FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Vintermatning

Bo Nyström     



Hej!
Känner någon till någon butik som har bra vintermat, gärna i lösvikt eller någorlunda stora förpackningar, och bra matare? Solrosfrö och jordnötter går att hitta på en del ställen, men hampfrö, linfrö och havrekross går sämre.

Och varför äter inte fåglarna av mina talgbollar? Kan det vara dålig kvalitet?

2005-12-19 13:10:06


Niklas Aronsson     



Hej Bo!
Mitt tips avser 25-kilos förpackning av solrosfrö som Granngården har felprissatt till 149 kronor. Närmaste Granngården finns i Kungälv tror jag. Viss risk för att partiet redan gått åt. Annars finns samma förpackning på Hornbach för 189 kronor. Där finns även jordnötter i femkilosförpackning för 99 kronor.
På min matning snittar jag cirka 80 individer en vanlig dag, mestadels pilfink, i övrigt grönfink, entita, gulsparv, talgoxe, blåmes, större hackspett, domherre, rödhake, bofink, skata, kråka, nötväcka. Av dessa är det bara talgoxe, större hack, blåmes och skata som bryr sig om talgbollarna i ngn större omfattning. De flesta individer väljer solrosfröna. Frågan är om du menar om talgbollarna relativt sett andra talgbollar är av dålig kvalitet eller om du menar att de är dåliga i relation till annan fågelmat. Om du menar det förstnämnda har jag i alla fall inte märkt ngn skillnad, men det är väl inte uteslutet. Menar du att även talgoxarna ratar bollarna?

2005-12-19 19:31:08


Nisse Henriksson     



Hej!
Ville bara upplysa om den diskussion som pågår på SOF:s hemsida (www.sofnet.org).
Under fågelmatning diskuteras fröval, och då framförallt solrosfrön från Hammenhögs, just de som saluförs av Granngården.
Problemet ligger i att man blandar i 20% svart frö.
Dessa är betydligt billigare än det strimmiga.
Den allmänna åsikten är att det svarta fröet ratas av våra bevingade vänner, vilket man dock inte anser på Hammenhögs (ingen direkt överraskande åsikt).
En annan åsikt som kommer upp är den att fröet är gammalt, liten fröfraktion eller av dålig kvalitet.
Så önskemål om en leverantör av "riktigt" osorterat solrosfrö av årets skörd. Finns det någon som känner till en sån leverantör?

2005-12-19 21:20:56


Niklas Aronsson     



Hej igen!
Kort sagt kan man säga att man får vad man betalar för. På ett par år har priset på en 25-kilossäck solrosfrö gått från 350 till cirka 150 kronor.
Fröna kommer från sydöstra Europa. De svarta fröna finns det enormt mycket mer av än de strimmiga, de är därför billigare. Samtidigt uppger Hammenhög/Weibull att det är dessa frön som oljan utvinns från, och att de strimmig är mindre oljerika. Varför skullle en fågel rata ett mer energirikt frö? Knappast för att det är svart, och inte strimmigt, möjligen för att det är för hårt eller av något annant skäl. Inköparna på Granngården/Ica/Hornbach vet att konsumenterna vill ha strimmiga frön, därför går de inte med på att man fyller säckarna med enbart svarta frön, trots att dessa, enligt Weibull är energirikare och billigare. Mängden skräp i påsarna hänger troligen samman med den konkurrenssituation som uppstått. Priset ska ligga under 200 kronor för 25 kilo, och då blir kvaliteten lidande. Att få "riktigt" osorterat solrosfrö går kanske att få tag i, men till helt andra priser. Den intressanta frågan är om svarta solrosfrön ratas av fåglar eller inte. På Sofnet hävdas det av tre personer, medan Weibulls tror att det är en myt. Vad tror ni? Dags för ett test?

2005-12-19 21:49:33


Niklas Aronsson     



Förresten kom jag på att till exempel Hornbach också säljer 25-kilossäckar av hampfrön, vildfågelblandning och jordnötter. Kan inte priserna dock.

2005-12-19 21:51:42


Magnus Unger     



Kör själv med solrosfrön inköpta på Överskottsbolaget och tror inte det är särskilt mycket svarta frön i dessa påsar, 25 kilo kostar 149 kr, dock är det en del skräp i.

Vet att man även kan köpa frön vid Partihallarna, Göteborg nånstans. Deras påsar har högre kvalite (mindre skräp iaf) och tror inte priserna är sämre än ÖB men jag vet inte säkert. Kanske Uno kan hjälpa till med info om Partihallarna då jag fått uppgifterna därifrån.

