som behöver några extra helgdagar att ta igen mig på...

2005-11-15 17:46:48

 
Kristoffer Nilsson     



Ingen fara, Johan. Ja, alla dagar borde vara helgdagar egentligen... Tack även för klargörandet, Markus. Då kommer väl obsarna in så småningom.

Vi får väl följa det här med tretåiga måsar mm framöver mellan Rörö och Hönö för jag tycker fortfarande att diffen, även om den bara baserar sig på uppskattningar vilket gör osäkerheten kring summorna större, den 26:e oktober bör betraktas som märkligt stor. Må väl!



2005-11-16 10:01:47



Svara på
detta inlägg