FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Masshysteri

Fredrik Andersson     



Angående fjäderfäinfluensan:
En kollega på mitt jobb som är jägare berättade för mig att en granne till honom hade kommit och frågat om inte han kunde skjuta av några gräsänder i trädgården. Änderna besöker tydligen hans fågelmatning. "Dom bär ju på den där smittan". Min kollega som är en förståndig person läste såklart lusen av sin granne.
Efter att ha hört detta är jag orolig att detta är början på något.
Skrämmande vilken inverkan massmedia har.
Vad kan man göra, eller vad görs för att debatten skall bli något mer sansad?

2006-03-09 13:41:20


Niklas Aronsson     



Det sorgliga ligger i att allt för många av oss är dåliga mediekonsumenter, och med det menar jag framförallt okritiska.
Varje individ har ett ansvar att fråga sig om det är sant det underlag man bildar sin uppfattning på, det är så oerhört lätt att skylla på media.
Jag tycker nämligen att det faktiskt har stått/visats/hörts mycket nyttigt och bra, inte minst idag då Vetenskapens värld visade en film som handlade om Björn Olsens arbete med fågelinfluensan.
Fågelinfluensan är värd att ta allvarligt på, kruxet är att folk i allmänhet tror att problemet är att viruset kommit hit, när risken fortfarande är att viruset muterar i Asien (eller Afrika) där kontakten mellan vilda fåglar-tamfåglar-människor är så mycket intimare än här.
En pandemi är ju trots allt en pandemi.
Och ja, jag är journalist. ;-)

2006-03-10 00:21:40


Uno Unger     



Följande stod igår att läsa på en mailinglista som heter WestPalBirds, så risken är stor att vi går mot dystrare tider vad gäller våra fåglar:

"My name is Antonia Galanaki and I am doing a PhD on lesser kestrels in Central Greece. Birds have not returned back from their wintering grounds, but they will be back soon.

What I find very worrying is that, given the current situation with bird flu and the panic of people, there may be cases that they would want to destroy the nests of birds that are built on houses in villages, towns etc.

There are already occasions where people want to destroy white stork nests in some villages in Northern Greece."

Ett annat exempel på vad okunskap om fågelinfluensan kan ställa till med hörde jag idag från en vän. Personalen på ett dagis i Eskilstuna hade ställt frågan till sin arbetsgivare om det var lämpligt att en dagisanställd person, som var fågelskådare på fritid, kunde fortsätta arbetet tillsammans med barn och övrig personal.


2006-03-10 06:14:47

 
Fredrik Andersson     



Är överens med dig Niklas när det gäller mediakonsumtionen. Det har visats mycket bra i vissa dagstidningar, tex GP och i en hel del nyhetsinslag på TV. Man får hoppas att Vetenskapens Värld igår sågs av många.
Dömde ut hela massmediabranschen i mitt förra inlägg. Det berodde nog på att jag var lite upprörd.
Är dock fortfarande orolig för det okritiska tänkandet hos många, vilket leder till att löpsedelsjournalistik får stor genomslagskraft. Vilket i sin tur leder till diskussioner om att riva storkbon i Grekland eller skjuta gräsänder i Harestad utanför Kungälv.

2006-03-10 07:58:48



Svara på
detta inlägg