FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Falkbilder.

Kristoffer Nilsson     



Hej!

På min dator, som dessvärre just nu har en ganska kass skärm, så tycker jag att bilderna av falken på Hönö föreställer en jaktfalk, men någon med bättre teknisk utrustning kanske också kan bekräfta detta till dig, Martin. Gott Nytt År!

2005-12-31 16:14:59


Magnus Unger     



Jepp klockren jaktfalk vilket jag meddelat Martin på SMS.

2005-12-31 18:21:51


Martin Alexandersson     



Ja, tackar för kommentaren om falken Magnus! Vågar man nu ta bort frågetecknet kring obsen?

De karaktärer jag hittat som talar emot jaktfalk är för spetsiga vingtoppar samt att fågeln inte uppfattades som jättebamsig rent storleksmässigt i fält (svårt att se dock då den flyger ensam mot vatten samt kikar igenom kameralinsen).

Det finns många karaktärer som talar för; kinden mörk, jämnfärgad brun ovansida vingar och kropp, relativt obandade vingar. Jämnt bandad stjärt som uppfattades som lång med bred bas, bukigheten, kontrasten mellan täckare och pennor på vingundersidan, att det skiljde sig kanske 5cm mellan vingspets och stjärtspets när den satt. Jag har pratat lite med Thomas Thiger från Söderhamn som jag anser vara väldigt duktig på rovfåglar och han pratade också om vingspetsen som enda karaktär som talade emot jaktfalk i jaktfalk/pille diskussion samt nämde alla ovanstående samt något om att även något på övergumpen borde varit ljusare om det var pilgrimsfalk.

2005-12-31 18:38:34


Stefan Johansson     



Bla. kontrasten mellan täckare och vingpennor, tät bandning på stjärtovansidan och otydligt bandade vingpennor visar att det är en jaktfalk.

mvh Stefan

2005-12-31 19:11:39


Martin Alexandersson     



Tackar för inlägget, pratade lite med Thomas Thiger igen och tydligen har jaktfalk längre handpenna 8 än 10 och det är tvärtom på pilgrimsfalk att hp10 är längre än hp8 vilket ger pille en smalare hand. På bild nr7 ser man detta skapligt tydligt.

http://www.pbase.com/alexandersson/image/54185941

Klart kul nyårspresent!

Gott nytt skådarår på er alla!

2005-12-31 19:46:55

 
Magnus Unger     



Hade själv en jaktfalk på nästan samma ställe i december förra året. Den falken sågs vid ett par tillfällen nere på tistlarna i dec-jan och eventuellt på Vinga i mars. Hoppas även denna kan bli någorlunda stationär i skärgården så att fler kan få se den, förra vintern var den notoriskt svår att hitta dock :(

Ut och leta, bra utkik har man från västsidan av Fotö om den håller till i det området. Annars borde Galterö och Vrångö vara lämpliga lokaler att leta efter den, och varför inte Rörö där det med jämna mellanrum ses storfalkar. I november sågs det en obestämd storfalk på Rörö, kanske var det denna?

2005-12-31 22:59:09



Svara på
detta inlägg