FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Kreta!

Hans Börjesson     



Åker till Kreta (Platanias strax utanför Chania) i juni och har läst en del reserapporter på C3 men undrar om det finns någon här på forumet som har några tips på bra lokaler i Chanias närhet?

MVH
/Hans Börjesson
ifs_hans@hotmail.com

2006-04-23 21:57:34


Pär Lydmark     



Det ligger en liten sjö som jag har för mig hette Agia Lake strax innanför Chania, som var ganska trevlig. Jag var inte där så länge och såg absolut inte allt den hade att ge men den är väl värd ett besök. Rallhäger m.m.

Vad du inte får missa är ett besök på Omalos-platån och början till Samaria-ravinen (sitter och skriver det här ur huvudet och är inte alls säker på att jag minns namnen rätt). Det är bara att hyra en bil och köra rakt upp i bergen innanför Chania. Det tar ett antal timmar (en heldag) men är väl värt besväret även om man inte är fågelskådare. Otroligt läckra vyer däruppe med majestätiska berg, alpkråkor, häcksparvar, rödhuvade törnskator, gåsgamar - och framför allt, möjlighet att se lammgam. Jag fick en finfin obs av just lammgam vid ravinens början (vid parkeringen). Dessutom hade de väldigt bra grekisk sallad på den restaurang som ligger på själva platån. Och tar man den ena vägen hem eller dit (det finns två att välja på) passerar man någon form av djup bergsklyfta där vägen kröp längs kanten och klippsvalor dansade framför vindrutan.

I övrigt var också Falassarna (NV-spetsen av ön) fint. Blåtrast, rödfalk, eleonorafalk m.m.

2006-04-24 13:49:35


Hans Börjesson     



Tack för infon Pär. Jag har läst lite om Agia Lake och den verkar helt klart intressant. Hoppas också att jag kan komma iväg till någon bergskedja så jag har chans på Lammgam som hade varit otroligt kul att se. När var du där Pär?

MVH
/Hans

2006-04-25 09:11:18


Niklas Aronsson     



Har en pamflett som heter Birdwatching in Crete eller nåt sånt. Kanske kan va nåt? Var för övrigt på samma ställe som Pär utan att ha lammgam, däremot en get i bilen när Lotta skulle fresta den med lite vindruvor. (Geten var inte jag)

2006-04-25 11:21:08


Pär Lydmark     



Jag var där i slutet av juni och början av juli för två år sedan. Glöm förresten det där jag skrev ovan om stället med klippsvalorna. Det ligger inte längs någon väg till/från Omaloplatån utan längs den inre vägen mellan Chania och Elafonisi (SV-spetsen av ön). Blandade ihop de olika dagarna vi körde runt i huvudet igår...

Kan för övrigt komplettera med att jag träffade några andra svenska skådare vid Agia Lake som hade haft hökörn längs vägen mellan Agia Lake och Omalosplatån också. Det lyckades dock inte jag med tyvärr.

2006-04-25 11:59:15


Jan Krantz     



Hej
När du är på Kreta får du inte missa LASITHIPLÅTÅN på Östra Kreta en fin platå att studera på
ha en trevlig resa.

2006-04-25 13:52:02


Jan Thomas Landgren     



Hej

Agia lake kan verkligen rekommenderas! Fina närstudier av hägrar, skäggtärnor m.m. Gott om ormar och sköldpaddor. Dammen/sjön är inte stor och kan lätt överskådas från västra sidan.

Omalosplatån och entren till Samariaravinen är värt ett besök. Gott om rovfågel (gåsgam, kungsörn och kanske någon lammgam) och säkert ställe för Berghöna.

Ett annat bra ställe för rovfågel är området kring Theriso- Drakonas-Stilos. Bland annat Gåsgam, Lammgam. Hökörn, Kungsörn, Pilgrimsfalk. Här finns också en del småfågel. Vägen upp till Theriso slingrar genom en mycket vacker ravin. Bra tavernor i Theriso.

Om du har möjlighet åka lite är sydkusten vid Preveli i närheten av Plakias ett bra alternativ. Stenskättor, diverse lärkor, härfågel, biätare, sångare och en del rovfåglar. I Kourtoiliko och Koutsifouravinerna finns mkt goda chanser till närobsar av gåsgam.

Nere vid Preveli Beach (palmstranden) om man följer floden upp en bit finns goda möjlighter till svarthakad sångare och andra sångare.

Thomas Landgren



2006-04-25 15:05:44


Jan Thomas Landgren     



Förtydligande!

Tyvärr kan du nog inte förvänta dig att se skäggtärnor i Agia lake när du åker i juni. De häckar inte ,vad jag vet, utan passerar/rastar bara under flyttning.

Gramvousa-halvön skulle kunna vara bra för Eleonorafalk, rödfalk och de få havsfåglar som finns i vattnet runt Kreta. Även småfågel?

Gramvousa är lite svårtilgängligt men verkar vara ett bra ställe som kanske kan ge en del överraskningar.

Jag har aldrig varit där själv, men kollar nog läget nu i Juni/Juli.

Annars är som Per skriver Falassarna ett mer lätttillgängligt ställe för Eleonorafalk, rödfalk, blåtrast m.m.

Almyrosfloden utlopp vid Georgiupolis är ett våtmarksområde som kan vara värt ett besök.
Kanske inte så mycket under sommaren, mer Höst/vår, men kan kanske ge Kungsfiskare, Brun kärrhök (ovanlig på Kreta), och silkeshäger, rallhäger.
Floden är ganska svår att överblicka men det finns en liten rastplats/parkering om man åker den gamla vägen från Vrisses mot Georgioupolis att utgå från. Alldeles efter man passerat under stora huvudvägen andra gången.

Man kan också hyra kanot/pedalbåt i hamnen/stranden i Georgioupolis och paddla upp längs floden.

Om du ändå är i närheten av Georgioupolis kan det vara värt att ta ett stopp vid Kournas-sjön en liten bit ovanför Georgioupolis. Kretas enda naturliga insjö som ligger vackert som en jättegryta i berget.
Det är dock mycket turister under dagtid så morgonen är bäst.
Det kanske inte är så mycket fågel i själva sjön under sommaren men omgivningarna kan vara bra för småfågel och rovisar. Det går att gå runt sjön om man är lite "fit"

Kournas by några km längre upp är en trevlig by att ta en bit mat eller fika i.

2006-04-26 10:51:31

 
Hans Börjesson     



Tack för alla tips!

/Hans

2006-04-26 21:36:28



Svara på
detta inlägg