FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Svarthuvad mås

Mikael Nord     



Ett litet inlägg angående den svarthuvade måsen vid Klippan i Göteborg som för andra vintern nu återvänt. Att det är samma fågel kan man ju naturligtvis starkt misstänka med tanke på att det är samma lokal, fågeln saknar de svarta fläckarna på handen, uppträder på samma sätt mm.
Var själv uppe den 30.11 och tittade - fotade denna vackra mås. Har jämfört mina och andras bilder från förra vintern med bilder tagna nu. Förutom ovan nämnda karaktärer kan man se att näbbens färg och då speciellt spetsen inte har ändrats så vidare mycket från förra vintern. Den har fortfarande en klart gulaktig spets både på över och undernäbben om än i lite mindre utbredning än förra vintern. Om nu den kommer tillbaka till nästa vinter så torde näbben vara helt röd ända ut till spetsen.
Fågeln befinner sig nu alltså i sin andra vinterdräkt och just nu 3k.
Hade det varit första vintern som den dykt upp hade man kanske med näbbspetsens hjälp ändå vågat påstå en fågel i sin andra vinterdräkt.

Hälsningar
Mikael Nord
www.praktejder.se

2005-12-02 21:39:14


Mikael Nord     



"Fågeln befinner sig nu alltså i sin andra vinterdräkt och just nu 3k".
Skall naturligtvis vara i sin tredje vinterdräkt.

2005-12-02 21:41:35


Stefan Johansson     



Dräkten är adult, den visar inga tecken på en yngre ålder.
Näbbens teckning däremot, kan visa på en yngre ålder, som beskrivs ovan, hittar dock inte några belägg för detta på "nätet" eller i KMO´s bok, stor variation.

Men jag tror som Mikael, att näbbteckningen indikerar en yngre adult, men att säga att den är i sin 3:e vdr pga denna teckning är inte att rekomendera.

Det är för att vi vet att den är i sin 3:e vdr vi tycker att aktuell näbbteckning borde indikera denna ålder.

mvh Stefan Johansson



2005-12-03 20:20:43


Björn Dellming     



Det kan ju hur som helst vara intressant att hålla koll på denna karaktär om den skulle dyka upp igen nästa år och jämföra nästa års bilder med årets. Ser vi till och skämmer bort den med mat nu i vinter så lär den ju återigen ha Göta älv och Klippan i beaktning när den väljer sitt vinterkvarter nästa år :)

2005-12-03 21:05:41


Kristoffer Nilsson     



Hej!

Det är ju verkligen kul att måsen har kommit tillbaka igen.

Jag undrar om det var någon som ofta besökte området kring Svartemossen under häckningstid, eller andra områden som hyser skrattmåshäckningar i större antal i närheten?

Den svarthuvade måsen uppvaktade ju skrattmåsarna flitigt i Lilla Dammen i Slottsskogen under våren och med tanke på att han har återkommit så kanske det tyder på att han har hållit sig i omgivningarna även under sommartid? Finns det någon som kan bekräfta att han inte har befunnit sig i ex-vis Svartemossen under sommaren? Må väl!

2005-12-04 00:09:42


Björn Dellming     



Yep. Jag bor ca 400m från Svarte mosse och går där rätt så ofta med hunden. I somras kikade jag lite extra efter just den svarthuvade, men utan resultat.

Hade den hållit till i Slottsskogen under sommaren så utgår jag nästan ifrån att Stig Fredriksson hade fått korn på den förr eller senare...
Hur ser det ut i skärgården? Den var ju ute och snurrade vid Brännö under vårvintern... Det finns inga skrattmåskolonier i de krokarna eller?

2005-12-04 00:43:56

 
Mikael Nord     



Hejsan,

Har gått igenom lite litteratur och funnit att äldre fåglar i vinterdräkt kan uppvisa en gulaktig färg på näbbspetsen. Vad som menas med "äldre" blev jag dock inte riktigt klok på. Kan bli spännande att se hur den kommer att se ut till våren och om den även kommer tillbaka till nästa vinter. I morgon är det exakt ett år sedan ismåsen dök upp vid Lerkil. Vore väl trevligt med en repris även denna vinter :-)

2005-12-04 17:19:08



Svara på
detta inlägg