FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Övervintrande ringduvor

Uno Unger     



Är det någon mer än jag som tycker att det är väldigt få ringduvor innevarande vinter i Göteborgstrakten? Hur är det i Halland och Bohuslän?

Antalet övervintrare brukar visserligen variera beroende på ekollontillgången, men åtminstone i Göteborgsområdet brukar en hel del övervintra även dåliga ekollonår. Är det ett extremt dåligt ekollonår i år?

Hur är det i Slottsskogen, där arten brukar finnas varje vinter? Inga rapporter från Slottsskogen föreligger ännu på Svalan och i närliggande Botaniska trädgården har bara rapporterats 5 ex som mest.

I Partille föreligger rapporter om 5-10 ex, i övrigt har endast 1-3 ex rapporterats från några få ställen i Gbg-trakten.

2005-12-22 09:25:08


Magnus Unger     



Rapporterna från Partille är nog delvis från min matning där jag haft totalt minst 10 olika individer. Men förutom dessa ser jag nästan dagligen från mitt fönster en större flock på 20-30 som flyger bort mot Bergsjöhållet.

Eftersom jag flyttade hit i somras vet jag inte hur det brukar vara men det känns inte som det är särskilt få.

2005-12-23 09:56:10


Per Björkman     



Jag kan bara hålla med i Unos iakttagelser. Här i Brunnsbo brukar vi ha några ringduvor som övervintrar runt berget, men jag har inte sett till några nu i december.
Ha det gott och God Jul alla!

2005-12-23 12:15:00


Uno Unger     



Mitt upprop om övervintrande ringduvor den 22/12 har hittills resulterat i 3 obsar från Halland, 10 obsar i Gbg-trakten men ännu inga från Bohusläns rapportområde.

Ingen rapport om fler än 5 ex har dock kommit till min kännedom, vilket förstärker mitt intryck att arten är ovanligare i vinter än på mycket länge.

2005-12-26 01:39:38


Björn Dellming     



Jag har inte tänkt på om man brukar se några större ansamlingar vintertid annat än vid fågelborden runt om i stan... Gör man det?
Annars kanske det kan vara så att den än så länge milda vintern gör att de inte flockas kring fågelmatningar i lika stor utsträckning som annars? De kanske helt enkelt letar mat på naturliga ställen och därför inte uppträder i de ansamlingar man annars brukar se?

Bara en gissning.

2005-12-26 23:28:25


Uno Unger     



De större ansamlingar man brukar se vintertid utnyttjar i regel inte fågelmatningsplatser utan håller sig till vad naturen bjuder på. Det vanligaste är väl ekollon och bokollon och ibland även kvarbliven säd på oskördade åkrar.

I Slottsskogen brukar man varje vinter se flockar på flera 10-tal, ja ibland 100-tal, ringduvor som utnyttjar ekollon och bokollon som födokälla. T.ex. såg Stig Fredriksson 180 ex i Slottsskogen S om Smålandstugan den 2/1 2005.

Men som sagt i vinter verkar det vara mycket dåligt med både ekollon och bokollon, annars hade nog ringduvor uppträtt i större flockar i Slottsskogen och på andra ställen i Halland och Gbg-trakten.

2005-12-27 03:01:41


Kristoffer Nilsson     



Sträcket vid Falsterbo bjöd på drygt 420 000 ringduvor i år och genomsnittsantalet mellan 1973 - 2004 är 213 000. Kanske en liten ledtråd? Må väl!



2005-12-27 07:07:14


Björn Dellming     



Det borde spela en ganska stor roll, Kristoffer! :)

Bra Uno, då vet jag det! Annars kan jag ju erkänna att jag sällan rapporterar ringduvor... om jag inte står och räknar sträck då. Jag tror (vet dock ej med säkerhet...) att jag sett lite ringduvor här och där nu i vinter, men det har ju garanterat inte varit nån 180-flock... DET hade jag nog kommit ihåg... och antagligen rapporterat också ;)

2005-12-27 11:14:29


Ingemar Åhlund     



Den senaste ringduvan här på Malmön sågs den 12 nov, men arten brukar förmodligen inte övervintra här ute. Har inte heller sett till några ringduvor någon annanstans i Bohuslän sedan dess (men har gjort rätt få fastlandsbesök, förståss).

2005-12-27 16:29:24


Martin Alexandersson     



Håll i hatten Uno! 13 eller 14 ringduvor på Öckerö idag samt ytterligare en på Hälsö. Om du kommer från färjan och kör över till Öckerö så kan du svänga vänster till Kanndalen. Ca 100m efter den avfarten (fortfarande på Öckerövägen) i en högersväng satt de på vänster sida då och rastade. De verkar även dra sig och sitta på högsta berget du passerar också på vänster sida om du fortsätter mot rondellen i hamnen, dvs nästan tvärs-över där du svänger av för att kolla av Lammholmsviken.

2006-01-02 14:24:54


Daniel Gustafsson     



Jag hade åtminstone en individ i Brottkärr igår. Först flög den ut mot Lilla Amundö, men vände och flög tillbaka mot Brottkärr. Sågs sedan sitta på en kraftledning. Ytterligare en observation vid busshållplatsen efter ungefär en timme, men jag vet inte om det rörde sig om mer än en individ.

2006-01-02 14:47:05


Ragnar Carlstedt     



Hej,
jag tror jag delar samma ringduveflock som Magnus Unger, jag bor ca 1 km öster om honom(Kvarnåsvägen 2 i Partille). På nyårsdagen var flocken uppe i 17 ex, de flesta unga utan ring. I snitt har det varit ca 10 ex varje dag och det är ovanligt många för trakten, det brukar vara något enstaka par normalt(jag har matat fåglar här sen mitten av sjuttiotalet).
Så av någon anledning tycks Västkustens ringduvor ha valt Partille i år, undrar varför.....

2006-01-02 16:05:40


Magnus Unger     



Troligen är ringduvan mer frekvent på fågelmatningar i år när tillgången på deras ordinarie vintermat i det vilda är ovanligt dålig. T.ex. Bok och ekollon.

2006-01-02 18:40:37


Benny Holmqvist     



Idag den 13/1 vid 14:30 tiden hade jag här i Halmstad vid reningsverket innanför västra stranden en flock på minst 38 stycken ringduvor, det fanns även 2 skogsduvor med i denna flock. Troligtvis var det ett 10-tal ringduvor till men jag följde bara denna flocken och kan inte utesluta kajor på den andra eftersom jag bara såg den i "ögonvrån". Duvorna lyfte från ett skogsparti innanför reningsverket och drog sig ut mot Grötvik.

2006-01-13 18:19:17

 
Mikael Nord     



Förmodligen nyanlända fåglar? På Getterön och utmed kusten ett flertal nyanlända "vårfåglar" som t ex gravand, bläsand mm.

2006-01-13 18:42:26



Svara på
detta inlägg