FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Vart har alla vittrutar tagit vägen?

Kristoffer Nilsson     



Hej!

Jag funderar lite på vittrutens vintervanor nuför tiden och undrar om någon kan hjälpa mig med några lösningar? När jag började skåda fåglar för "länge sedan" (mitten av 1980-talet) så var det inte helt omöjligt att ex-vis åka ned till Trelleborgs Hamn, Spillepengen osv och se vittrutar vintertid. Jag såg vittrut varje vinter på den tiden och den senaste vittrut jag såg, om jag minns rätt, var den vittrut som kom sträckande på Hönö för några år sedan. Det är möjligt att jag glömmer någon, men jag ser definitivt inte vittrut varje år längre. Normala årssummor för arten kunde kanske handla om 70 - 80 vittrutar i början av 1990-talet, men på senare år ses knappt hälften av detta antal. Varför? Har arten minskat generellt eller har vittrutarna förändrat sitt flyttningsmönster? Vad beror det sistnämnda på i så fall? Finns det någon som vet eller någon som har några gissningar? Vidare har jag förvånats av att fördelningen på senare år nästan totalt har handlat om fynd i Östersjön. Ett landskap som Halland hade ju alltid många fynd förr, men nu får väl vittruten nästan betraktas som en riktig raritet i Halland och på hela Västkusten. Finns det några teorier om detta? Har hamnarna förändrats? Kan fiskerutiner ha förändrats som missgynnar arten? Kan mildare vintrar göra att vittrutarna stannar kvar längre norrut istället? Alla svar och teorier mottas tacksamt. Trevlig helg!

2006-01-20 12:47:50


Pär Lydmark     



Jag har också funderat på detta (men har inte kollat upp det så jag har inget svar). Dessutom har ju rakt motsatt sak hänt med vitvingad trut. Förr var det normalt att se vittrut varje år, men riktigt hett med vitvingad trut. Nu har vi vitvingade trutar mest hela tiden men nästan aldrig några vittrutar. Och de vittrutar som ses har inte på länge varit några långstannare som förr, utan bara korta ströobservationer. Hänger uppgången av vitvingad trut ihop med nedgången av vittrut, eller är det bara en tillfällighet att de utvecklats i rakt motsatt riktning?

2006-01-20 14:04:08


Magnus Unger     



Tror jag hört nånstans att vittrutens nedgång kan sättas i samband med fiskehanteringen i Kattegatt och Skagerak, men kommer dock inte ihåg exakt hur den ändrats.

Tror dock att allt fler båtar lastar av sin fångst i Skagen istället för hamnar längs västkusten. I Skagens hamn är ju fortfarande vittrut regelbunden vintertid om jag minns rätt så det kanske är en del av svaret.

2006-01-20 19:27:55


Ingemar Åhlund     



För landskapet Bohusläns del tycks nedgången ha börjat i mitten av 1990-talet. Antalet fynd/år i Bohuslän ser ut så här de senaste 8 åren:

2005: 1
2004: 1
2003: 1-2
2002: 1
2001: 6
2000: 0
1999: 1
1998: 1

Skådaraktiviteten i Bohusläns hamnar vintertid är nog något måttligare numera, men det är säkerligen inte huvudorsaken till minskningen. Omläggningen av fiskets olika rutiner spelar säkert en stor roll, men är väl av olika anledningar svår att utvärdera. Vill minnas att jag nyligen hörde någon (minns ej vem) säga att vittrutkolonierna i åtminstone ett område drabbats av massdöd och/eller låg häckningsframgång, men vågar inte svära på att detta är något mera än ett rykte.

2006-01-23 05:00:01


Björn Dellming     



När man talar om trollen... Vittrut i Träslövsläge! Eller är det "Bua-truten"? Kommer inte ihåg riktigt hur den såg ut... var den grå på vingovansidorna eller var den vit även där? Den fågel som Mikael Nord nu fotat är ju ljust grå... Buatruten eller ny individ? Nån som vet?

2006-01-23 18:01:42


Mikael Nord     



Mina misstankar riktades direkt mot den sk. "Buatruten". Dock upplevde jag detta exemplar som klart biffigare. Kommer naturligtvis att kolla upp den i morgon om den är kvar. Gamla vittrutar brukar normalt inte vara så här ljusa på ovansidan men det förekommer. Är lite osäker på när den sk. "Buatruten" sågs senast? I alla fall ingen obs denna vintern vad jag vet. Tyckte mig kunna se en kontrast rygg/vingar mot vitare pennor....Hoppas kunna återkomma med mer info i morgon. Skall se om jag kan hitta bilder på "Buatruten" så som den såg ut senast. Lägger i så fall ut dom på Svalan.

2006-01-23 18:41:09


Mikael Nord     



Har nu lagt in en bild på den sk. Buatruten så som den såg ut i februari 2003. Bilden finns på Svalan, senaste från Halland.

2006-01-23 19:00:38


Mikael Nord     



Truten var kvar nu på morgonen och det visade sig (som väntat) att det var en gråtrut. Förvillande lik den sk. "Buatruten". Återkommer med bilder. Den är i alla fall väldigt läcker.

2006-01-24 09:52:11

 
Björn Dellming     



Coolt! En pulshöjare var det i alla fall! :)
Klart värd ett besök nästa gång man har vägarna förbi.

2006-01-24 11:12:58



Svara på
detta inlägg