FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Skottpengar på rovfåglar

Niklas Aronsson     



Som många kanske vet är jag redaktör på Club300:s medlemstidning Roadrunner, vilket härförleden förde mig till Universitetets tidskriftsamlingar för att där inhämta kunskap om Sveriges första fynd av ökenlöpare, vilket timade för lite drygt 100 år sedan på Rörö. Den blev naturligtvis insamlad (ett finare ord för skjuten).
I samma skrift, Svenska Jägareförundets Nya Tidskrift, där det stod om denne nykomling, fann jag följande imponerande förteckning av skjutna rovfåglar i Göteborg år 1905 för vilka man erhållit skottpengar:
Kungsörn - 1
Havsörn - 1
Jaktfalk - 2
Pilgrimsfalk - 8
Lärkfalk - 1
Stenfalk - 10
Dufhök - 60
Sparfhök - 66
Vråk - 15
Berguf - 8
Fjelluggla - 1
I den efterföljande texten kan man läsa att fjellugglan sällan blir långlivad i södra Sverige, och att man konstaterar nöjt att dufhöken, denna mordängel, blir allt mer ovanlig.

2006-03-07 15:32:19

 
Aimon Niklasson     



I anslutning till detta fann jag följande på nätet som kanske kan ha ett intresse?
Tänka att få se gladan sväva fram och tillbaka längs Säveån! (Det du Magnus!) Min farfar som bodde vid Amsjön mellan Hjärtum och Ucklums skall ha skrivit upp varje år när gladan och staren kom i början på 1900 talet! Tyvärr har jag inte kunnat hitta hans gamla anteckningar men kanske någon annan har liknande.
Det skulle kanske kunna leda till "släktforskning" för fåglar?!
Håll till godo med dess två gamla gulnade blader...från en liten antikrunda på nätet

http://runeberg.org/snf/1935/0059.html

http://runeberg.org/snf/1935/0058.html


2006-03-07 15:51:23



Svara på
detta inlägg