FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Stenskvätta Öxnäs

Magnus Unger     



Ser att det idag rapporterats en stenskvätta från Öxnäs, Hisingen. Obsen är inlagd helt utan kommentar var den sågs samt huruvida det var en säker vanlig eller inte. Som säkert många vet är det exremt sent med vanliga stenskvättor så här års och det är nästan troligare att man stöter på en annan art om man ser en stenskvätta i november.

Hoppas observatören kan bringa klarhet i denna obs, samt att det kanske kan vara några som letar efter den imorgon och kollar noga så det inte är en raritet. Isabellastenskvätta kan ju ibland vara mycket lik vanlig, men det finns flera exempel på andra arter som av misstag bestämts till vanlig stenskvätta.

Själv skall jag dra på blek tornseglare imorgon så jag kan inte leta efter den.

2005-11-08 21:18:54


Mikael Nord     



Två ex idag. Kolla bilder länkade till obsarna. Fågeln vid Glommen hade ett brett mörkt stjärtband, klart annorlunda än fågeln vid Gubbanäsan.

2005-11-10 18:26:51


Håkan Aronsson     



Nu blev förvånad! Jag vet att det är mycket sent för Stenskvätta men visste inte att det troligen var en annan art.
Den lyfte från en staketstolpe när jag kom i bilen på Öxnäsvägen. Den satte sig igen på en stolpe bakom mig.
Lyfte snart igen och försvann mot Kongahällavägen.
Om du Magnus eller någon annan har några frågor så skall jag försöka svara. Ring mig på 031-533086


2005-11-12 19:01:34


Magnus Unger     



Jag kanske överdrev lite grann, just i år med den milda hösten har det ju varit extra många sena stenskvättor. Men en normal höst så kan man nästan vänta sig en annan art en våran vanliga i november månad.

Ville mest göra folk uppmärksamma på obsen speciellt eftersom den var inlagd utan info om omständigheter med mera.

Ser man en stenskvätta i oktober/november skall man alltid kolla extra noga på den, för att försäkra sig om att det verkligen inte är en annan art.

Jag har själv endast sett två vanliga stenskvättor i november medans jag har sett två ökenstenskvättor, en medelhavsstenskvätta samt en nunnestenskvätta i november. Detta material ger att det är dubbelt så stor chans att se en sällsynt art mot att se en vanlig stenskvätta.

Fast det är klart hade jag bott på hallandskusten eller i skåne hade jag säkert sett fler vanliga stenskvättor i november ;)

2005-11-12 22:28:36

 
Uno Unger     



Magnus, statistiken haltar lite eftersom du förmodligen inte har dragit på vanlig stenskvätta i november lika ofta som på de ovanligare skvättorna.

Men jag håller ändå med om att alla skvättor i november bör kollas extra noga.

2005-11-13 00:32:45



Svara på
detta inlägg