FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Ormörn

Markus Lagerqvist     



Det är rapporterat en ormörn från Sotenkanalen idag! Skulle vara intressant att få höra lite mer om observationen! Var den stationär vid lokalen eller sträckande? I så fall åt vilket håll? Tidpunkt, etc.?

2006-03-25 15:06:32


Kristoffer Nilsson     



Verkligen häftigt! Jag tror att detta är första marsfyndet någonsin i Sverige. Ja, det vore verkligen kul att få ta del av mer info kring denna obs. Min enda obs av ormörn i Sverige är från augusti, men den dög den också... Grattis!

2006-03-25 15:38:52


Uno Unger     



Så var det med den ormörnen. Det enda jag hittar på Sotenkanalen idag är en ormvråk utan kommentar. Tydligen var det en ren felskrivning, vilket man starkt kunde misstänka när ingen kommentar till obsen fanns.

Att utropa "Verkligen häftigt!", "första marsfyndet" och "Grattis!" verkar i sammanhanget en aning malplacerat (eller skall det ses som ironi?), innan man förvissat sig om att det inte är en ren felskrivning.

2006-03-25 17:45:28


Kristoffer Nilsson     



Ja, det kanske är malplacerat att spontant glädja sig med andra skådares eventuella upplevelser i detta forum. Jag tycker dock inte det.

Ska man alltid utgå från att alla observationer av sällsyntare arter utan kommentar är felskrivningar framöver? Varför då i så fall?

2006-03-25 18:14:41


Uno Unger     



Handen på hjärtat, hur många blev spontant glada å observatörernas vägnar, när de läste om den observerade ormörnen vid Sotenkanalen?

En mera naturlig reaktion är väl en skeptisk hållning tills man får reda på ytterligare fakta, när det rör sig om en extrem sällsynthet vid en minst sagt oväntad tidpunkt på året.

Jag är ledsen Kristoffer, men jag tror att många i stället tolkar dina ovationer som ren ironi.


2006-03-25 23:50:59

 
Björn Dellming     



Var och en tolkar det efter eget huvud... Sluta käbbla nu pojkar!

2006-03-26 00:36:50



Svara på
detta inlägg