Angående talgbollarna fick jag några hemmagjorda sådana av morsan som var populära bland mesarna, när de var slut hängde jag ut några inköpta på ÖB och mesarna har inte visat så stort intresse för dessa. Kanske var det skillnad i kvaliten eller också kan det bero på att jag satt ut en jordnötsautomat som dom föredrar nu istället. Anette kan säkert skriva in receptet på sina hemmagjorda här på forumet.

2005-12-20 13:54:11


Kristoffer Nilsson     



Hej!

Min erfarenhet av talgbollar i kombination med minusgrader är att de blir för hårda för att mesarna lätt ska kunna äta dem. De föredrar alltid jordnötter och solrosfröer under dessa perioder. När det blir varmare igen är de ofta mer attraktiva. Kan kvalitetsfrågan vara så lätt löst? Jag har säkert haft fem olika fabrikat av talgbollar och aldrig sett någon skillnad på deras attraktionskraft på mesarna. Åtminstone inte så länge det varit plusgrader... God jul!

2005-12-20 15:18:38


Kristoffer Nilsson     



Jag glömde nämna att även Fågelcentralen säljer fröer mm. Fördelen med att köpa av Fågelcentralen är att allt överskott går till verksamheten på Hög. Fröer finns oftast också på Ekliden. Hoppas att detta lilla "reklamutrymme" är ok...

2005-12-20 15:28:50


Anette Unger     



Hej!
Fördelen med att göra egen blandning ligger kanske i att man kan blanda i margarin som fett förutom det vanliga kokosfettet. Det blir nog inte riktigt lika hårt vid lägre temperatur. För övrigt blandar jag i vad som finns hemma: havregryn, linfrön, nötter, vetekli, fågelfröblandning, russin osv. Hos oss är det för tillfället rödhaken, förutom mesarna, som föredrar talgblandningen, eller kanske man hellre skall kalla det - fettblandningen.

2005-12-20 16:02:04


John-Eric Thore     



Hej alla glada fågelmatare !
Ang. SVARTA SOLROSFRÖ
Att våra bevingade vänner skulle rata Granngården.s svarta
solrosfröer är rent nys. Innan vi flyttade hem från stugan i Dalarna (slutet okt) så gick det åt drygt 30 kilo solrosfrö i veckan, allt kom från Granngården. och det fanns inga oätna fröer på marken. Så det går att mata med dessa fröer utan att fåglarna misstycker. Har inte fått upp farten vid matningen här hemma ännu, går bara åt ca 2 kilo i veckan, här blandar jag dock med nötter och talgbollar samt rönnbär till trastarna.
Ha det så gött och en riktigt GOD JUL


2005-12-21 17:47:43


Nisse Henriksson     



Hej igen!
Det var det här med de svarta solrosfröna.
Att jag tog upp detta berodde på att jag själv märkt av en mycket sämre åtgång och därmed besöksfrekvens vid just frömataren(ett hus).
Vid de andra "stationerna" är det däremot normal trafik.
Ett problem för mig har varit, att man tagit ner en massa träd nära mig. Jag själv har dessutom tagit ner några gamla tråkiga.
Detta har minskat framförallt fink och siske-antalen.
Jag har nu beställt blandfrön från GDF (Göteborgs djurskyddsförening).
Jag har provat de förut med bra resultat.
De innehåller en i mitt tycke bra blandning, och inte en massa havre. Priset på 219 kr tycker jag inte för avskräckande.
Jag tänker ha igång en automat med Hammenhögs-solrosfrö också, så jag kan jämföra.
Ha EN RIKTIGT GOD JUL.

2005-12-22 21:34:22


Uno Unger     



På Överskottsbolaget har för tillfället 25kg-säckar med solrosfrön för kr 149:- tagit slut. I stället har man tagit in 25kg-säckar med något som man kallar Cartamus och som säljs för samma pris. De vita fröna påminner om små kompakta solrosfrön och påstås vara näringsrikare än dessa.

Jag tog närmare reda på vad detta var för något och hittade på Internet att det rörde sig om en annan korgblommig art som på svenska kallas safflor och vars vetenskapliga namn är Carthamus tinctorius.

Det vore intressant att höra om någon har prövat denna frösort för fågelmatning tidigare.

2005-12-27 21:32:56

 
Niklas Aronsson     



Exakt tre minuters googlande gav följande spännande länk:
http://www.shawcreekbirdsupply.com/seed_safflower.htm
Mata på och vi kan räkna med en hel del spännande arter enligt länken ;-)

2005-12-27 21:53:41



Svara på
detta inlägg