FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Praktejder

Uno Unger     



Magnus Unger och jag hade den obeskrivliga turen att precis i tid komma ut till Rörö för att se den praktejderhane, som därefter visade upp sig fint på flera ställen utmed Västkusten under morgonen och förmiddagen den 15 april. Det är ju fantastiskt att dessutom senare samma dag kunna njuta av bilder på samma fågel i Svalans galleri.

Jag blev lite nyfiken på tidigare obsar av arten på Västkusten i år och kollade bl.a. på bilderna i Club 300:s bildgalleri. En bild tagen av Tommy Ekmark fick mig att fundera över hur praktejdern den 2 april passerade vid Glommens sten. Enligt Svalan sträckte den fågeln söderut. På bilden flyger fågeln från vänster mot höger. Det måste antingen betyda att bilden är spegelvänd om fågeln passerade utanför Glommens sten, eller att praktejdern faktiskt flög inne över land innanför Glommens sten. Är det någon som kan besvara denna något udda, men i mitt tycke intressanta fråga.

2006-04-17 08:22:14


Mikael Nord     



Hejsan Uno,

Såg denna fågeln från Gubbanäsan men har erfarenhet från Glommens sten. Bilden är säkerligen korrekt, fågeln flyger innanför stenen.

2006-04-17 15:06:49


Uno Unger     



Tack för svaret Mikael!

För att spinna vidare på praktejder har jag vid en koll på Svalan bara funnit 4 sydträckande ex i Halland hittills i år. Det började med en hona den 30/3 och därefter har 3 adulta hanar setts, nämligen vardera en den 2/4, 3/4 och nu senast 15/4. Endast Morups tånge/Glommens sten ståtar med samtliga 4 ex. Inga obsar av enbart rastande fåglar har ännu rapporterats.

Visst är detta en kraftig minskning jämfört med tidigare år? När var det så dåligt senast? Är det någon som har tillgång till statistik från tidigare år? Vad är rekordet under en och samma vårsäsong? Har en lika drastisk minskning drabbat Skåne, Blekinge och Kalmarsund?

2006-04-18 14:10:37

 
Mikael Nord     



Hejsan Uno och andra,

Visst är det en minskning med praktejdrar utmed Västkusten. Nu har jag inga siffror sammanställda utan skriver mer av erfarenhet. Har själv tillbringat alla lediga dagar + före jobbet för sträckskådning på Gubbanäsan sen jag vet inte när? Som mest har jag räknat in 12 sydsträckande praktejdrar på en och samma dag. Normalt kunde man se 10-30 ex under den aktuella perioden men inte nu.... :-(

2005 var också ett dåligt år med praktejder. Det jag även har märkt av är en kraftig minskning av ejderantalet under den aktuella tiden slutet av mars - början av april. Inte alls så mycket ejder räknas in numera som det gjordes för sisådär 10 år sedan. Kanske är det så att övervintringsplatsen i norra Kattegatt delvis har flyttats till något annat ställe ?

2006-04-18 19:30:54



Svara på
detta inlägg